Brandpreventieforum Forums Gebruik Woonfunctie voor zorg (jeugdzorg)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2417 |

Hallo Allemaal,
    Bij ons is de discusie (opnieuw) opgang gekomen door de invoering BB2012.
    Wij zijn een jeugdzorg instellen, voor residentiëlle jeugdzorg. Of te wel: moeilijk opvoedbare jongeren met een normaal denk niveau, zelfredzaam, enz. Zij wonen in leefgroepen van 10 jongeren van 12 tot 18 jaar. Tevens is er 24 uur per dag groepsleiding aanwezig.
    Onderwelke categorie vallen wij? Groepszorgwoning voor zorg op afroep? Groepszorgwoning voor 24-uurs zorg, of onder logiesfunctie? Deze vraag is ontstaan doordat wiij altijd een groepsleider aanwezig hebben, echter levert deze niet de zorg, zoals je deze mag verwachten bij bijvoorbeeld dementerende ouderen, of mensen met een beperking.

Ik hoop dat jullie mij hier op de goede weg kunnen zetten.

Groet, Richard

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als men zelfstandig in staat is om te vluchten (brand waarnemen, gevaar identificeren en vluchten), en men kan vrij naar buiten lopen, dan zou ik het een woonfunctie zien. Er van uitgaande dat de jongeren hier langere tijd wonen.

roy slaats
    Bijdrager
    Post count: 12

@kruislijst,

Hoe zie je in zo’n situatie de slaapkamers? Is hierbij iedere slaapkamer een apart subbrandcompartiment of combineer je meerder slaapkamers (<500m2) tot 1 subbrandcompartiment?

kruislijst
    Bijdrager

elke kamer sbc

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Richard,

Ik begrijp de vraag niet helemaal, want met het uitkomen van het gebruiksbesluit is de woonfunctie voor zorg toch een stuk duidelijker omschreven. Zonder inhoudelijk het gebruiksbesluit en het bouwbesluit 2012 helemaal met elkaar te hebben vergeleken, zijn er toch geen veranderingen in de woonfunctie voor zorg gekomen.

Jullie bieden 24 uurs zorg aan een groep personen, die leven in gebouw met een woonfuntie. Daarnaast is de aanvrager die de functie bepaald, waarna het bevoegde gezag eventuele zaken zoals een brandmeldinstallatie kan eisen.

Chris

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Richard Bakker
    Bijdrager
    Post count: 6

Beste Chris,
    De brandweer is op dit moment alles opnieuw aan het bekijken om ook het aantal loze meldingen terug te dringen.
    Om deze reden worden alle aangesloten instanties opnieuw bekeken aan de hand van BB2012. Is er geen verplichte doormelding nodig dan mag je deze er af halen of vrijwillig in stand houden.
    Het voorstel van de brandweer is om ons onder logies in te delen. Echter kwam er een discussie opgang waardoor het steeds minder duidelijk werd waar wij nu precies ondervallen.
    Wij leveren geen zorg als verzorgings tehuis, maar hebben wel 24 uur per dag begeleiders (pedagogisch medewerkers) op de groep. Men is in staat om zelf te ontvluchten (we hebben eerder moeite om ze binnen te houden), Ze kunnen zelfstandig naar buiten, elke kamer is een sbc, en totaal detectie.
    We zijn nu inderdaad aanvrager geworden en we mogen zelf bepalen waar we onder vallen, echter wil ik dit graag op een juiste manier onderbouwen. Daarbij kan ik jullie gedachtes en meningen goed gebruiken.
    Tevens blijven de kreten zorg op afroep en 24 uurs zorg erg grof omschreven en erg gericht op mensen die verminderd zelfredzaam zijn. Maar onder logies past het ook niet, daar de jongeren bij ons ingeschreven staan.

Ik blijf het een lastig verhaal vinden.

Groeten Richard

kruislijst
    Bijdrager

tafeltje dekje is ook een vorm van verminderd zelfredzaam, men is immers niet meer in staat om zelf te koken :F:

volgens mij valt dit dus gewoon onder woonfunctie, gelijk aan een studentenhuis.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Dag Richard,

Of er sprake is van wonen is eenvoudig na te gaan. Staan de jongeren ingeschreven op het betreffende adres, dan is er sprake van wonen en niet van logie.

Welke functie er "hangt" aan het gebruik is lastiger. Om je hier te kunnen voorzien van een goed antwoord is de vraag of er sprake is van een Zorgindicatie. Hebben de jongeren een zorgindicatie en zo ja welk zorgzwaartepakket hebben zij.

Met vriendelijke groet,

Olaf van Alst

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.