Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek wel of niet ?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2528 |

Hallo,
    ik heb een vraag die ik maar niet beantwoord krijg !
    Ik verhuur panden met kamers ( studenten ) ongeveer 5 a 6 personen per pand.
    Nu hebben wij het netjes op orde , en kwamen wij de Sprayblusser tegen , lekker goedkoop en geen onderhoud !!
    Volgens de leverancier geen probleem , de brandweer zegt : nee , en hebben het over 6 liter schuim blussers.
    Dus nu weet ik het niet meer , moet ik nu mij 6 liter blussers laten hervullen ? of kan ik gewoon per verdieping een spray blusser op hangen.
    Mijn vriendin werkt op een kinderdag verblijf en heeft ook wel interesse in dit blusmiddel ? óf is het eigenlijk alleen maar voor huisgebruik ?

groetjes,
    Jan & Miranda

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

"Lekker goedkoop en geen onderhoud" is natuurlijk geen criterium als het om blusmiddelen gaat.
    Zeker niet in logiesgebouwen of panden met kamergewijze verhuur.
    Even los van bovenstaande zijn het blussers van 1kg dus erg klein en feitelijk niet geschikt voor de omgeving.
    Ze worden ook voorzien van het label "Huis en Kantoor" op de blusser zelf.
    De mededeling van "even schudden voor gebruik" werkte eerlijk gezegd op mijn lachspieren omdat dat een handeling is die iemand in een stresssituatie niet snel zal uitvoeren.
    Het betekend immers dat men eerst moet lezen om te kijken wat je moet doen anders werkt het niet.
    Beetje het principe van scheerschuim bussen. Die moet je ook schudden voor gebruik.

De blussers die "normaal" toegepast worden zijn van het principe "beveiliging verwijderen en blussen". Niks schudden dus.
    Hooguit een knop inslaan om bv een drukpatroon te activeren.
    Kan me de reactie van de heren van de brandweer wel voorstellen. "Niet geschikt voor deze toepassing".
    Ben ik eerlijk gezegd wel mee eens.

jan van derlubbe
    Bijdrager

Beste Jos,
    Lekker goedkoop heb ik ervan gemaakt , geen onderhoud staat op de folder ….
    Dus als ik het goed begrijp alleen voor privé gebruik ? Maar de vertegenwoordiger zij " dat de brandweer dit niet mag weigeren " Wel moeilijk als je hier geen verstand van hebt .
    Bedankt voor je reactie,

Groetjes,
    Miranda

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Bij de Blokker verkoppen ze emmers, ook in rood. Beter water of zand er in en klaar; geen onderhoud en lekker goedkoop.
    Dit klinkt natuurlijk een beetje gechargeerd, maar het is precies hetzelfde. geen brandweerman zal ontkennen dat je met water of zand een klein brandje kunt blussen, soms zelfs beter dan met een brandblusser, maar dit is niet wat het Bouwbesluit voorschrijft. Je mag dus van alles en nog wat ophangen, maar dergelijke zaken kunnen nooit hetgeen vervangen wat is voorgeschreven, tenzij je het product kunt laten voorzien van een door de overheid erkende kwaliteitsverklaring.

ruud lunders
    Bijdrager

Zie bij het blussen van een pan dat die vent bijna zijn wenkbrauwen kwijt is z’n steekvlam kwam uit die pot. zal dus best veel druk opstaan en ondat het een gas/vloeistof is krijg je een enorme steekvlam.
    Maar goed beter als niks, ga ervan uit dat je bedoeld in iedere kamer z’n busje zet, om je keuken te beschermen studenten willen wel eens vaker de vlam in de pan hebben, mijn advies hang er liever een blusdeken voor zoiets op. kost ook niet veel, gaat ook lang mee mits hij niet gebruikt is.

Die liter voldoet natuurlijk nooit voor een klein brandje ja lijkt me wel leuk bij de fondu..lol. tevens zie ik dat het een blus gas/vloeistof is en die in een pan spuiten doe je liever op een ruime afstand en niet zoals in de video op 30 40 cm afstand.en dan hopen dat je de vlam niet op je af blaast die uit de pan schiet , je moet het al durven

Je weet toch dat b.v. die kleine blussers voor een auto ook bijna nooit lang mee gaan.daarom moet je de kap niet optillen maar er onderin spuiten zodat het gas de vlam laat stikken..niet optillen om te controleren.

Stel je voor voor een deur vliegt iets in de brand en je wil eruit wat heb je dan liever in je handen een spuitbusje wat na 25 sec leeg is en een radius heeft van max 30 cm of een betere blusser met 6 liter.waarmee je de weg naar buiten kun maken

vind het niet meer dan logisch dat de brandweer nee zegt.
    Als er niet voldoende middelen zijn bent u verantwoordelijk.

De bedoeling van een blusser is om een kleine brand te kunnen blussen, nog belangrijker is zorgen dat je uit een gebouw kunt komen.

dus ja die blusser is leuk voor thuis te hebben.

In een pand met meerdere bewoners zou ik gewoon zorgen voor in iedere keuken een blusdekentje aan de muur hangt, en een of twee blussers in de gang en natuurlijk niet vergeten liefst een aantal rookmelders. het gaat om de veiligheid van je huurders, en ook je eigendom. En als er ooit iets gebeurt ben je gedekt dat je de middelen hebt voorzien… wat dacht je van een EHBO kist. lol dat zou super service zijn… maar wel controle doen eens in de zoveel tijd.

ruud lunders
    Bijdrager

o ja geen onderhoud,

Vergeet niet dat zulke bussen ook voor de grap gebruikt worden…….
    Met een lege bus blus je al helemaal niets.

Ga je die maandelijks testen door even te spuiten.. op een blusser van 6 liter zit een metertje.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.