Brandpreventieforum Forums Gebruik wijziging gebruik / gebouw

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #2739 |

Collega’s, ik kan even niet terugvinden hoe om te gaan met het volgende.
    Een gebruiker van een gebouw is in bezit van een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik.

Stel dat het gebruik wijzigd, er gaan bijvoorbeeld 3 personen meer overnachten dan in de vergunning vermeld staat en men heeft hiervoor van een kantoorruimte 2 extra slaapkamers gemaakt. (geen bouwvergunningsplichtige verbouwing)

Het gaat mij hier om de vraag wanneer er nu een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd ? of kunnen we in dit geval uit de voeten met een "onderhandse" wijziging / aanpassing van de vergunning ?

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Johan, lijkt mij wel bouwvergunningsplichtig ivm brandwerende scheidingen en eisen. Indien dit niet zo is, is dit per gemeente verschillend, opnieuw melden of toevoegen wijziging…. Voor inzet brandweer wel relevant dat gegevens uptodate zijn… Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen, toch :brwman: ?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2270

kantoorruimte omzetten naar iets met slaapruimte, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met extra wijzigingen in de brandscheidingen. Altijd vergunningplichtig voor bouwen dus. En daarnaast wellicht ook nog voor strijdig gebruik bestemmingsplan.

Voor wat betreft het brandveilig gebruik kijken de meeste gemeenten naar twee zaken:
    ten eerste naar de oorspronkelijke situatie, en hoe de wijziging daartoe in verhouding staat. Wanneer je daar een hotel hebt zitten met 500 mensen erin zullen ze eerder geneigd zijn een ‘revisie’ toe te staan van de liggende vergunning. Wanneer je er nu 10 mensen hebt zitten en je breidt met meer dan 30% uit, zou het mijns inziens logisch zijn een nieuwe vergunning aan te vragen.
    Wat daarnaast nog speelt is in hoeverre de wijziging op zichzelf staand binnen de vergunningsplichtige criteria valt. uitbreiden met 4 mensen zal minder ernstig worden gevonden dan uitbreiden met 20 mensen.

Maar inderdaad, de gemeente heeft hierin het laatste woord, dus je moet je daarnaar richten.

johan
    Bijdrager

Dank je voor de reacties, in dit geval was geen bouwvergunning nodig. En het is inderdaad zo dat in de praktijk een kleine wijziging in orde gemaakt wordt met een revisie / aanpassing van de bestaande vergunning. Maar er blijken nu ook gemeenten te zijn die voor elke wijziging hoe klein ook een nieuwe vergunning in laten dienen met uiteraard weer opnieuw het betalen van leges tot gevolg en de vraag is of dit wel terecht is. En nog belangrijker…is dit wettelijk gezien toegestaan ?

ivo de hoogen
    Bijdrager
    Post count: 125

Melding. Is kosteloos over het algemeen, tenminste waar ik ze indien zijn meldingen gratis en vergunningen voorzien van leges.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2270

@Ivo:
    Meldingen zijn altijd kostenloos, omdat je geen besluit vraagt van een gemeente maar aan je wettelijke verplichting voldoet. Daar mogen ze niets voor vragen. Maar de hele vraag is juist of dit met een melding kan, of niet.

@johan:
    Er is in ieder geval niets ONwettigs aan om een nieuwe vergunningaanvraag te laten doen. Gemeenten mogen dat dus wel. Ik heb zelf echter zoiets dat, zolang je de grondslag van de bestaande vergunning niet al te zeer verlaat, er wel een revisie mogelijk moet zijn… Maar het ding wat Ivo zegt speelt ook mee. Gemeenten krijgen voor de meldingen geen leges meer, dus kan het goed zijn dat ze strenger omgaan met de vergunningen en hun inzet daarop concentreren

johan
    Bijdrager

Duidelijk ! Als de grondslag niet te zeer verlaten wordt kun je het afdoen met een revisie. Ik denk inderdaad dat dat de beste benadering is.

Dank je

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.