Brandpreventieforum Forums Bouw Zelfsluitende deuren

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2699 |

Goedendag

Ik oude(re) gebouwen kom ik heel vaak brand- en/of rookwerende deuren tegen welke enkel dichtgehouden worden door de aanwezige deurdranger. In de deur is dus geen slot en dus geen dagschoot aanwezig. Is alleen een deurdranger voldoende om de deur bij brand toch gesloten te houden, of wordt die deur als gevolg van het luchtdrukverschil bij brand toch opengedrukt?
    Met andere woorden, moet er een dagschoot aanwezig zijn?

gr
    Arno Lommers

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Hangt er van af. Zie testrapport(en).

In de basis is een vast sluitpunt wel nodig.
    De deur heeft naast druk ook last van vervorming door brand. Hierdoor kunnen naden ontstaan.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Tsja, de ellende is dat het oudere gebouwen betreft dus geen testrapporten aanwezig. Daarnaast is er door voorgangers van mij nooit iets over gezegd en hebben het dus altijd al goedgekeurd.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ja dat gebeurt. Als de deur echter niet als brandwerend functioneert is het (imho) toch iets wat gemeld moet worden.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Zoals kruislijst zegt zijn de bijbehorende attesten in principe leidend.
    Normale deuren hebben inderdaad een schoot maar er zijn natuurlijk ook deuren waar een schoot functioneel gezien niet wenselijk is, bijvoorbeeld een pendeldeur die toegang geeft tot een keuken.

Een fabrikant die pendeldeuren middels een profiel gecertificeerd heeft is Alprokon. Maar er zullen er vast nog wel meer bedrijven zijn die zo’n profiel op de markt hebben gebracht.

En uiteraard kun je daar zelf ook een beetje mee spelen als je niet alles gecertificeerd wilt hebben.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.