Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen wel of geen slanghaspels

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1623 |

Het betreft een industriegebouw met kleine en grote BC en volledig gesprinklerd, met oms en drogeblusleiding.
    Op basis van beheersbarheid van brand is bovenstaande toegepast. BC van 10.000m2 tot 3000m2.
    Nu wil men in een paar grote bc geen slanghaspels plaatsen omdat men dan bij iedere palletstelling een haspel moet plaatsen en het een dure zaak wordt. op grond van gelijkwaardigheid stel men voor om alleen schuimblussers te plaatsen voor een beginnende brand en als deze groter wordt neemt de sprinkler het over en wordt de brand alsnog beperkt.
    van de 7 bc wordt dit in 3 bc toegepast. :BRAND:

Welke visie hebben jullie?

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Lijkt me geen probleem. Zelf hou ik dan wel een straal van 30m aan voor 2 schuimblussers.(en niet 200 m² per blusser)

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Helemaal mee eens. Ook met de vorige spreker trouwens. De afstand is in mijn beleving belangrijker dan de oppervlakte. Ik hou meestal ook 30 meter aan tussen blustoestellen. :brwman: Voldoe je in mijn beleving ook nog aan de functionele eis volgens Bouwbesluit. :lol:

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Volgens mij is een handbrandblusser geen gelijkwaardigheid t.o.v. een brandslanghaspel.
    Misschien valt er te denken aan brandslanghaspelwagens als gelijkwaardigheid…

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Daar kun je over twisten. Het Bouwbesluit heeft de brandslanghaspel bedoeld om in redelijke tijd een brandje te kunnen bestrijden. Kortom een beginnende brand. Dit zelfde principe geldt natuurlijk ook bij draagbare blustoestellen. Ook al heeft een schuimblusser een beperkte capaciteit zal het in veel gevallen voldoende zijn om een beginnende brand te blussen. Indien de brand onbeheersbaar wordt, zal de brandslang met een straaltje water in veel gevallen ook niet meer voldoende zijn en moet je maken dat je wegkomt.
    In dit geval wordt er voorgesteld om naast de draagbare blustoestellen sprinkler toe te passen. Dit overstijgt in mijn optiek de veiligheid die gewaarborgt wordt met enkel een brandslanghaspel. Het is daarom meer dan gelijkwaardig.

Overigens even een leuke discussie off-topic. Hoeveel draagbare blustoestelen moeten we over een bepaald oppervlak toepassen en wat mag de maximale loopafstand zijn? Weet je wat…ik maak hier een nieuwe topic van. :wink:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

wel wat late reactie misschien maar ik ben het niet eens met het standpunt dat je brandslanghaspels (bsh) zomaar achterwege kan laten als er een sprinkler installatie is aangebracht.
    Een sprinklerinstallatie wordt aangebracht voor het beheersbaar houden van een brand als gelijkwaardigheid voor het vergroten van een brandcompartiment. Een bsh is voor het blussen van een beginnende brand. Naar mijn meneing twee totaal verschillende eisen met de daarbij bijbehorende voorwaarden.
    Waarom zouden we dan nog bsh aan laten brengen ? dan kunnen we die overal wel laten vervallen en vervangen door draagbare blusmiddelen.
    Voor mijn gevoel is juist in grote magazijnen met veel opslag een bsh het aangewezen blusmiddel bij een beginnende brand.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Wordt de sprinkler vereist vanuit BvB? Als dat zo is heb ik overigens ook mijn twijfels en zou ik ook neigen naar niet gelijkwaardig… (heb de vraagstelling iets te snel gelezen). Als de sprinkler niet vereist wordt maar in combinatie met de draagbare blustoestellen als gelijkwaardige oplossing wordt toegepast als vervanging van een BSH, dan blijf ik bij m’n standpunt. Je moet je dan natuurlijk wel afvragen wat goedkoper is… :roll:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In de VS worden veel bsh’s verwijderd omdat de sprinkler de brand ook blust.

Voordeel: als werkgever kan je niet worden aangeklaagd door een medewerker die een zere keel heeft omdat deze bij een bluspoging een teugje rook heeft ingeademd.

In het geval van een brandende prullenbak onder een tafel acht ik het wel wenselijk dat deze beginnende brand niet eerst de tafel en omliggende stoelen aan moet steken om de sprinkler te activeren, terwijl je deze met twee liter water uit een brandslanghaspel ook kan blussen.

Sprinkler is m.i. dus een aanvulling op kleine blusmiddelen, net als overigens brandcompartimentering

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.