Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie zakleiding ontruiming vanuit beton naar systeemplafond

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 31
    #1151 |

vraag je,

Hoe om te gaan met een zakleiding (functiebehoud kabel welke is ingestort) vanuit het beton naar het systeemplafond wara de luidspreker zit. Het systeemplafond zit +/- 1 meter onder het beton. het is is een ontruimingssysteem in strengen van max. 25 luidsprekers.

Hoe zit het met de aanleg van de zakleiding ten opzichte van de NEN 1010 en de NPR 2576?

mvgr
    Roel ter Meer

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik denk dat je de zakleiding moet beschouwen als een "aansluitsnoer". Inhoudelijk ben ik niet zo bekend met de NEN1010, maar vanuit de praktijk zie ik zoals bijvoorbeeld bij lichtarmaturen in een systeemplafond dat er aan het armatuur gewoon een snoer met stekker zit (wel gebonden aan een maximale lengte volgens mij), waarbij de schakelende wandcontactdoos tegen het bouwkundige plafond is gemonteerd. Dit lijkt me een vergelijkbare situatie.

Wanneer het gehele trajact functiebehoudend is uitgevoerd met functiebehoudende bekabeling kun je volgens mij gewoon uit het bouwkundige plafond met de functiebehoudkabels (stukje flex erom) naar de luidspreker. Het enige waar men over zou kunnen vallen is een trekontlasting; immers bij brand valt het plafond en daarmee ook de luidspreker naar beneden.

J. Nieuwland

r_meer
    Bijdrager

de kabels zou je aan het beton met "SAS"beugels kunnen bevestigen. dit creeerd dan een soort trekontlasting.

thx voor uw antwoord

mvgr.

Roel ter Meer

frank hooft
    Bijdrager
    Post count: 8

Belangrijk is dat de kabel bij een brandsituatie in takt blijft waardoor de luidsprekers achter de brand blijven functioneren. Een van de opties is om functiebehoud lasdozen toe te passen tegen het beton en hier de doorgaande kabel in op te lassen. Deze functiebehoud lasdozen hebben meestal een porseleinen kroonsteen welke direct in het beton wordt vastgezet. Hier kan dan de luidspreker wederom met een functiebehoud kabel parellel op worden aangesloten.
    Wanneer de luidspreker door brand uit het plafond zou vallen werkt de lasdoos als trekontlasting en zal de doorgaande bekabeling indien nog niet direct zelf aan de brand blootgesteld in takt blijven. Het risico blijft zitten in de kabel naar de luidspreker omdat deze door brand kan verglazen en de isolatie tijdens de val kan breken en kortsluiting veroorzaken. Alleen een gefixeerde zakleiding kan dan uitkomst bieden of fixatie van de luidspreker zelf zodanig dat deze bij een brand blijft hangen. Alleen dan wordt de kans op een kortsluiting tot het minimum beperkt. Bij fixatie van de luidspreker kan mogelijk de lasdoos achterwege blijven en de inkomende en uitgaande kabel direct op de (porseleinen) kroonsteen van de luidspreker zelf worden aangesloten.

Weet niet of er echt (eenvoudige) gecertificeerde oplossingen zijn maar veel leveranciers van functiebehoud bekabeling bieden complete gecertificeerde systemen aan, dus bekabeling en bevestiging.

r_meer
    Bijdrager

Ik ken de duurdere oplossing met de functiebehoud lasdozen, maar hoe zit het dan met de lijn bewaking als je luidspreker parallel aansluit?

Daarnaast mogen er volgens de NEN 2575 er max 25 luidsprekers uitvallen, hoe zit het daar dan mee?

mvgr
    Roel

j. nieuwland
    Bijdrager

De luidsprekers worden inderdaad parallel aangesloten. Echter dit soort systemen werkt met 100 V gelijkspanning. In de luidspreker is een signaaltrafo aangebracht die voorkomt dat de gelijkspanningscomponent in de luidspreker terecht komt. Een trafo werkt immers alleen voor wisselspanningssignalen. Doordat eigenlijk dus de primaire zijde van de trafo parallel op de luidspreker lus ‘staat’ kun je dus toch lijnbewaking toepassen.

Voor wat betreft het maximale aantal luidsprekers wat uit mag vallen: inderdaad maximaal 25 maar…. wel binnen dezelfde alarmeringszone.

