Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Welke symbolen vluchtwegaanduidingen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2626 |

Beste Allemaal,

Ik heb vandaag een gesprek gehad met een E- installateur, deze geeft aan dat alleen de symbolen uit de NEN 6088 gebruikt mogen worden. Nu heeft deze installateur een vluchtwegaanduiding zo opgehangen dat deze niet "lekker " verwijst. Ik heb aangegeven graag het symbool rennend mannetje trap af geplaatst wil hebben. Dit geeft voor de gebruiker van het pand veel meer duidelijkheid. Nu heb ik zelf even gezocht in de NEN 6088 en daar staat deze inderdaad niet in. Maar in de technische gids van het NVVS word deze als aanvulling op de norm genoemd en afgebeeld. Tevens komt dit symbool ook voor in de NEN 1414 welke ik hanteer voor het maken van ontruimingsplattegronden. Het gaat me absoluut niet om mijn gelijk ik wil graag een veilig gebouw afleveren. Wie kan mij aangeven in hoeverre ik de "rennende mannekes"mag gebruiken welke niet in de NEN 6088 gemeld worden.

Groet, Tim

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Antwoord staat in de NEN zelf, zie art. 4.3:

Afwijkingen van de in deze norm genoemde symbolen, die gebaseerd zijn op de Europese richtlijn 92/58/EEG en de Arboregeling, zijn slechts toegelaten indien afwijkende tekens minstens zo goed worden herkend als de hier genoemde tekens. Om dat aan te tonen geldt NEN-ISO 9186. Het in deze norm beschreven onderzoek moet worden uitgevoerd binnen de context van de beoogde toepassing.
    OPMERKING De symbolen voor vluchtwegaanduidingen die voldoen aan de specificaties van ISO/FDIS 3864-1 en ISO/DIS 7010 zijn volgens NEN-ISO 9186 getoetst en daarmee in beginsel toelaatbaar, maar het in deze norm gehanteerde wettelijke symbool geniet de voorkeur. Binnen één gebouw mogen de systematiek van NEN 6088 en die van andere volgens NEN-ISO 9186 beproefde vluchtwegaanduidingen niet door elkaar worden gebruikt, noch in op zichzelf staande vluchtwegaanduidingen, noch in combinatie met noodverlichting.

Een officieel alternatief moet dus getoetst zijn. Toepassing van getoetste systemen zie je eigenlijk alleen bij grote spelers op de markt (hotelketens met meer internationale picto’s bijvoorbeeld, of Schiphol met zijn geheel eigen bewegwijzering).

Wat je ook nog zou kunnen proberen: een gelijkwaardige oplossing aan B&W voorstellen, zonder dat de picto’s aan de NEN-ISO 9186 zijn getoetst. Zij zijn de instantie die op die manier ‘om bouwbesluiteisen heen’ kan werken.

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Er zijn ook een aantal toonaangevende binnen- en buitenlandse architekten die een eigen lijn voeren. Hun projecten herken direct aan dergelijke details.

Moderator

@johan,
    interesseert me wel, heb je een voorbeeldje of linkje naar een van die architecten en hun product?

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

6088 is ingetrokken maar het Bouwbesluit verwijst er nog naar. Is de 7010 nu van toepassing? Misschien vergeten die wijziging in de Staatscourant te publiceren?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zolang het Bouwbesluit ( of de regeling) de norm van toepassing verklaring blijft deze gelden.

Waarschijnlijk wordt het in de komende versie van het Bouwbesluit (wijzigingsblad waar men ook de stallen wil regelen) wel aangepast.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

NEN geeft aan dat 6088 opgaat in 3011 die aangepast wordt aan 7010. Het Bouwbesluit zou niet eerder dan 2015 naar 3011 gaan verwijzen.

Moderator

In de (voormalige) NEN6088 staat als opmerking bij de uitvoeringseisen dat de symbolen die voldoen aan de ISO-7010 ook getoetst en daarom toelaatbaar zijn. Beetje een omweg, maar je kunt die nieuwe norm in je ontwerp en aanvraag dus gewoon gebruiken. De overheid kan mensen echter nog niet VERPLICHT stellen eraan te voldoen.

Het is nu al wel zo dat je in een gebouw niet beide systematieken door elkaar mag gebruiken, daar moet je wel goed op letten in verbouwsituaties.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.