Brandpreventieforum Forums Gebruik Welke brandblusser op voertuigen ?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #2074 |

Beste,

Welk blustoestel kan ik het beste gebruiken op voertuigen, vanwege de "trillingen" weet ik niet goed te kiezen uit poederblussers (6kg ofzo) onder permanente druk of met een inwendig drukpatroon. Kan iemand mij hiermee helpen ?

Alvast bedankt. :lol:

MvG, Anton.

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Hoi,

Ik weet niet wat voor voertuigen het zijn maar ik zou zelf kiezen voor schuimblussers geschikt voor buiten.

Je heb minder troep als er wat gebeurd en je auto beschadigd minder, poeder heeft meer nadelen dan voordelen laat je goed informeren door een erkende leverancier.

groet, Albert :brwman:

anton laenen
    Bijdrager

Hoi,

Ik weet niet wat voor voertuigen het zijn maar ik zou zelf kiezen voor schuimblussers geschikt voor buiten.

Je heb minder troep als er wat gebeurd en je auto beschadigd minder, poeder heeft meer nadelen dan voordelen laat je goed informeren door een erkende leverancier.

groet, Albert :brwman:

Hey,

Bedankt voor de reactie :D . Ik heb het vooral over blussers in en op vrachtwagen. Idd is schuim ook een goede mogelijkheid maar dan krijg ik nog de keuze tussen permanente en niet-permanente druk (inwendig drukpatroon), en hier weet ik geen raad mee.

Groetjes, Anton.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Let op bevriezingsgevaar bij schuimblussers

J. Nieuwland

anton laenen
    Bijdrager

J. Nieuwland

Hoi,

Oei, hiervan ben ik nog niet op de hoogte. Kan je dit een beetje verduidelijken ?

Merci, Anton.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

J. Nieuwland

Hoi,

Oei, hiervan ben ik nog niet op de hoogte. Kan je dit een beetje verduidelijken ?

Merci, Anton.

Om eerlijk te zijn heb ik dit van horen zeggen. Ik zit niet in de blusserwereld. Volgens mij zijn er genoeg forumleden die dit wel kunnen verduidelijken.
    Overigens had Albert in een vorige reactie het over "schuimblussers geschikt voor buiten", wellicht dat hiermee ongevoelig voor vorst wordt bedoeld.

J. Nieuwland

anton laenen
    Bijdrager

Hey,

Ja, idd, schuim is vorstgevoelig maar er bestaan ook speciale soorten schuim die hier tegen kunnen -natuurlijk zijn deze van een mooi prijskaartje voorzien- en i.v.m. het gevaar voor bevriezen kan het ook zijn dat je CO2 bedoeldt. CO2 gaat de brand bestrijden d.m.v afkoelen ( tot -78°C ) en het wegnemen van de zuurstof.

Grtjes, Anton

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Hoi,

Naar aanleiding van de reacties nogmaals een reactie van mij, De schuimblussers voor buiten zijn voorstbestendig en de kosten zijn niet eens veel hoger, vaak zijn het blussers onder permanente druk.

Als ik brand in een vrachtwagen zou hebben dan liever schuim als poeder de neve schade is velen malen hoger als de meer kosten van een schuimblusser, een poerblusser geeft niet altijd zekerheid om dat het kan gaan klonteren en zie nooit iemand elke maand zijn blusser goed schudden.

Laat je goed voorlichten door bijvoorbeeld Chubb-Ajax

Groet Albert

anton laenen
    Bijdrager

Hoi,

Ja, schuim is idd beter betreffende nevenschade maar ik vraag me af wat het verschil is tussen tussen blussers onder permanente druk of met een inwendige drukfles. Kan iemand mij daarmee helpen, tips voor in gebouwen zijn ook steeds welkom.

