Brandpreventieforum Forums Bouw zolder en garage apart bc bij woning?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2773 |

Hallo

Heb een nieuwbouw seniorenwoning, als volgt: bg woonfunctie met aangebouwde garage van 45 m2. Verder op de verdieping een bergzolder van 62 m2, te bereiken met een open trap vanuit de bg. De garage en de bergzolder (vanwege de 55% eis) zijn beiden overige gebruiksfunctie. Nu vraag ik me af: dit mag toch gewoon allemaal in 1 bc liggen? Oftewel binnen het geheel hoeven geen brandwerende scheidingen te zijn? Er staat me iets bij van go overige gebr. f. > 50 m2 apart bc. Maar dat kan ik nergens meer vinden in bb 2012.

Bedankt

Ron

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je legt hem iets verkeerd uit.

In het BC van de woning mogen uitsluitend die woonfunctie en nevenfuncties daarvan liggen (art. 2.83 lid 5), en elke besloten ruimtemoet in een brandcompartiment liggen (art. 2.82 lid 1).

Wanneer het daar op zou houden, zou dat betekenen dat je bij woningen die bij de garages geschakeld zijn ALTIJD brandwerende voorzieningen zou moeten toepassen. Dat loopt nogal in de kosten. Er is echter nog een artikel die een goedkopere mogelijkheid biedt.
    Wanneer de garage of carport minder dan 50 m2 is HOEFT deze niet in een BC te liggen (art. 2.82 lid 7). Dat betekend dat je je grens van je BC kunt leggen op de overgang tussen je woning en de garage, en de garage als een soort buffer kunt gebruiken. De garage hoeft dan zelf niet aan wezenlijke eisen te voldoen.
    Dat betekent ook dat je bij het bepalen van de WBDBO, waarbij je uitgaat van het over de erfgrens gespiegelde compartiment, tamelijk wat afstand tussen je BC’s krijgt, en dat je op grond van die afstand waarschijnlijk een groot gedeelte van de WBDBO kunt laten vervallen.

Als je een op de letter zijnde ambtenaar tegenkomt zou er nog gevraagd kunnen worden de deur tussen de garage en de woning zelfsluitend uit te voeren. Misschien niet eens zo’n slecht idee, omdat je daar waarschijnlijk ook je thermische schil hebt zitten en een garage een koude ruimte is.

Dit systeem zat er in Bb2003 ook al in, in art. 2.106 t/m 2.108

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Waar je misschien wel even rekening mee moet houden, is dat je nu zoveel oppervlakte aan ‘overige functie’ aan het toewijzen bent, dat het steeds lastiger wordt dat als ondergeschikt aan de woonfunctie te zien. Ik zou daar als ambtenaar eerder een opmerking over maken dan over de invulling van je compartiment.

Ook heb ik bij ‘seniorenwoning’ het idee van een klein huisje. Daar passen deze oppervlaktes ook niet echt bij. Is het een zelfstandige woning of een gemeenschappelijke?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.