Brandpreventieforum Forums Bouw Welke gebruiksfunctie is dit

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #194 |

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over hoe ik een bepaald bouwwerk moet beoordelen. Maar voordat ik die vraag stel, eerst even een aanloopje. In een woning (woonfunctie) zitten doorgaans gezinnen. Een studentenwoning (kamerverhuur) moeten worden beoordeeld als zijnde een woonfunctie volgens het bouwbesluit wat overigens is terug te vinden in de brandveiligheidsconcepten, paragraaf 1.3. Wat een hotel, jeugdherberg is snap ik ook (logiefunctie). Maar nu het volgende. Nu de grensen met met name Oost Europese landen zijn opengesteld komt het voor dat woningen die wat prijs betreft niet verkocht worden, verhuurd worden aan een uitzendbureau. Zo’n uitzendbureau zeht tegen zo’n Oosteuropeaan: “ik heb werk, een bed met een dak erover en een koelkast vol eten” en stop er zo een stuk of wat weg in een woning. Voor de duidelijkheid, er wordt niet kamergewijs verhuurt, maar er wordt ook niet voor een bed betaald. Een woning (midden in een rijtje huizen) kan ik het ook niet noemen gelet op het toepassingsbereik van het brandveiligheidsconcept woningen. Volgens mij is het een pension dus een logie-functie. Voordat ik dan wat ga roepen moet ik eerst even terug naar het bestemmingsplan of er in die woonwijk wel een pensioen (hotel what ever) mag worden gevestigd.

Mijn vraag: kan je mijn redenatie volgen of sla ik de plank ergens mis?

Ik hoor graag van jullie.

Roelof Willemze

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik zou zelf ook gaan voor logies functie omdat het geen permanente bewoning is. Maar je zou eens informatie in kunnen winnen bij andere gemeenten. Ik weet dat veel gemeenten in op de grens met duitsland hier veel ervaring mee hebben.
    Kijk hier maar eens: http://www.brandpreventieforum.nl/viewtopic.php?t=15
    In Arcen Velden is er een gebouw met polen ontruimt. Ik weet toevallig dat Venlo hier de brandpreventie voor doet. Dus mischien eens een ideetje om de preventie afdeling van Venlo te bellen hoe hun er mee omgaan.
    Of heeft iemand op dit forum er meer ervaring mee?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Waarom zou je het geen woonfunctie noemen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Lijkt me een strijdig-gebruikszaak, die eigenlijk bij bouw- en woningtoezicht thuishoort en niet bij de brandweer.

Houdt even goed gescheiden of je met een bouwplantoets of een bestemmingsplantoets bezig bent… Wanneer het gebouw qua bestemmingsplan niet haalbaar is, ben je eigenlijk al te ver aan het kijken als je in het brandbeveiligingsconcept bezig bent.

Qua bestemmingsplan ben je niet aan de omschrijvingen uit het bouwbesluit gebonden, en moet je eens kijken wat de begripsomschrijving over logiesgebouwen zegt. Woning zijn voor het wonen in gezinsverband, daar valt het ding dus sowieso niet onder. Logies is het verhuren van ruimte voor kortere of langere tijd, daar kom je waarschijnlijk dus op uit.

Ik denk dat je er achter komt dat dit soort functies niet in een woonwijk gevestigd mag worden volgens het bestemmingsplan. Daar heb je een vrijstelling op gebruik voor nodig, en dat zal dan waarschijnlijk een 19.3 worden (wijziging gebruik opstallen volgens 20 BRO). Vraag me af of de gemeente hiervoor toestemming wil verlenen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.