Grtjes, Anton

P.S.: Ik zal de vraag ook eens voorleggen aan de medewerkers van ajax, het antwoord zal ik bij op het forum zetten.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Sorry ik zie deze topic nu pas voorbij komen…

Wanneer je blusmiddelen op vrachtwagens gaat plaatsen dan zit je met een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.
    Wanneer je met de ADR in aanraking komt dan zal je opgelegd gaan worden wat de hoeveelheid blusstof moet zijn voor een specifiek transport. Zoals er al eerder aangegeven wordt kan je uit alle blusmiddelen een keuze maken.
    Okee haspels zullen heel snel afvallen….. ;-) dat is nu eenmaal een beetje lastig op een vrachtauto een vaste waterleiding….
    schuim is een optie maar wel een hele dure. Relatief is de levensduur van een brandblusser op een vrachtwagen niet zo heel erg lang. Door de weersinvloeden, die zelfs gevolgen hebben voor blussers die netjes in een bak zitten, halen veel blusmiddelen vaak niet eens hun 5e levensjaar. De blussers in de cabine redden het wel iets langer maar conform de ADR mag je niet alles in de cabine proppen. Daarnaast ziet de chauf daar ook niet echt de lol van in als zijn bed vol ligt met brandblussers.
    Schuim is ook niet vorstbestendig (in de meeste gevallen) Dan moet je de blusser eerst bij de brand houden om de inhoud te ontdooien. Over het algemeen heeft het geen nadelige invloeden op het schuim maar handig is het niet.

CO2 is wel een handig blusmiddel dat niet door koeling maar verstikking zijn werk doet. De koeling is een neveneffect. Maar niet de hoofdreden van de blussing. Alleen zijn deze blusmiddelen relatief duur voor deze toepassing. Ze zijn ook erg groot om op een trailer te plaatsen. Daar zit je meestal toch met beperkte ruimte.

Poeder is in mijn ogen wat beter. Iedereen heeft het wel over nevenschade maar de 1e prioriteit is om de brand uit te krijgen. Dus de Knock Down moet in één keer goed zijn. Een leek kan met een poederblusser ook effectief blussen. Je ziet geen hand meer voor ogen maar vaak is een shotje poeder wel genoeg om een beginnende brand te bestrijden. We hebben het over een toepassing voor leken en niet voor de brandweer.
    een poederblusser is relatief goedkoop en dat is wel een belngrijk pluspunt wanneer een blusser niet zo heel oud zal worden.

Blussers raken ook vaak beschadigd op een vrachtwagen door trilling. Ze gaan dan schuren en het blanke metaal gaat roesten. Inspuiten met balnke tecktiel (of hoe heet die bende) kan de levensduur wel iets verlengen. Daarnaast is uiteraard deskundig onderhoud door een Gecertificeerd REOB onderhoudsbedrijf wel een heel goed plan.

Op de vraag van permanent onder druk en patroon het volgende:

Bij een blusmiddel onder constante druk staat de blusstof al op de werkdruk van het blusmiddel. Deze herken je aan de manometer op het blusmiddel. een CO2 blusser is echter ook een blusmiddel onder constante druk. Daar zit geen manometer op maar toch is de drijfgas al reeds in vloeibare vorm aanwezig in het blusmiddel.

Een blusmiddel met patroon staat niet onder druk. Deze zijn vaak krachtiger in hun blussing maar moeten wel door middel van een inwendig geplaatst patroon op druk gezet worden. Daar ligt in dit specifieke geval nu net het probleem. Bij activatie zal de druk in één keer het blusmiddel instromen. Een beschadiging door roest kan een (levensbedreigend) probleem opleveren. De romp zal bij activatie iets uitzetten en dus kunnen bezwijken aan de gevolgen van roest en beschadigingen. Dat probleem heb je dus niet bij een constant onder druk staande blusser.
    Patroonblussers zijn meestal ook aanzienlijk duurder dan blussers onder constante druk.

Mocht er nog meer ontopic info nodig zijn dan graag een reactie. Offtopic graag via een PB!

anton laenen
    Bijdrager

Hartelijk bedankt voor de uitleg, ik heb ondertussen op het internet ook iets teruggevonden over de druk (constant of niet) maar ik ben de link kwijtgespeeld, als ik deze terugvind zal ik deze ook even op het forum zetten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.