Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Zijn deurvastzetinrichtingen toegestaan bij een trappenhuis

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #455 |

Waarom mogen er geen deurvastzetinrichtingen worden toegepast bij deuren naar het trappenhuis? Dit staat mi niet in de 2535.

[mod=Emiel van Rossum]Titel verduidelijkt[/mod]

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

klopt staat ook niet in NEN2535.
    eis van kleefmagneten komt voort uit bouwbesluit.

Ik zal je de sappige details uit normen besparen (heb ik ook even niet) dus hier de JBF.

Als je een trappenhuis voorziet van kleefmagneten zal bij een brand nog alle rook het trappengat ingaan. Hiermee krijg je onbedoeld een onveilige situatie aangezien je trappenhuis een veilige vluchtweg dient te zijn. Vandaar dat dit niet gewenst is.

Moet je wel vermelden dat ik zo uit mijn hoofd niet weet waar nog mogelijke uitzonderingen zitten en waar dit letterlijk staat. In gecombineerde ruimte (groot trappenhuis met foyer etc) zie je namelijk dat het (kleefmagneten nabij trappen) wel eens toegepast wordt en zeker in bestaande situaties. De rookmelder zorgt in elk geval dat de hoeveelheid rookontwikkeling beperkt blijft.
    Mogelijk kan iemand de exacte eis aangeven waar dit ook alweer staat!? :?:

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

De NEN 2535 geeft alleen eisen met betrekking tot brandmeldinstallaties en geen eisen mbt de gekoppelde installaties (sturingen)
    De antwoord op jouw vraag waarom niet vind je dus niet daar maar ergens anders. (en waar moet ik je heel even schuldig blijven maar ik denk in het BB)

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Dubbelpost…

arjen b.
    Bijdrager
    Post count: 5

Het is voor mij nieuw dat er bij dergelijke deuren geen kleefmagneten toegepast mogen worden.
    Uit enige regelgeving volgt dat de deuren zelfsuitend moeten zijn. Dan moeten die zelfsluitend zijn. Doorgaans wordt deze zelfsluitendheid opgelost door het plaatsen van een dranger. Wanneer de gebuiker wil dat de deuren in de "normale" situatie open staan, kan hij/zij hier een oplossing voor verzinnen. Doorgaans een deurvastzetinrichting conform bijlage C NEN 2535. Of wanneer er dan al een brandmeldinstallatie aanwezig, mits met rookmelders op goede locatie t.o.v. de betreffende brand/rookscheiding, kleefmagneten aansluiten op de brandmeldinstallatie.

Als de rookmelders (in beide vormen) goed geinstalleerd zijn, sluiten de deuren vroeg genoeg, om het trappenhuis bij een calamiteit te blijven gebruiken.

Je moet je wel afvragen of je het wilt dat het trapgat open staat, ivm tocht.

Maar als er daadwerklijke een artikel bestaat die zegt dat in dergelijke situaties kleefmagneten niet zijn toegestaan, dan hoor ik het graag.

vr.gr.

Arjen

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

in de toevoeging van de NEN2535 C staat dat seperaat werlkende deursluitsystemen mogen worden toegepast mits de melders voldoen aan de EN54-7.
    Ze hoeven niet gekoppeld te zijn aan een brandmeldinstallatie.

hou rekening met de afstand welk beschreven staat i.v.m. de projectering rookmelders

luchtsnelheden van >5m/sec dienen te worden vermeden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.