Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Zo werd de Markthal in Rotterdam brandveilig

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 331
    #2934 |

In het artikel "Zo werd de Markthal in Rotterdam brandveilig" verschenen in brandveilig.com staat te lezen dat o.a. de brandveiligheid is gebaseerd op de Praktijkrichtlijn voor Parkeergarages. Nu was ik toch in de veronderstelling dat deze richtlijn van het LNB is ingetrokken. Of zou men de Rotterdamse variant bedoelen? Is deze dan niet ingetrokken?
    Opmerkelijk te noemen omdat de Brandweer Rotterdam-Rijnland was vertegenwoordigd in de normcommissie NEN6098.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

gebaseerd op de Praktijkrichtlijn voor Parkeergarages

Lang lopend project?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Als het om voortschrijdend inzicht gaat met betrekking tot de (brand)veiligheid kan men niet terugvallen op dergelijk dogma als "een lang lopend project". De Praktijkrichtlijn is ingetrokken naar aanleiding van de Appelaarbrand. Een alles verwoestende brand in het centrum van historisch Haarlem met verstrekkende gevolgen. Een project op basis van kennis uit vervlogen jaren thans uitvoeren is toch opmerkelijk te noemen.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Sorry Paul, maar het staat er iets genuanceerder.

De maatwerkbenadering op de
    richtlijn voor Parkeergarages, voor zover het
    erom gaat de inzet door de brandweer
    mede een onderdeel van de oplossing te
    laten zijn.

De richtlijn is inderdaad ingetrokken, maar waarom zou het niet mogelijk zijn om het ontwerp er op aan te laten sluiten?

X never ever marks the spot

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Excusez moi, juist omdat de inzet van de brandweer niet meer was gewaarborgd is de richtlijn ingetrokken. In kader van gelijkwaardigheid kan een beroep worden gedaan op de NEN6098 of op een sprinkler-installatie. Het NIFV heeft zich nadrukkelijk uitgesproken voor dat laatste.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Is de Praktijkrichtlijn wel ingetrokken naar aanleiding van de brand in De Appelaar? In het onderzoeksrapport staat vermeld dat de installaties daar niet volgens de Praktijkrichtlijn zijn ontworpen. Mede daardoor was het lastig voor de brandweer om te bepalen uit welke detectiezone de eerste brandmelding afkomstig was.

X never ever marks the spot

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Volgens de gepubliceerde onderzoeksresultaten zouden hedendaagse auto’s meer rook produceren. Om die reden stelde men dat de uitgangspunten voor een veilige repressie niet meer afdoende waren afgedekt. Direct heeft men de richtlijn in zijn geheel ingetrokken en dat is ook logisch.

Als de Rotterdamse richtlijn beter zou zijn dan de landelijke waarom hebben we dan niet de Rotterdamse landelijk omarmd?
    De ontwikkeling van de NEN6098 was dan niet nodig geweest. Zeker de inbreng van de Rotterdamse afvaardiging hierin niet.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er staat toch ook ‘sluit aan’, en niet ‘volgt’? Voordat je exact weet wat voor beheersbaarheidsconcept daar is toegepast valt er weinig van te vinden.

Daarnaast is er zo te lezen gebruik gemaakt van de uitgangspunten met betrekking tot alarmering en inzet van de brandweer, zoals die in de LNB richtlijn genoemd werden. Dat je dat niet in algemene zin kunt doen, omdat de brandweer die inzet niet overal kan garanderen, dat snap ik. Maar in specifieke gevallen kun je daar in overleg met de plaatselijke brandweer best een concept mee bedenken. Wanneer men daar van mening is dat ze die inzet wel kunnen garanderen, wie zijn wij dan om dat ter discussie te stellen?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Wat is er zo specifiek aan de bouw van een redelijk eenvoudige meerlaagse parkeergarage in Rotterdam? Overal worden parkeergarages gebouwd en geldt – sinds het intrekken van de LNB richtlijn – als het gaat om gelijkwaardigheid de NEN6098 (brand)ventilatie of een sprinklerinstallatie. Dit heb ik niet verzonnen maar Brandweer Nederland.

