Brandpreventieforum Forums Bouw Wokkeltrap

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117

Het zou tenslotte ook wat vreemd zijn wanneer twee onafhankelijke toegangen (waar het toch eigenlijk om gaat) vanuit het ene artikel een onderlige afstand moeten kennen, en vanuit het andere direct naast elkaar zouden mogen liggen… Het laatste artikel is eigenlijk ook geschreven om toepassing te vinden wanneer het eerste artikel is gebruikt. De veiligheidsgedachte hierachter mag je gerust meewegen in je verhaal.

Ben ik ook wel met je eens en ik vind jouw gedachte ook logisch. Maar meer in algemene zin, vind ik dat preventisten moeten oppassen hun eigen regels te verzinnen. Het lijkt me inderdaad niet direct dat 2 deuren naast elkaar liggen, he Palmpie?

Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen……………..

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Een wokkeltrappenhuis is erg lastig voor je repressie, probeer maar eens een droge stijgleiding in één trappenhuis te krijgen.

Ik kom wel brandweermensen tegen die uit vanuit het oogpunt van repressie daarom twee droge stijgleidingen eisen; vanuit repressief oogpunt nóg lastiger lijkt me… ik heb tenminste medelijden met de brandwacht die voor een inzet alle afsluiters moet gaan controleren :mrgreen:

Ga maar eens na hoe je bij één stijgleiding moet lopen en bij twee…. Is geen meter meer lopen… :wink:

ehm… op basis van Pythagoras denk ik dat het toch wel iets korter is… :adviseur:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

bij één stijgleiding zit hij of links of rechts maar wel boven elkaar…. Dus op de ene verdieping zit hij in trappenhuis A en op de volgende verdieping in trappenhuis B, daarna weer in trappenhuis A, enz, enz.
    Theoretisch mag de leiding niet versleept worden volgens de NEN1594 omdat de koppelingen anders meer dan 2,5 meter uit elkaar zitten. Praktisch is dit ook niet te doen of je moet een hele dikke leuning door heel je trappenhuis krijgt.

Als je dan een wokkel trap heb en je moet het aansluitpunt op elke verdieping controleren dan moet je op ieder verdieping oversteken naar het andere trappenhuis om de leiding te blijven volgen. Je komt dus op iedere verdieping op het bordes/voorportaal van beide trappenhuizen. Het maakt dan dus niet uit of je één of twee leidingen moet controleren omdat je toch in beide trappenhuizen komt… :wink:

(voor de personen die het niet snappen: teken het maar eens uit!)

jan hus
    Bijdrager

omdat de koppelingen anders meer dan 2,5 meter uit elkaar zitten.

Hey, dat is nieuw voor mij; waar staat dat?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

afd. 4.2.1.4. uit de norm volgensmij. De aftakkingen mogen ten opzichte van elkaar niet meer dan 2 mtr. uit een verticale lijn liggen.

Een wokkeltrappenhuis heeft een volledige traplengte nodig om functioneel te zijn, plus nog twee bordeslengtes. Je kunt dus een wokkel nooit met 1 blusleiding afgedekt krijgen op elke verdieping.

Je zou wel twee blusleidingen naast elkaar kunnen plaatsen, voor de even en oneven verdiepingen. Alleen is dan het probleem hoe je bij het voedingspunt duidelijk aan gaat geven welke leiding ze van water moeten voorzien…

jan hus
    Bijdrager

Deze bedoel je:

Ik wil niet zeuren, maar deze versie is niet aangestuurd door het Bouwbesluit…

Moderator

Nee die bedoel ik niet, kijk eerst eens even in mijn mail voordat je een ander artikel aanhaalt. :?

Maar goed, dan maar het hele riedeltje:

Ik denk dat we het er dus over eens kunnen worden dat de versie van 1991 is aangestuurd, en wordt bedoeld in het bouwbesluit…

In die NEN-norm art. 4.2.1.3 en 4;
    de horizontale afstand tot één denkbeeldige verticale lijn minder dan 2 m bedraagt

dussss… :bwt: = 8) !!

jan hus
    Bijdrager

aha :mrgreen:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Dit raakt wel off-topic maar hoe dan om te gaan met (horizontale) blusleidingen in bijv parkeergarages… :roll: :wink: :twisted:

Om nog even op wokkels terug te komen wat zou de ultieme plaats zijn voor een blus aansluiting? Steeds in hetzelfde trappenhuis, dus de leiding verslepen (en is dit technisch uit voerbaar?) of één leiding die om en om in een ander trappenhuis uit komt?

Moderator

Dit raakt wel off-topic maar hoe dan om te gaan met (horizontale) blusleidingen in bijv parkeergarages… :roll: :wink: :twisted:

Die zijn geen eis, dus die kun je alleen onderbouwd vragen. Bij parkeergarages onder de 1000 m2 zal hier vaak geen gehoor aan worden gegeven, bij grotere parkeergarages, vooral die welke met een CFD-berekening uitgerekend moeten worden, kan de aanwezigheid een vereiste worden omdat je penetratiediepte een factor is in de berekening.

Om nog even op wokkels terug te komen wat zou de ultieme plaats zijn voor een blus aansluiting? Steeds in hetzelfde trappenhuis, dus de leiding verslepen (en is dit technisch uit voerbaar?) of één leiding die om en om in een ander trappenhuis uit komt?

