7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2863 |

Onlangs hadden wij een discussie bij ons op kantoor.
    De situatie is als volgt. Er zijn 2 gebouwen met elk 2 vluchttrappenhuizen. Gebouw 1 is een zorggebouw en gebouw 2 is een woongebouw. Beide gebouwen zijn gekoppeld middels een trappenhuis, dat tevens een vluchttrappenhuis is.
    Nu moet in het zorggedeelte volledige bewaking komen en in woonvleugel alleen rookmelders conform 2555.
    Nu was iedereen bij ons er over eens dat het gecombineerde trappenhuis mee moest gaan met de volledige bewaking van het zorggedeelte. Trappenhuis heeft ook een 60 minuten scheiding.

Nu is de discussie over de ganggebieden in het woongebouw. Mijn mening was dat hier niets hoefde te gebeuren. Want het trappenhuis is rondom 60 minuten brandwerend, tussen de gebouwen zit dus eigenlijk een scheiding van 120 minuten.
    Een collega van mij was van mening dat de gangen toch moeten worden voorzien van rookmelders omdat een brand in die gangen invloed kan uitoefenen op het vluchten van het zorggebouw.

Ben benieuwd naar jullie mening.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Die opmerking van je collega zou hij die ook maken als dat zorggebouw er niet naast stond?

Op basis van welk artikel zouden rookmelders in de gangen van een woongebouw dan moeten?

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Volgens mij kan er toch slechts sprake zijn van één gebouw als ze gekoppeld zijn middels een trappenhuis.
    Of zie ik dit zelfs al niet goed?
    In dat geval geldt de hoofdfunctie.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

In 1 gebouw kunnen meerdere bewakingsomvangen worden toegepast. Wel is het zo dat een bewakingsomvang geldt voor het gehele brandcompartiment. Indien er binnen een brandcompartiment meerdere gebruiksfuncties van toepassing zijn, geldt de ‘zwaarste’ bewakingsomvang.

Concreet voorbeeld: in een gebouw is een deel zorgfunctie (volledige bewaking) en een deel kantoren (niet automatische bewaking). Als de kantoren in het zelfde brandcompartiment als de zorgfunctie aanwezig is, moet het gehele brandcompartiment worden bewaakt op basis van volledige bewaking.

X never ever marks the spot

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

je zou hier ook art. 1.4 lid 2 kunnen toepassen. In dit artikel staat namelijk dat wanneer je een voorziening aan brengt deze ook van toepassing is voor de gemeenschappelijke ruimten.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

De gemeenschappelijke ruimte is het trappenhuis, verder niets.
    Dus beide gebouwen hebben hun eigen verkeersgebieden.

ron roeland
    Bijdrager
    Post count: 1

Het gemeenschappelijke deel betreft het trappenhuis wat dus zowel voor het zorggebouw als voor het woongebouw gebruikt wordt. Aangezien het trappenhuis t.o.v. het woongebouw brandwerend een apart compartiment betreft gelden voor het trappenhuis de zwaarste eis voor de functies waarvoor hij gebruikt wordt. Het betreft in dit geval de functie voor het zorggebouw wat in het trappenhuis moet worden toegepast. De zorgfunctie heeft m.u.v. het trappenhuis geen invloed op de installatie voor het woongebouw. Ik ga er dan vanuit dat er geen gemeenschappelijke brandbeveiligingsinstallaties zijn voor het woongebouw en het trappenhuis. Of Dat de luchtbehandeling voor de woonfunctie ook zijn functie heeft voor het trappenhuis. Als dat wel het geval is dienen de installaties t.b.v. het trappenhuis die zich binnen de woonfunctie bevinden ook door de BMI van het zorggebouw te worden aangestuurd t.b.v. het trappenhuis.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.