Brandpreventieforum Forums Gebruik Welk handblusmiddel

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #1843 |

2.4.2 Gb schrijft handblusmiddelen voor, voor zover daarin niet reeds voldoende door de aanwezigheid van brandslanghaspels is voorzien……etc.
    Ik kom de laatste tijd heel veel van die kleine handblussertjes van 2,5 kg tegen. Mijns inziens veel te weinig omdat je zo’n dingetje in 2 seconden leeg spuit, maar ik kan nergens uit het Gb halen dat ze minimaal 6 kg moeten zijn.

Op grond waarvan kan ik toch 6kg blussers eisen?

Groeten

Arno

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Uit de toelichting op het artikel:

In deze NEN wordt in 4.4.1.2. ingegaan op een "basisbeveiligingseenheid"

In tabel 2 wordt de projectering van blustoestellen in relatie tot de gebruiksfunctie aangeduid
    In de tabel wordt van de volgende basisbeveiligingseenheden uitgegaan:
    Blustoestellen met een inhoud van 6 kg of 6 l of met een inhoud van 9 kg tot 12 kg of 9 l

Hiermee zou je kunnen motiveren dat een 2 kg blustoestel onvoldoende is. (of er moeten er natuurlijk 3 aanwezig ziin = 1 basisbeveiligingseenheid)

louis van wijk
    Moderator

Oh ja en deze norm is tegenstijdig met het gebruiksbesluit voor wat betreft het aanbrengen van aanduidingsbordjes :H:

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Dank je wel Louis. Ik begrijp wel dat ik het dus nog niet kan eisen zolang de NEN 4001: 2006 nog niet aangewezen is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik begrijp wel dat ik het dus nog niet kan eisen zolang de NEN 4001: 2006 nog niet aangewezen is.

Volgens mij is het aantal blussers ter goedkeuring van B en W. De NEN 4001 en je verhaal over de 2.5 seconde kan je gebruiken als motivering om aan te geven dat de getroffen voorzieningen niet voldoende zijn.

louis van wijk
    Moderator

of het helemaal ter goedkeuring van B&W is weet ik niet.
    tenzij het bedrijf de 2 kg blussers aanvoert i.h.k.v. gelijkwaardigheid.
    je korte spuitduur / nen4001 zijn motivaties om deze gelijkwaardigheid dan te weigeren.

is er geen sprake van gelijkwaardigheid dan dient je motivatie om aan te geven dat het bedrijf niet voldoet aan de invulling van de (wets)artikelen

dennis van de wijgert
    Bijdrager
    Post count: 4

Mocht je advies geven volgens de NEN 4001 dan is het nooit mogelijk om een poeder/schuimblusser te projecteren van 2 kg.

In tabel 2 van punt 4.4.1.2 word namelijk gesproken over blustoestellen een inhoud van:
    Schuimblusser; 6 Ltr of 9 Ltr
    Poederblussers; 6 Kg, 9 Kg of 12 Kg

en dus niet van een optelsom van 3 x 2 Kg of iets dergelijks

Daarnaast is 2 ltr zoals al eerder gezegd gezien zijn korte spuitduur en blusvermogen niet aan te raden.

Daarnaast is de discussie van de loopafstand ook ondervangen bij punt 4.4.1.3

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

laten we met zijn alle gewoon logisch blijven nadenken, 2 kg kan soms voldoende zijn, en 6 kg kan ook wel eens te weinig zijn.

De NEN geeft wel een richting op waar je aan kan denken (best practice).

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Op dit moment geeft het gebruiksbesluit richting aan het hebben van kleine blusmiddelen. Concreet worden die niet geëist. Echter worden deze kleine blusmiddelen vaak specifiek voor bepaalde doeleinden gebruikt. Je zou kunnen aangeven dat conform de blusrating je met een blusser van 2kg niet heel erg ver zal komen. Bedenk nl hierbij dat de blusrating gehaald wordt door professionals en niet door een willekeurig persoon dat van de straat is geplukt. Op een blusmiddel staat boven in het transfer een blusrating aangegeven. Zo kan je ook zien of een blusmiddel uberhaupt wel geschikt is om ergens gebruikt te worden. Kijk dan ook nog eens naar de worplengte. Een blusmiddel onder constante druk zal een mindere worplengte hebben dan een blusmiddel met en patroon.

Ter indicatie spuit een schuimblusser van 6 liter gemiddeld 56 seconden. Voordat een leek effectief gaat blussen en een eventuele herontsteking wil voorkomen hebben ze deze tijd best wel nodig. Ook dat is een goede reden om niet een 2 liter of 2 kilogramblusser te nemen.

De NEN4001 is een leidraad en nog niet een document zoals dat genomd wordt in wetgeving. In de praktijk wordt het nouwelijks toegepast.

Menig verzekeraar eist ook in een veelvoud van 6 kilogram of 6 liter een aanvullend klein blusmiddel.

Soms kan het ook ronduit gevaarlijk zijn om met water te blussen. "Ja maar de brandweer blust ook alles met water dus een haspel is voldoende". Het is een veelgehoorde opmerking. Jammer genoeg ook vaak gemaakt door preventisten van de brandweer of milieuinspecteurs van de gemeente. Maar is hij ook onderbouwd? In mijn ogen niet. Een brand is een ongecontroleerde situatie. Dus er staat een groot electrisch apparaat in de fik en een BHV-er gaat het te lijf met de brandslang. De aardlek heeft niet gewerkt, de brand moet ook ergens door ontstaan, en er staat nog spanning op. Foutje bedankt. Had hij het draagbaarblusmiddel gebruikt dan was er geen of minder gevaar geweest.

Min of meer zou je in elke situatie minimaal één draagbar blusmiddel moeten hebben voor onvoorziene situaties.

Wellicht dat er aan de invulling van het gebruiksbesluit wat beter invulling gegeven kan worden aan het onderdeel kleine blusmiddelen.

Ik hoop dat ik je wat meer inzicht heb gegeven in deze situatie.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.