J. Nieuwland

vertec
    Bijdrager
    Post count: 7

Voor het zakken van leidingen boven systeemplafonds gebruik ik vaak bij grote afstanden een stuk draadeind waarlangs ik de vuurvaste buis met normale zwarte trekbanden vast zet.
    Als het uitkomt en lukt zet ik de luidspreker die in het systeemplafond zit met een ijzerdraadje vast zodat er toch nog iets is van "val" beveiliging.
    De meeste systeemplafonds hebben immers GEEN functiebehoud en een bouwkundige contructie is vaak te duur.
    Het gevaar van PVC leidingen / flex is, het is niet getest, we weten de invloed PVC en de isolatatie en het gaat alleen maar hangen waardoor er bij een brand alleen maar schade aan de kabel zou kunnen komen b.v. sluiting

Mijn advies is lees de NPR 2576 NL nog eens door, dan weer je direct hoe moeilijk het is om in een pand een trace te kunnen vinden wat we kunnen gebruiken om onze installatie functiebehoud te kunnen monteren.

Bart Verlaan

Vertec Beveiligingstechniek

j. nieuwland
    Bijdrager

Er bestaat overigens halogeenvrije flex en voor de trekbandjes zou ik dan metalen (RVS) versie toepassen (geen gekeurde oplossing, maar toch "maximale inspanning"?

J. Nieuwland

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Roel

Je maakt terecht goed gebruik van dit forum.
    Mijn vraag is echter wel.. Ben je nu wel of geen NCP erkend installatiedeskundige?
    Ongeacht of je het wel of niet bent. Van vragen wordt je wijzer. Ga zo door met het verbeteren van je niveau.
    Mogelijk kan je toch eens overwegen een cursus als installatiedeskundige te volgen.

succes.

r_meer
    Bijdrager

hallo Henk,

ik ben een projecteringsdeskundige brand en ontruiming, er zijn alleen heel veel meningen over hoe een en ander aan te sluiten. functiebehoud staat goed omschreven in de NPR 2576. alleen ben ik van mening dat niet alles staat omschreven in deze norm. immers de bekabeling hoeft het pand niet overeind te houden , dus wanneer het systeem plafond naar beneden komt, kan alles in die ruimte toch als verloren beschouwd? je kunt natuurlijk alles strikt volgens de NPR 2576 aanleggen maar dan kun je ook een tent op die manier installatietechnisch met functiebehoud aanleggen (gewoon een functiebehoudende hulpconstructie aan de buiten zijde. tent is weg maar de installatie blijft hangen.)

langs deze weg wil ik graag veel meer meningen naar voren krijgen om te kijken hoe anderen er over denken

mvgr

Roel ter Meer

henk van buuren
    Bijdrager

succes

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

"Mijn vraag is echter wel.. Ben je nu wel of geen NCP erkend installatiedeskundige?"

Doet het NCP tegenwoordig ook al aan erkenning van personen? Het is toch niet zo als in België dat een persoon + bedrijf erkend wordt?

henk van buuren
    Bijdrager

flauw,

Jongens, de beste stuurlui staan aan wal heeft ook een mening

bedankt voor je mening

[mod=Emiel van Rossum]Opleiding of certificering van vraagsteller is niet relevant, nu weer ontopic.[/mod]

j. nieuwland
    Bijdrager

Niet bedoeld om te zemelen, maar serieuze opmerking:

Het betreft hier vraagstelling omtrent een ontruimingsalarminstallatie.
    Hiervoor bestaat geen (certificerings)regeling.
    Hiervoor bestaat ook niet de eis dat de installateur "gecertificeerd" moet zijn, sterker nog dit is niet eens mogelijk.

Eerder genoemde installatiedeskundige / erkend bedrijf , is van toepassing voor een brandmeldinstallatie.

J. Nieuwland

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Niet bedoeld om te zemelen, maar serieuze opmerking:

Het betreft hier vraagstelling omtrent een ontruimingsalarminstallatie.
    Hiervoor bestaat geen (certificerings)regeling.
    Hiervoor bestaat ook niet de eis dat de installateur "gecertificeerd" moet zijn, sterker nog dit is niet eens mogelijk.

Eerder genoemde installatiedeskundige / erkend bedrijf , is van toepassing voor een brandmeldinstallatie.

J. Nieuwland

Zeer sterk opgemerkt :adviseur:

Nog een mogelijk belangrijke opmerking voor Roel. De interpretatie van de NEN1010 >NEN2535 is alsvolgt.
    Boven systeem plafond mogen enkel open bochten (5x5cm) toegepast worden (). Anders moet buissysteem gesloten zijn!
    Opmerking: ja er zijn bochten van 179graden :wink:
    een open bocht is gesitueerd tussen twee vasten einden. m.a.w. de pijp
    bevestigd zijn aan het component in het systeemplafond en aan het vaste plafond daarboven!

gr

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.