Brandpreventieforum Forums Bouw Wokkeltrap

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #695 |

Heeft iemand ervaring met een "wokkeltrap" als vluchtroute? Een [woordenboek]wokkeltrappenhuis[/woordenboek] heeft twee aparte vluchtroutes die brandwerend gescheiden zijn van elkaar. Elke trap heeft per verdieping een eigen toegang. Hierdoor zijn per verdieping twee (onafhankelijke) vluchtwegen mogelijk. Is dit trappenhuis vergelijkbaar met een veiligheidstrappenhuis? Mogen op de begane grond beide vluchtwegen in een rookvrije vluchtroute samen komen of moeten beide trappen onafhankelijk van elkaar naar het aansluitende terrein gaan?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Een wokkeltrappenhuis is erg lastig voor je repressie, probeer maar eens een droge stijgleiding in één trappenhuis te krijgen. :wink: Probeer na oplevering even met de repressie langs te gaan als dit het eerste pand is… :wink:

Het is niet gelijkwaardig met een veiligheidstrappenhuis. Natuurlijk moeten de vluchtroutes geheel onafhankelijk van elkaar zijn.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Het is geen [woordenboek]veiligheidstrappenhuis[/woordenboek], maar nog steeds gewoon twee onafhankelijke vluchtroutes. De ingangen per verdieping moeten ten minste 5 mtr. onderlinge afstand hebben, en van de toegang van de woning tot aan zo’n ingang kan nog steeds een samenvallende vluchtroute ontstaan waarop je de eisen uit art. 2.157 van toepassing moet brengen.

De vluchtroutes mogen nadat je het trappenhuis in bent gegaan dus ook niet meer samenvallen, maar moeten onafhankelijk blijven totdat je een ‘veilige plaats’ hebt bereikt.

Let er in uitvoering goed op de aansluiting van de trap aan de muur. Ook deze moet 30 min. [woordenboek]WBDBO[/woordenboek] garanderen. Wanneer je weet dat een betonnen trap een stelruimte van enkele centimeters heeft, zullen ze daarvoor een goede oplossing moeten zoeken en in detailniveau moeten aantonen.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Een wokkeltrappenhuis is erg lastig voor je repressie, probeer maar eens een droge stijgleiding in één trappenhuis te krijgen.

Ik kom wel brandweermensen tegen die uit vanuit het oogpunt van repressie daarom twee droge stijgleidingen eisen; vanuit repressief oogpunt nóg lastiger lijkt me… ik heb tenminste medelijden met de brandwacht die voor een inzet alle afsluiters moet gaan controleren :mrgreen:

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

"De ingangen per verdieping moeten ten minste 5 mtr. onderlinge afstand hebben, …"
    waar wordt dit aangestuurd?

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Ik denk dat dat voortkomt uit 2.168 lid 1? De wbdbo tussen rookvrije vluchtroutes bedraagt ten minste 30 minuten
    ? Op basis van afstand zou dit dan 30 minuten zijn Engeltje?

palmpie
    Bijdrager

Een wokkeltrappenhuis is erg lastig voor je repressie, probeer maar eens een droge stijgleiding in één trappenhuis te krijgen.

Ik kom wel brandweermensen tegen die uit vanuit het oogpunt van repressie daarom twee droge stijgleidingen eisen; vanuit repressief oogpunt nóg lastiger lijkt me… ik heb tenminste medelijden met de brandwacht die voor een inzet alle afsluiters moet gaan controleren :mrgreen:

Ga maar eens na hoe je bij één stijgleiding moet lopen en bij twee…. Is geen meter meer lopen… :wink:

Moderator

"De ingangen per verdieping moeten ten minste 5 mtr. onderlinge afstand hebben, …"

o.a. in 2.148 lid 7…. Wanneer twee uitgangen die onafhankelijk moeten zijn dichter bij elkaar liggen, is er meer kans dat ze gelijktijdig geblokkeerd kunnen raken.

Je ziet het ook terug bij het bazenkamerprincipe, en bij uitgangen uit ruimtes.

basiskennis jongens… :wink:

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

o.a. in 2.148 lid 7…. Wanneer twee uitgangen die onafhankelijk moeten zijn dichter bij elkaar liggen, is er meer kans dat ze gelijktijdig geblokkeerd kunnen raken.

Je ziet het ook terug bij het bazenkamerprincipe, en bij uitgangen uit ruimtes.

basiskennis jongens… :wink:

2.148 lid 7-> dus alleen bij RC boven de 800 m2… en als de hal geen eigen RC is.

Moderator

2.148 lid 7-> dus alleen bij RC boven de 800 m2… en als de hal geen eigen RC is.

Dat is voor het aantal uitgangen wanneer je het rechtstreeks op RC-niveau wilt benaderen. Je moet echter ook even afwegen of je vanuit art. 2.156 geen twee uitgangen zou willen hebben, omdat er bij de toegang van je RC geen twee afzonderlijke RVVR beginnen…

Hoewel het er dan niet rechtstreeks bij staat, zal de brandweer altijd stellen dat twee van die afzonderlijke, noodzakelijke nooduitgangen minimaal 5 mtr. uit elkaar moeten liggen.

bakero
    Bijdrager

Zo’n logische basiskennis lijkt me dat ook weer niet. Als het RC meer dan 2 uitgangen heeft, gaat het volgens mij niet op. Maar het is ook weer afhankelijk van de case natuurlijk…

Dus ga ik ook wel een beetje met de redenatie van Freddy mee.

bakero
    Bijdrager

Hoewel het er dan niet rechtstreeks bij staat, zal de brandweer altijd stellen dat twee van die afzonderlijke, noodzakelijke nooduitgangen minimaal 5 mtr. uit elkaar moeten liggen.

Dit lijkt mij een beetje een eis van een maggi-preventist…

Moderator

Dit lijkt mij een beetje een eis van een maggi-preventist…

Mag je vinden… :wink: De logica achter de eis is echter tamelijk groot, en ik denk dat een rechter de preventist gelijk zal geven.

Het zou tenslotte ook wat vreemd zijn wanneer twee onafhankelijke toegangen (waar het toch eigenlijk om gaat) vanuit het ene artikel een onderlige afstand moeten kennen, en vanuit het andere direct naast elkaar zouden mogen liggen… Het laatste artikel is eigenlijk ook geschreven om toepassing te vinden wanneer het eerste artikel is gebruikt. De veiligheidsgedachte hierachter mag je gerust meewegen in je verhaal.

palmpie
    Bijdrager

Ook bij brand in één woning (en de deur blijft open) zouden beide vluchtweg geblokkeerd kunnen worden als de trappenhuisdeuren recht tegenover de voordeur liggen.

Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen…………….. :roll: :twisted: :twisted:

Moderator

Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen…

De vraag is wat ‘naast elkaar’ nou eigenlijk is… een afstand van minder dan 5 mtr. onderling kun je je nog wel voorstellen op een wokkel wanneer beide deuren in dezelfde lange muur zitten.

En daarnaast, je hoeft geen wokkel toe te passen om deze situatie te krijgen… zou je toestaan dat de deuren dichter dan 5 meter bij elkaar in de buurt liggen wanneer het twee ‘gewone’ uitgangen naar RVVR waren?

Ik in ieder geval niet. :twisted:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.