Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Zwembad Julianadorp

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 332
    #3040 |

De brand die zaterdagavond een zwembad op een vakantieoord van Landalpark in Julianadorp (Noord-Holland) in de as legde, is vermoedelijk binnen ontstaan. De oorzaak is nog onbekend, zei een woordvoerster van de brandweer zondag. Op het moment van de brand waren er geen mensen aanwezig. Niemand raakte gewond. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen zoals asbest of chloor. In het zwembad werd geen chloor opgeslagen. Ook een restaurant en een bowlingbaan gingen in vlammen op. Volgens de directie van Landalpark, waarop het zwembad lag, hadden de gasten in de vakantiehuisjes weinig last van de rook. Een naburige woonwijk had meer last. Mensen in de buurt kregen het advies om ramen en deuren dicht te houden. Het bungalowpark blijft open voor publiek.

Gelukkig geen slachtoffers. Maar toch weer totaal afgebrand, Hoe kan dit toch gebeuren.
    Geen bezoekers, geen omwonenden, geen files onderweg, geen … en toch tot de grond afgebrand. Wat zijn hier de verbeterpunten oftewel wat is hier fout gegaan?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het pand was voorzien van een brandmeldinstallatie. Ik heb daar namelijk eens vakantie gevierd en een geografisch brandweerpaneel in de entree gezien.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Meneer Nieuwland,

dank voor uw aanvulling. Aanwezig dus een BMI, ter ondersteuning voor de eerste brandweerlieden ter plaatse een geografisch brandweerpaneel, bluswater genoeg … dan zou je toch verwachten dat het bij een klein brandje zal blijven. Ik denk zelfs dat hier opgeleid personeel bewakingspersoneel aanwezig is.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

"zwembaden branden niet" zeiden ze ooit vroeger.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Wat is de functie van het zwembad, andere bijeenkomst of sportfunctie?

Dus met het uitkomen van het bouwbesluit wellicht geen directe doormelding meer? Het geografisch brandweerpaneel zal daarentegen hierdoor niet worden weggehaald.

Geen idee of het zo is, maar als het zwembad dicht is, kan het (mede afhankelijk van de bewakingsomvang) langer duren voordat de brand wordt opgemerkt…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Er brand jaarlijks meerdere zwembaden tot de grond toe af.
    – afgelegen: late ontdekking
    – vaak relatief veel brandstof (houten constructie, kunststof kleedkamers, kunststof isolatieschuim)
    – open structuur, dus een brand kan zich snel uitbreiden.

Een zwembad brandt niet af, het gebouw eromheen wel.

Conventionele puntmelders in een vochtige omgeving. Deze zijn best gevoelig voor corrosie. "Oplossing" is om ze uit te schakelen. Hierdoor speelt punt 1 weer mee.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

De verzekeraars noemen het niet voor niets een "afbrandmeldinstallatie".

De huidige regelgeving is gebaseerd op de veiligheid van de aanwezige personen. Tijdig detecteren zodat er op tijd kan worden gealarmeerd zodat de aanwezige personen kunnen vluchten. Die opzet is geslaagd, want er zijn geen slachtoffers gevallen. De brandweer zal trachten het gebouw te behouden, maar niet tegen elke prijs (lees: slachtoffers aan de kant van de brandweer).

X never ever marks the spot

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Kunnen we concluderen dat bij elke vergelijkbare situatie het resultaat hetzelfde zal zijn in Noord Holland … in Nederland.

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

gewoonweg de uitgangspunten van het Bouwbesluit volgen weet je nog ?
    15-30-60 minuten

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

"zwembaden branden niet" zeiden ze ooit vroeger.

Een plaatselijk oefenbad in een staalbouw misschien niet zo goed, maar dit is toch zo’n subtropisch paradijsgeval, met naast het zwembad vast nog wel veel aankleding en voorzieningen? Ook lijkt het mij van de foto’s en filmpjes te zien dat er een grote houten kap op zat. Daarnaast weet ik niet van welk jaar het gebouw was, maar het zou ook nog wel eens kunnen dat de uitvoering niet helemaal volgens de moderne inzichten was.

Eerst maar eens afwachten hoe en waar de brand is ontstaan voordat we gevolgtrekkingen gaan leggen voor alle zwembaden in Nederland. :wink:

Ik zag nog wel dat er een fikse zuidwestenwind stond tijdens de brand. Dat kan de boel op zich nog wel wat extra hebben aangeblazen, het is wel de kant waar het gebouw is afgebrand.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ik trek geen gevolg voor alle zwembaden maar voor het repressief optreden van alle brandweerkorpsen in alle soortgelijke gevallen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Ook dat vind ik tamelijk voorbarig. Ik denk gezien de beelden niet dat jij het anders of beter had gedaan.
    Zodra er geen BMI meer verplicht is, kan een brand zichzelf verder ontwikkelen voordat hij wordt ontdekt, en is de kans groter dat zich dit soort zaken voordoen.
    Wat wilde je eraan doen, alle zwembaden van volledige BMI met doormelding laten voorzien?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Nooit zal ik de inzet van brandweermensen bekritiseren. En zeker niet pretenderen dat onder mijn leiding het anders zou zijn gegaan. Alleen al de suggestie vind ik niet gepast.

Ik constateer alleen dat voor soort gelijke gevallen de verwachting niet al te hoog moet zijn als het gaat om wat er uiteindelijk blijft staan. Met dit gegeven in het achterhoofd is iedere Euro besteedt aan andere zaken dan aan de voorziening voor een veilige ontvluchting volstrekt overbodig.

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

Hoezo dat ? je hebt neem ik aan toch wel eens gezien hoe snel een brand kan ontwikkelen ? en inderdaad Joachim, zwembaden branden al zo lang ik weet als een fakkel ! Met name de zwemparadijzen doen het goed ;)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maar, de meeste zwembaden branden niet af.

Het gaat natuurlijk ook vaak goed.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Maar, de meeste zwembaden branden niet af.

Het gaat natuurlijk ook vaak goed.

Goed voorbeeld zijn de buitenbaden :)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.