Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid welke deur draaien niet tegen de vluchtrichting

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #2178 |

Het bouwbesluit art. 2.146 lid 9 staat:

Mijn aandacht gaat uit naar "De deur van een toegang…". N.a.v. deze eis mogen de "deuren" niet tegen de vluchtrichting indraaien. Maar… ik heb 2x zoveel toegangen/uitgangen van het VG dan nodig is. Ik heb dit bepaald a.d.h.v. de loopafstanden de benodigde vrije doorgang conform lid 8. Dit betekent eigenlijk dat ik een aantal deuren kan laten vervallen. Maar dat wil de opdrachtgever niet. Deze deuren zijn functioneel aanwezig. Maar moeten dan alle toe-/uitgangsdeuren voldoen aan de eis dat ze niet tegen de vluchtrichting in mogen draaien? In dat geval vervalt in grote mate de functioneelheid van deze deuren. Mogen de niet verplichte aanwezige toe-/uitgangen wel tegen de vluchtrichting indraaien?

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Beste Harold,

Je geeft het eigenlijk al zelf aan met het noemen van artikel 2.146 lid9; ….indien de op die toegang aangewezen vloeroppervlakte groter is…..

Als de ruimte bij een B3 groter is dan 125 m2 moet de deur meedraaien maar bij twee deuren wordt de aangewezen vloeroppervlakte toch ook gehalveerd. en met een aangewezen vloeroppervlak van 62,5 m2 hoeft het dus niet.

groeteGuust

harold kraats
    Bijdrager

Stel in mijn geval: 600 m2 GO, B2, totaal 4 uitgangen.
    Indien opp. > 50 m2 aangewezen op een deur zal deze niet tegen de vluchtrichting indraaien.
    600 m2 op 4 uitgangen = 150 m2 per deur –> dus allemaal draaien niet tegen de vluchtrichting.
    Maar ik wil maar 2 deuren aanwijzen als vluchtdeuren met juiste draairichting en met pictogrammen e.d. en de overige 2 zijn gewone functionele deuren (draaien wel tegen de vluchtrichting) welke niet wettelijk verplicht aanwezig zijn.
    Mag dit?

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Dat mag.

guust
    Bijdrager

Maar let je dan wel op het aantal personen dat binnen mag zijn? en de totale deurbreedte?

peter
    Bijdrager

Benodigde totale vrije doorgangsbreedte van de deuren die in de richting van het vluchten mee draait is 3300 mm ervan uitgaande dat het verblijfsgebied dezelfde afmeting heeft als de gebruiksoppervlakte waarbij elke uitgang minimaal 850 mm breed is.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

600-(2 x 50(toedraaiende deuren))=500 (art 2.146 lid 9)
    500 x 5.5 = 2750 mm vereiste deurbreedte niet-toedraaiende deuren (art 2.146 lid 8)
    4 x 850 = 3400 mm beschikbaar, dus voldoet.

peter
    Bijdrager

500 x 5.5 = 2750 mm vereiste deurbreedte niet-toedraaiende deuren (art 2.146 lid 8)

Bijzonder.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Bijzonder.

Sorry rekenfoutje :roll:
    2 niet-toedraaiende deuren moeten samen 2750 mm breed zijn = 1375 mm per deur

peter
    Bijdrager

Het blijft een bijzondere manier van creatief boekhouden door het verblijfsgebied op te delen in drie delen en daarvan tweemaal 50 m2 aan de niet meedraaiende deuren toe te wijzen. Nu durf ik niet te zeggen of het te creatief is of gewoon toegestaan is.

