6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2356 |

Ik heb een vraag: Ik kan nergens terugvinden of wij (als praktijk zijnde) verplicht zijn een brandmeldinstallatie o.i.d. moeten hebben, misschien voldoen drie rookmelders ook.

Een grote tandheelkunde praktijk, het kan voorkomen dat er meer dan 50 personen aanwezig zijn. We beschikken over twee verdiepingen linkerkant van het pand heeft twee verdiepingen rechterkant twee…

Ik heb allerlei bedrijven gebeld voor informatie, zij zeggen zelfs: zolang de brandweer niet is geweest hoef je nergens aan te voldoen.

Mijn vraag is: Wat voor een soort installatie hebben we nodig (wettelijk gezien) in onze praktijk?

Ik hoop dat ik hier een duidelijk antwoord krijg. :)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De regels voor de aanwezigheid en uitvoering van een brandmeldinstallatie (en ook de ontruimingsalarminstallatie) staan omschreven in het gebruiksbesluit. Artikel 2.2.1. , 2.3.6 en bijlage 1.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0024379/geldigheidsdatum_10-11-2011

Voor het omschreven gebouw denk ik dat het volgende van toepassing is:
    – Gezondheidszorgfunctie (zonder aan bed gebonden patienten)
    – meer dan één bouwlaag
    – meer dan 250 m2.

Indien bovenstaande overeenstemt is een brandmeldinstallatie vereist met niet-automatische bewaking. (alleen handbrandmelders) en een ontruimingsalarminstallatie type B ( Slowwhoopsignaalgevers)
    Indien het gebouw (met de gebruiksfunctie) hoger is dan z0’n 20 m is tevens doormelding naar de brandweer noodzakelijk en moet de installatie gecertificeerd worden.
    Indien het gebouw (met de gebruiksfunctie) hoger is dan zo’n 50 m wordt gedeeltelijke bewaking voorgeschreven. (globaal houdt dit in dat er rookmelders in gangen en nog een aantal ruimten geplaatst moeten worden).

Indien er sprake is dat vanuit ruimten maar één vluchtweg aanwezig is zijn tevens rookmelders vereist (ruimtebewaking)

J. Nieuwland

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ongeacht welke installatie raad ik je aan om vanuit jezelf toch voor automatische rookmelders in de verkeersruimte te kiezen.
    Een niet-automatisch brandmeldsysteem is leuk maar vooral bij verschillende werktijden, wanneer er bijvoorbeeld op de begane grond niemand meer aanwezig is om een handmelder in te drukken, is het prettiger voor de mensen op de verdieping dat ze bij brand enigzins snel gewaarschuwd worden.

Dus gewoon een paar automatische rookmelders op je systeem laten koppelen.

V.w.b. die bedrijven die je gebeld hebt kan ik alleen maar opmerken dat ze heel slecht advies hebben gegeven. Bij een calamiteit met een paar doden wordt een argument: "De brandweer was nog niet langs geweest!" een slecht argument.

De regelgeving en de daarbij horende deregulering legt immers met nog meer nadruk de verantwoordelijkheid bij de gebruiker/eigenaar neer. Kortom: het is uw eigen verantwoordelijkheid dat uw gebouw aan de wet- en regelgeving voldoet.

Voor meer info/begeleiding moet je me maar ff een privé berichtje sturen.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb allerlei bedrijven gebeld voor informatie, zij zeggen zelfs: zolang de brandweer niet is geweest hoef je nergens aan te voldoen.

En ik maar denken dat het niet zo goed ging in de installatie branche. Omzet op een presentatieblaadje en dan zo reageren? Vreemde zaak….

martine langeveldt
    Bijdrager
    Post count: 2

Heel erg bedankt voor de bruikbare reacties!

Hier kan ik in ieder geval mee aan de slag.

Ik vond inderdaad de reactie: " zolang de brandweer niet is langsgeweest ……." ook heel bizar.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 323

Zolang ik geen pijn heb aan mijn gebit ga ik ook niet naar de tandarts. Jij zal, als tandarts, daar anders over denken. Preventieve controle van de tandjes voorkomt een hoop narigheid, is het niet. En dat geldt eigenlijk ook voor brandveiligheidsvoorzieningen.

Merkwaardige reacties van de bedrijven.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.