Is het mogelijk om je laatste uitvoering te kiezen waarbij beide leidingen op 1 gezamenlijk vulpunt zijn aangesloten? of zou je dan teveel drukverlies krijgen? Een soort ‘bluslus’ zeg maar… Of zou je dan zoveel water verliezen aan het vullen van de leiding dat je eigenlijk een ‘natte blusleiding’ moet hebben? Of een watervoorraad om de leiding bij inzet te vullen?

Het blijft tenslotte een kwestie van ‘water erin, water eruit’, als je het simpel bekijkt.

peter
    Bijdrager
    Post count: 584

"De ingangen per verdieping moeten ten minste 5 mtr. onderlinge afstand hebben, …"
    waar wordt dit aangestuurd?

o.a. in 2.148 lid 7…. Wanneer twee uitgangen die onafhankelijk moeten zijn dichter bij elkaar liggen, is er meer kans dat ze gelijktijdig geblokkeerd kunnen raken.

Je ziet het ook terug bij het bazenkamerprincipe, en bij uitgangen uit ruimtes.

basiskennis jongens… :wink:

De 5 m uit art. 2.148 lid 7 is van toepassing op rookcompartimenten met meer dan één uitgang. Daarbij is de gedachte dat de uitgangen op voldoende afstand van elkaar liggen om bij een geblokkeerde uitgang via de andere uitgang het rookcompartiment te kunnen ontvluchten. Dit is niet van toepassing op toegangen van een brand- en rookvrije vluchtroute (geen rookcompartiment) zoals door een wokkeltrappenhuis. Toch lijkt het me verstandig die afstand ook aan te houden tussen de toegangen van een wokkeltrappenhuis. Mocht er één geblokkeerd zijn door brand uit een dichtbij gelegen brandcompartiment, dan is er alternatieve vluchtroute.

De 5 m is ook niet van toepassing op een uitgang van een rookcompartiment met één uitgang ten opzichte van de uitgang van een ander compartiment. Neem bijvoorbeeld de uitgang van een woning ten opzichte van een andere woning.

Moderator

@ Peter

1. Een wokkeltrappenhuis is niet per definitie brand en rookvrij. In de meeste gevallen is het alleen een rookvrije vluchtroute.

2. jammer dat de toegangen van de wokkel ook vaak de uitgangen van het RC zijn… Dus dan is de afstand wel weer van belang.

peter
    Bijdrager

@ Peter

1. Een wokkeltrappenhuis is niet per definitie brand en rookvrij. In de meeste gevallen is het alleen een rookvrije vluchtroute.

2. jammer dat de toegangen van de wokkel ook vaak de uitgangen van het RC zijn… Dus dan is de afstand wel weer van belang.

1. Nee, inderdaad, een wokkel is niet per definitie ook brandvrij. Maar meestal wel.

2. Er doen zich inderdaad situaties voor dat de toegangen van de wokkel uitgangen van een rookcompartiment zijn maar meestal is dat niet zo.

Moderator

1. Nee, inderdaad, een wokkel is niet per definitie ook brandvrij. Maar meestal wel.

2. Er doen zich inderdaad situaties voor dat de toegangen van de wokkel uitgangen van een rookcompartiment zijn maar meestal is dat niet zo.

ad. 1: Ik moet de eerste nog tekenkomen, maar ook al zou het ding ook brandvrij zijn, maakt het nog niet uit. De stelling is nog steeds dat je twee onafhankelijke vluchtroutes moet hebben. Enige mogelijkheid om daar onderuit te komen is een (ik ga er even vanuit dat je al teveel oppervlakte aangewezen hebt om met een enkelvoudige te volstaan, anders heb je ook geen wokkel nodig).

ad. 2: geef eens een omschrijving van een situatie waarbij het zo is dan? :) Ook al zou je dat kunnen, dan nog geldt er vanuit het sub-BC nog steeds een eis voor onafhankelijke RVVR, net als voor het RC. Je toegang tot je wokkel is ALTIJD een van deze twee, anders heb je geen wokkel nodig.

peter
    Bijdrager

ad. 1: Ik moet de eerste nog tekenkomen, maar ook al zou het ding ook brandvrij zijn, maakt het nog niet uit. De stelling is nog steeds dat je twee onafhankelijke vluchtroutes moet hebben. Enige mogelijkheid om daar onderuit te komen is een (ik ga er even vanuit dat je al teveel oppervlakte aangewezen hebt om met een enkelvoudige te volstaan, anders heb je ook geen wokkel nodig).

ad. 2: geef eens een omschrijving van een situatie waarbij het zo is dan? :) Ook al zou je dat kunnen, dan nog geldt er vanuit het sub-BC nog steeds een eis voor onafhankelijke RVVR, net als voor het RC. Je toegang tot je wokkel is ALTIJD een van deze twee, anders heb je geen wokkel nodig.

1. Bij een verblijfsgebied hoger dan 8 m moet ie brandvrij zijn.

NB. Dat er twee onafhankelijke vluchtroutes door de wokkel moeten is duidelijk. Of dat ook consequent tot aan de veilige plaats nodig is zou je kunnen betwijfelen. Stel dat de wokkel op de begane grond (het laagste niveau van de wokkel) alleen uitkomt op een rookvrije vluchtroute, bijv. een entreehal, dan kan ik me voorstellen dat de kans te verwaarlozen is dat er in die entreehal rook terecht komt die vlucht belemmerd.

2. Tussen een woning, als rookcompartiment, en de wokkel hoeft niet altijd een rookcompartiment te zitten. Daar kan ook een ruimte met rookvrije vluchtroute zitten zonder dat die in een rookcompartiment ligt.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.