Een andere manier die wel is toegestaan, en die ook fictief is, is de "krijtstreepmethode": benoem niet de hele ruimte als verblijfsgebied. Minder dan tweederde van de gebruiksoppervlakte als verblijfsgebied aanduiden heeft daarbij geen zin omdat dit ondervangen wordt door de vereiste vrije doorgang van een rookcompartiment (Bb 2.148.3). Er vanuit gaande dat het betreffende verblijfsgebied ook een rookcompartiment is.
    Hiermee kan de vrije doorgang, van minimaal 850 mm per uitgang en meedraaiende deur, dus terug tot 2220 mm zonder creatief boekhouden en tot 1850 mm met creatief boekhouden.

harold kraats
    Bijdrager

Kortom, het komt er dus op neer dat alle deuren die minimaal aanwezig moeten zijn, i.v.m. loopafstanden en de benodigde vrije doorgang, niet tegen de vluchtrichting in mag draaien? Alle overige deuren draaien wel tegen de vluchtrichting.
    In dat geval ben ik geholpen en weet ik waar ik aan toe ben.

guust
    Bijdrager

Het blijft een bijzondere manier van creatief boekhouden door het verblijfsgebied op te delen in drie delen en daarvan tweemaal 50 m2 aan de niet meedraaiende deuren toe te wijzen. Nu durf ik niet te zeggen of het te creatief is of gewoon toegestaan is.

Een andere manier die wel is toegestaan, en die ook fictief is, is de "krijtstreepmethode": benoem niet de hele ruimte als verblijfsgebied. Minder dan tweederde van de gebruiksoppervlakte als verblijfsgebied aanduiden heeft daarbij geen zin omdat dit ondervangen wordt door de vereiste vrije doorgang van een rookcompartiment (Bb 2.148.3). Er vanuit gaande dat het betreffende verblijfsgebied ook een rookcompartiment is.
    Hiermee kan de vrije doorgang, van minimaal 850 mm per uitgang en meedraaiende deur, dus terug tot 2220 mm zonder creatief boekhouden en tot 1850 mm met creatief boekhouden.

Peter, het staat zo in het Bouwbesluit. . Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.
    Het is het een of het ander.

@harold. waarom niet alle deuren naar buiten draaien?? wat is daar jouw reden voor.

Groeten
    Guust

peter
    Bijdrager

… het staat zo in het Bouwbesluit. . Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.

Je hebt een beetje selectief geciteerd. Dat doe ik nu ook maar ik ga iets verder. Er staat: "… op die toegangen aangewezen vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied of die verblijfsruimte …". Nu ben ik taalkundig geen groot licht maar ik zie dat er vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied, in enkelvoud, staat. Mij lijkt die oppervlakte dan niet opdeelbaar.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

… het staat zo in het Bouwbesluit. . Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.

Je hebt een beetje selectief geciteerd. Dat doe ik nu ook maar ik ga iets verder. Er staat: "… op die toegangen aangewezen vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied of die verblijfsruimte …". Nu ben ik taalkundig geen groot licht maar ik zie dat er vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied, in enkelvoud, staat. Mij lijkt die oppervlakte dan niet opdeelbaar.

Hoezo ? Je begint net zelf over de krijtstreepmethode. Waar staat dat een krijtstreep alleen een grens kan vormen tussen een verblijfsruimte en een onbenoemde ruimte en niet éen verblijfsruimte op kan delen?

peter
    Bijdrager

Bij de krijtstreepmethode wordt het verblijfsgebied niet opgedeeld in meerdere verblijfsgebieden. Het blijft één gebied. Het staat de aanvrager immers vrij de oppervlakte van het verblijfsgebied te benoemen. Daarbij hoeft niet de volledige gebruiksoppervlakte van de desbetreffende ruimte als verblijfsgebied te worden benoemd. Geen idee waar dat staat. De 55%-grens maakt het mogelijk. Bij de "creatieve boekhoudmethode" wordt de oppervlakte van het verblijfsgebied wel opgedeeld in meerdere verblijfsgebieden.

Maar nogmaals, ik sluit niet uit dat het is toegestaan. Ik zeg alleen dat ik vermoed dat het niet mag. Ik heb ook geen idee wie daar uitsluitsel over zou moeten geven. Ik vermoed Nico Scholten maar die kan ik even niet bereiken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.