Voor dit project is blijkbaar gekozen voor een veiligheidsconcept op basis van (brand)ventilatie. Ik vind het daarom opmerkelijk dat niet is uitgegaan van de NEN6098. Zeer gerespecteerde preventisten van Rotterdam en Den Haag waren notabene volwaardige leden van de normcommissie.

De brandveiligheid in zijn algemeenheid anders invullen dan met elkaar afgesproken is in mijn optiek een scheve bek trekken naar de nieuwe norm die door Brandweer Nederland is aangenomen of …… Rotterdam is echt uniek als het gaat om de invulling van de brandveiligheid.

In het verleden had Amsterdam dit predicaat.

Moderator

@Paul,

Als ik je zo lees denk ik dat jij denkt dat het over een parkeergarage gaat… Weet jij hoe die hal er vanbinnen uit ziet? :) Dat is een soort hangar van 35 mtr breed, 35 mtr hoog en 115 mtr lang met marktkraampjes daarin… Zal zich qua rookvulling en ventilatie toch wat anders gedragen dan een parkeergarage. En jij gaat nu tekeer tegen toepassing van de hele LNB richtlijn, terwijl ze in dit geval alleen aanhaken op de noodzaak en wijze van brandweerinzet.

Wanneer iemand het woordje ‘LNB-richtlijn’ noemt, wil dat niet meteen zeggen dat ze het hele ding willen gaan toepassen. Je kunt er gerust onderdelen uit halen om in een specifiek eigen concept te gebruiken.

Heb je alleen het artikeltje van brandveilig.com gelezen, of het hele artikel waarin de maatregelen omschreven staan?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ik heb het uiteraard het hele artikel gelezen.
    Moet ik nu verstaan dat de ondergrondse parkeergarage wel is uitgevoerd volgens de NEN6098 of voorzien is van automatische blusinstallaties en dat voor de hal een veiligheidsconcept is bedacht in lijn van de Praktijkrichtlijn. Dit beschouw ik bijna als compliment als ooit mede-opsteller van de richtlijn voor wat betreft de repressieve aspecten.
    Overigens zijn de afmetingen van de hal niet echt bijzonder te noemen in mijn optiek. Mogelijk de hoogte, preventief beschouwd eerder een voordeel.

Moderator

Hoogte is zeker een voordeel ivm bufferen rooklaag. Ik heb in het hele artikel niets gelezen van de maatregelen die voor die parkeergarage eronder zijn getroffen, daarover zou ik dus niets durven zeggen. Over de hal op zich is zo te zien wel goed nagedacht.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

En jij gaat nu tekeer tegen toepassing van de hele LNB richtlijn, terwijl ze in dit geval alleen aanhaken op de noodzaak en wijze van brandweerinzet.

Ik ga helemaal niet tekeer tegen de toepassing van de LNB Richtlijn. Maar het is een feit dat Brandweer Nederland de richtlijn heeft ingetrokken na uitvoering wetenschappelijk onderzoek.

Verder hoef ik helemaal niets te vinden van de maatregelen die voor die parkeergarage specifiek zijn bedacht. De gelijkwaardigheid wordt ingevuld middels de NEN6098 of met een automatische blusinstallatie aldus Brandweer Nederland.

Wat maakt het zo moeilijk in Rotterdam om zich hieraan niet te committeren?

Het kan natuurlijk ook dat de schrijver van het artikel de bekende klepel niet heeft zien hangen.

Moderator

Wat maakt het zo moeilijk in Rotterdam om zich hieraan niet te committeren?

Wie zegt dat ze dat niet hebben gedaan? we weten van die parkeergarage toch niets af? Alleen van de markthal.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Ik ga helemaal niet tekeer tegen de toepassing van de LNB Richtlijn. Maar het is een feit dat Brandweer Nederland de richtlijn heeft ingetrokken na uitvoering wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappelijk..?? Welke ‘wetenschappelijk’ onderzoek?

Verder hoef ik helemaal niets te vinden van de maatregelen die voor die parkeergarage specifiek zijn bedacht. De gelijkwaardigheid wordt ingevuld middels de NEN6098 of met een automatische blusinstallatie aldus Brandweer Nederland.

Het is nog altijd zo dat een indiener van een vergunning invulling geeft aan een gelijkwaardigheid. De toetsende instantie beoordeeld, maar kan (lees MAG) zich niet committeren tot enkel 2 invullingen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.