Brandpreventieforum Forums Bouw Zelfsluitende deur

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2029 |

Ik ben ff de weg kwijt geloof ik.
    Een voordeur van een woning komt uit in een brand- en rookvrij trappenhuis. Het betreft een woongebouw met een totaal oppervlak van ca 600 m2, totaal 1 brandcompartiment.
    Een brand- en rookvrije vluchtroute ligt niet in het brandcompartiment. Dient nu deze voordeur zelfsluitend uitgevoerd te worden of niet?

Gr

Arno

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

On topic: Ja

Off topic: Waarom is het trappenhuis brand- en rookvrij?

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Moet inderdaad: omdat een BRVVR niet in een BC ligt, komt je voordeur op een BC-grens te liggen en daarvoor geldt, itt tot een SBC grens, bij woonfuncties een eis voor zelfsluitendheid.

Off topic: Waarom is het trappenhuis brand- en rookvrij?

Ik neem aan om met 30 min brandwerendheid te kunnen volstaan tussen je bouwlagen en je trappenhuis ipv 60 min ? (30 min reductie naar BRVVR bij woonfuncties i.t.t. utiliteitsfuncties)

It burns us, preciousssss !!!

arno lommers
    Bijdrager

Het trappenhuis is brand en rookvrij omdat het een hoogte van meer dan 8 meter overschrijdt (art. 2.158)
    Het gaat vervolgens idd om een 30 minuten grens op grond van 2.106 lid 4.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

die 8 meter geldt alleen voor utiliteitsfuncties hoor. Voor woonfuncties is een BRVVR trappenhuis in principe niet vereist al adviseer ik het meestal wel om dus die reductie toe te mogen passen.

sam
    Bijdrager

Het trappenhuis is brand en rookvrij omdat het een hoogte van meer dan 8 meter overschrijdt (art. 2.158)

Check tabel 2.153 uit het Bouwbesluit… :s

arno lommers
    Bijdrager

Oeps…………….
    Zoals ik reeds bij aanvang van dit topic zei ben ik ff de weg kwijt. Julie hebben helemaal gelijk. Dit maakt de zaak wel eenvoudiger. Het trappenhuis wordt nu immers een gewone rookvrije vluchtroute.
    Ik dank jullie hartelijk voor de reacties.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

ach ja we zijn allemaal de weg wel eens kwijt ;)

sam
    Bijdrager

Een voordeur van een woning komt uit in een brand- en rookvrij trappenhuis. Het betreft een woongebouw met een totaal oppervlak van ca 600 m2, totaal 1 brandcompartiment.

die 8 meter geldt alleen voor utiliteitsfuncties hoor. Voor woonfuncties is een BRVVR trappenhuis in principe niet vereist al adviseer ik het meestal wel om dus die reductie toe te mogen passen.

@koolifant:
    Dus in de geschetste situatie zou jij ook adviseren het trappenhuis BRV uit te voeren inclusief zelfsluitende woningtoegangsdeur?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Nou, het heeft niet echt mijn voorkeur uberhaupt een woning direct op een trappenhuis uit te laten komen. Het zal er hier van afhangen wat het beste realiseerbaar is. Zelfsluitende deur is in principe geen probleem, maar kun je wel discussie met de gemeente krijgen over de handhaafbaarheid. Daar zijn wel oplossingen voor, maar het hangt er vanaf hoeveel moeite je daar in wilt stoppen.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Klinkt als portie-achtige situatie??

Even op een rijtje:
    – Gebouw is 1 BC;
    – Trappenhuis is rookvrije vluchtroute;
    – Woningtoegang ligt in trappenhuis;
    – Woning is SBC.

Woningtoegang hoeft niet zelfsluitend te zijn want BB art. 2.119 wordt niet aangewezen.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

In sommige situaties kan dat natuurlijk wel.

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Klopt helemaal of er moet met een of andere gelijkwaardigheid gewerkt worden……

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.