Brandpreventieforum Forums Bouw wie is aansprakelijk??

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1587 |

Een geplande nieuwbouw wordt uitgevoerd, zonder bouwvergunning. Gemeente legt bouw stop op last van dwangsom. Constructief is er een fout geconstateerd. Aannemer begonnen met werkzaamheden. Constructie is aan te passen, maar kost uiteraard geld. Wie is er aansprakelijk voor dit bedrag? De Gemeente voor het oogluikend toelaten van de start van de bouw zonder dat er vergunning is, de constructief adviseur voor het tekortschieten van het advies, of de aannemer die ondanks het ontbreken van een bouwvergunning toch is gestart of wellicht toch de opdrachtgever, hij is tenslotte de juridisch eigenaar????

Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie. Is hier jurisprudentie over?? Ik kan hier niets over vinden, maar weet de wegen ook niet zo goed. Vandaar dat ik het zo probeer.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Volgens mij is hier voldoende jurisprudentie over te vinden….
    Dit is een standaard bestuursrechtzaak.
    Volgens mij is de opdrachtgever aansprakelijk. Zoals je het zelf al zegt is hij de juridisch eigenaar en ook de opdrachtgever.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Opdrachtgever wordt doorgaans pas eigenaar nadat alle posten zijn betaald en het gebouw is opgeleverd.

Heeft de principaal opdracht gegeven een gebouw te bouwen die aan de eisen voldoet, of opdracht gegeven maar wat aan te rommelen, en te zien waar het schip strandt?

Heeft de constructeur verkeerd advies gegeven, of heeft de aannemer het advies niet opgevolgd? Is de constructeur ingeschakeld door de principaal of door de aannemer?

Gemeente heeft kennelijk wel ingegrepen, wellicht te laat, maar het probleem is nog te verhelpen, niet echt te laat dus.

Er zijn te veel onbekende factoren om hier iets over te kunnen zeggen. Op http://www.rechtspraak.nl kan je relevante uitspraken vinden. Maar dit lijkt mij eerder juristenvoer.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Waarom heeft de gemeente stilgelegd? Vanwege het ontbreken van de bouwvergunning, vanwege een onveilige situatie of beide?

Degene die ‘aan het bouwen’ is, is in eerste instantie verantwoordelijk en zal door Handhaving ook worden aangesproken. Een bouwbedrijf heeft echter ook van iemand opdracht gehad, en uiteraard zal het bouwbedrijf de schuld op die persoon afwentelen. De uiteindelijke opdrachtgever is meestal de eigenaar van het perceel. Die neemt het risico om de opdracht zonder bouwvergunning uit te laten voeren, en die maakt ook de keuze of hij het gebouw constructief wil laten narekenen of niet.

Wanneer het bouwbedrijf dus wordt aangesproken zal het waarschijnlijk een schadeclaim bij de opdrachtgever neerleggen. Linksom of rechtsom komt het dus altijd bij de ultieme opdrachtgever terecht.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

En ik maar denken dat dit een forum over brandveiligheid is…

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Neeeh joh! :)

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

De vergunninghouder (of aanvrager) is altijd aansprakelijk. Dat deze het vervolgens op z’n aannemer verhaalt is logisch, maar vanuit het oogpunt van de gemeente maar bijzaak. De gemeente kun je voor dit soort zaken nooit aansprakelijk stellen. Wanneer ik m’n fiets tegenover het politiebureau neerzet en hij wordt gejat, dan kan ik oom agent toch ook niet aansprakelijk stellen?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

dan kan ik oom agent toch ook niet aansprakelijk stellen?

Tuurlijk kan dat, het wordt alleen niet gehonoreerd.

Nee, als mijn jas in de kroeg gejast wordt ga ik de directie aansprakelijk stellen, dat zullen ze zelf niet doen!

In dit topic worden de begrippen aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid door elkaar gebruikt. Dit maakt de zaak niet duidelijker.

[mod=Emiel van Rossum]Dit was het tienduizendste bericht op brandpreventieforum.[/mod]

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.