Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving wijzigingen Bouwbesluit vrij voor commentaar

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Moderator
    Post count: 825
    #1074 |

Op de website van VROM is deze week een ‘ambtelijke versie’ met concept-wijzigingen van het Bouwbesluit vrijgegeven voor commentaar.
    Een andere interessante mededeling is deze: “Mede op basis van dat commentaar zal één geïntegreerde AMvB worden opgesteld. Deze integrale AMvB bevat het gewijzigde Bouwbesluit en het Gebruiksbesluit. Deze geïntegreerde AMvB zal eind 2008 in procedure worden gebracht.” In dat geval zal het wijzigingsvoorstel medio 2009 aan de 2e Kamer worden voorgelegd.
    De concept-wijzigingen, de nog onvolledige toelichting en procedurele informatie zijn te vinden via http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36537

louis van wijk
    Moderator

blz. 4

woonfunctie voor minder zelfredzame personen: woonfunctie of woongebouw voor minder zelfredzame personen met een gebruiksoppervlakte van meer dan 200 m2;

[toelichting: het gaat dus zowel om een afzonderlijke woning als om een woongebouw waarin de totale gebruiksoppervlakte aan woonfuncties groter is dan 200 m2.
    Door de grens op 200 m2 te leggen wordt het nu ook mogelijk om passende eisen te stellen aan grotere woningen die geexploiteerd worden voor de huisvesting van bejaarden en/of gehandicapten in kleine woongroepen.

Deze verzameldefinitie is gericht op de huidige ontwikkelingen om ouderen of gehandicapten zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen laten wonen.

In dit verband wordt bijvoorbeeld gesproken van woon- zorgcombinaties (in een dergelijk gebouw is vaak sprake van een vermenging van twee functies: het zelfstandig wonen is de woonfunctie en de aanpalende ‘zorg’ een gezondheidszorgfunctie).
    Deze nieuwe subgebruiksfunctie komt in de plaats van de megawoning (woonfunctie met een gebruiksoppervlakte van meer dan 500 m2, die vooral gericht was op bejaardentehuizen).
    Met deze nieuwe inkadering worden onbedoelde effecten op andere megawoningen, zoals villa’s, studentenhuisvesting etcetera weggenomen).

Wanneer mensen niet meer zelfredzaam zijn dan is er geen sprake meer van zelfstandig wonen in een woonfunctie doch van verpleging of verzorging in een gezondheidszorgfunctie]

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

daarom is het ook een commentaarversie.

is jullie al opgevallen dat de bezettingsgraadklasse er uit is…… nu tussen de 37 en 120 personen (hoe dat te bepalen staat er volgens mij nog niet).

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

(hoe dat te bepalen staat er volgens mij nog niet).

Net zoals vroegah?

Ook leuk, BC’s voor industriefunctie weer 2500 m2, in de toelichting staat dat dit vroegah ook zo was. Alleen zijn ze weer vergeten kleine lettertjes te lezen (iets met vuurbelasting en dieren) die vroegah wel van toepassing waren.

louis van wijk
    Moderator

De link op de VROM-pagina is inmiddels verdwenen.

Heeft iemand het document toevallig gedownload? Zo ja, wil je dat document dan hier even op het forum zetten?

dank,
    Loe 8)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

De link op de VROM-pagina is inmiddels verdwenen.

Heeft iemand het document toevallig gedownload? Zo ja, wil je dat document dan hier even op het forum zetten?

dank,
    Loe 8)

VROM wasniet zo blij met deze versie… :lol: :lol: :lol: Waarschijnlijk hebben ze extra personeel moeten inhuren om alle commentaar te verwerken… :wink:

Ik heb de versie niet zo voor de hand digitaal… Ik had mijn hoop op jou gevestigd… :wink:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heren,

Hierbij de documenten. Ik zou graag VROM willen helpen met "het Bouwbesluit volgens Kruislijst"
    2008_toelichting_bouwbesluit_integraal.pdf
    2008_bouwbesluit_wijziging_integraal.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.