Brandpreventieforum Forums Bouw Welke gebruiksfunctie?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1602 |

Wie kan mij vertellen welke gebruiksfunctie een zogenaamd logeerhuis heeft?

Het is een bestaande woning die men wil gaan gebruiken voor de opvang van een aantal autistische kinderen. De opvang zal in het weekend plaats vinden en dan zowel overdag als ’s nachts. De groepen bestaan uit 4 tot 6 kinderen en 2 begeleiders. Het gaat om kinderen in de leeftijd van 4-10 jaar.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wonen de begeleiders daar dan ook echt of ‘logeren’ zij ook? Als ik het zo hoor zou ik het onder zorg willen schuiven, en anders onder logies.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik sta achter de mening van Joachim. Echter ben ik nogal huiverig voor het toepassen van de logiesfunctie in deze. Ik zou er sterk op aandringen om toch voor de zorgfunctie te gaan

Moderator

Eisenpakket maakt niet zoveel uit, welke functie je ook neemt. De kinders zijn niet bedlegerig, en je kunt het hele huis zien als 1 grote logies/zorgfunctie. Geen eis voor sub-bc dus. De woning zal niet groter zijn dan 500 m2, dus ook geen verschil in eisen voor het BC…

Waar je misschien eerder mee in de problemen gaat komen is het bestemmignsplan van die gemeente. Het zal waarschijnlijk geen andere functie dan wonen toestaan, en er zal een Wro-ontheffingsprocedure gevolgd gaan worden. Dit geeft omwonenden de kans om bezwaar te maken tegen de aanwezigheid van een dergelijk opvanghuis.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Logiesfunctie = functie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak aan mensen

Moet er dan ook een bmi in omdat er meer dan 1 bouwlaag is? Zo zijn er nog wel een paar eisen te koppelen aan de functie…

Het Bouwbeluit kent helaas niet de zorglogieswoonfunctie. Misschien moet je gezien de grootte het wel gelijk stellen met familie die komt logeren…

Moderator

Logiesfunctie = functie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak aan mensen…

Nou, tijdelijk onderdak, lijkt me passen! :wink:

Moet er dan ook een brandmeldinstallatie in omdat er meer dan 1 bouwlaag is? Zo zijn er nog wel een paar eisen te koppelen aan de functie…

Nee, want de BMI hoeft er alleen in bij logiesgebouwen. Dat is dit niet, omdat je het maar over 1 logiesfunctie hebt. (zie omschrijving art. 1 Bouwbesluit)

Het Bouwbeluit kent helaas niet de zorglogieswoonfunctie. Misschien moet je gezien de grootte het wel gelijk stellen met familie die komt logeren…

Vandaar ook mijn eerste opmerking of de begeleiders er continu wonen. Op dat moment is het inderdaad te zien als ‘bezoek’. Voor nieuw functies moeten we misschien even wachten tot 2e helft 2010, dan worden bouw- en gebruiksbesluit in 1 Amvb opgenomen. Ik neem aan dat ook de zorgfuncties dan beter omschreven gaan worden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.