Brandpreventieforum Forums Bouw wel of niet opnemen bij het GBO van een BC

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #850 |

Een technische ruimte kleiner dan 50 m2 deze mág, maar hoeft niet bij het GBO van het brandcompartiment te worden opgenomen. Daarnaast hoeft ook een ruimte, voor de opstelplaats van een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte, niet opgenomen te worden bij de GBO van een BC. Dit gaat om de waar het verbrandingstoestel zich in bevindt, niet enkel de ruimte die het toestel inneemt (hoe groot mag z’n eigenlijk zijn).

Of zou ik mijn zin als volgt moeten formuleren: een technische ruimte < 50 m2 het gebruiksoppervlakte van het brandcompartiment.

Ik zie namelijk in berekeningen staan dat technische ruimte kleiner dan 50 m2 afgetrokken worden van de 1000m2 brandcompartimentering volgens het BB… ik kan alleen niet vinden waar dit staat.

Ik vindt wel :De eisen voor brandcompartimentering (art. 2.104 en 2.105) zijn:
    • Een besloten ruimte ligt in een brandcompartiment. Uitzonderingen zijn een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte. Ook een uitzondering is de liftschacht, onder voorwaarden van klassen van brandvoortplanting.

Ik kan daarom ook niet zo goed volgen waarom bij het berekenen van de brandcompartimentering de m2 van de technische ruimte, verbrandingstoestel, etc etc worden afgetrokken.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Weet je ook waarom die uitzonderingen er staan… Dat is om deze ruimtes in een trappenhuis (die buiten het brandcompartiment ligt) te kunnen plaatsen… :wink:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Weet je ook waarom die uitzonderingen er staan… Dat is om deze ruimtes in een trappenhuis (die buiten het brandcompartiment ligt) te kunnen plaatsen…

Klopt! GBO moet worden berekend conform NEN 2580. Deze ruimten hebben dus gewoon een GBO, maar buiten een BC liggen en dus deel uitmaken van een BRVV. Als zij echter fysiek wel in het BC liggen, telt het GBO gewoon mee voor de grenswaarde. Hoewel je met bijvoorbeeld toiletten wel wat ruimhartiger kunt omgaan dan met bijvoorbeeld een technische ruimte.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

1.000 m² = 1.000 m² toch?

Een TR kleiner dan 50 m² die besloten is dient dus gewoon binnen een BC te liggen (deze wordt niet uitgesloten)!

Volgens mij heeft het vertaalburo de eis van een TR verkeerd vertaald, m.i. had er moeten staan dat de TR > 50 m², ook als deze niet besloten is in een apart BC te liggen. Dit is hoe we het vroeger (1992 -2003) ook moesten doen (en toen snapte ik het wel). Stond toen in artikel 232 (?) in een tabel.

Iets van:

De volgende ruimten liggen in een brandcompartiment:
    -een stookruimte
    -een technische ruimte >50 m²
    -een ruimte voor de opslag van gevaarlijke stoffen (volgens MR)
    -volgens mij nog een…….

WC is facultatief, zie hiervoor http://www.brandpreventieforum.nl/forum/bouw-f1/badruimte-als-begrenzing-weerstand-tegen-branddoorslag-brandoverslag-t808.html?hilit=badruimte

peter de vaan
    Bijdrager
    Post count: 4

IB2008-02 technische ruimte wel of niet behorende tot een brandcompartiment

Er was een discussie gaande over het volgende :

De vraag of een technische ruimte < 50 meter, een fietsenhok, of een Vide bij de beoordeling van de grote van het brandcompartimenten wel of niet zou moeten worden meegenomen in de bepaling van de vloeroppervlakte van het gehele grote van het brandcompartiment.

De eisen voor brandcompartimentering (art. 2.104 en 2.105) zijn:
    • Een besloten ruimte ligt in een brandcompartiment. Uitzonderingen zijn een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte. Ook een uitzondering is de liftschacht, onder voorwaarden van klassen van brandvoortplanting. In een liftschacht mogen echter geen leidingen lopen anders dan ten dienste van de lift.

Voorlopige uitkomst (staat nog open voor discussie graag het antwoord van de gene die het weet) :(

De oppervlakte van een vide op de 1e verdiepingsvloer wordt niet meegeteld.

niet optellen: De oppervlakte van een technische ruimte < dan 50 m2 wordt wel opgeteld bij het brandcompartiment.

niet optellen: De oppervlakte van een technische ruimte > dan 50 m2 wordt niet opgeteld bij het brandcompartiment is zelfstandig brandcompartiment.

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment zijn een toiletruimte, een badruimte,

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment een meterruimte < 2m2

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte dus met een maximale afmeting van het betreffende verbrandingstoestel +/- <1m2.

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment een stookruimte >130kw is zelfstandig brandcompartiment.

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment de liftschacht, onder voorwaarden van klassen 2 van brandvoortplanting.

Niet optellen bij het oppervlakte van het brandcompartiment een ruimte voor de opslag van gevaarlijke stoffen is zelfstandig brandcompartiment.

Overige besloten ruimte liggen in het brandcompartiment en moeten worden opgeteld bij de grote van het brandcompartiment.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je maakt de fout verschillende wetsartikelen tegelijk te willen interpreteren. Bekijk ze eens afzonderlijk! Er is een bepaling voor de indeling van een bc, en een bepaling voor de oppervlakte

De wetstekst lijkt me hierin duidelijk. Een technische ruimte van meer dan 50 m2 ligt per definitie in haar eigen BC. De oppervlaktes worden per BC bepaald, en de oppervlakte daarvan wordt dus logischerwijs niet bij het grote BC gerekend.

Een kleinere technische ruimte hoeft niet als BC te worden uitgevoerd, en zal op die manier qua oppervlakte bij het BC horen waar ze in ligt.

Het staat de aanvrager echter vrij een kleine technische ruimte als BC uit te voeren en als zodanig aan te geven. Wanneer deze ‘vrijwillige’ BC-begrenzing dezelfde kwaliteit heeft als de geeiste BC-indeling wordt de oppervlakte niet met het grote BC meegerekend.

Waarom je er allerhande andere zaken zoals vides bijhaalt is mij niet geheel duidelijk. Het enige wat ik je kan aanraden is de NEN2580 erbij te pakken, daarin kun je zien welke componenten wel en niet bij de ‘gebruiksoppervlakte’ horen (zie ook begripsbepaling art. 1 Bb). De regel is simpel: In een (door de aanvrager te situeren) brandcompartiment mag maximaal 1000 m2 GO liggen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.