4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1018 |

Wie kan mij helpen.

In een pand hebben we 2 nood-deuren die voorzien zijn van 2 elektronische sloten die in rust stant open zijn (geen spanning dan open)

Naast de deur zit een handmelder voor het ontruimingssysteem (rood). Bij het indrukken daar van worden de twee deuren ontgrendeld en de slow-whoop geactifeerd.

Vraag:
    Moet er nu nog een groene handmelder naast, die de deur ook nog kan ontgrendelen. Mij inziens komt dat de veiligheid niet ten goede i.v.m. 2 handmelders naast elkaar. Volgens brandpreventie rotterdam staat het in de Nen2575 maar ik heb het niet gevonden.

Wie weet hoe dit zit

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Dag,

De reden voor het toepassen kun je vinden in het boek brandbeveiligingsinstallaties van het NVBR. Hoofstuk 10 elektrische deurvergrendelingen. Dit boek verwijst weer naar NEN-EN 13633 en NEN-EN 13637. Dit voor ons aller gemak :roll:

Persoonlijk kan ik begrijpen dat het lastig lijkt. Echter de gedachte achter het verhaal is dat je ten alle tijden middels een handbediening (die dan groen moet zijn) het pand moet kunnen verlaten!
    Het ontruimingssignaal staat hier dan ook los van. Je kunt je zelfs afvragen of je dit moet willen. Reden: als je nu het pand ontruimt geef je de inbrekers ook vrijspel (let op! brandtechnische absoluut geen reden).

Resumé of het geeist kan worden vanuit de regelgeving kan ik ook niet 100% zeker zeggen aangezien het boek brandbeveiligingsinstallaties meer als handleiding genomen wordt dan als regel.
    Persoonlijk zou ik het dan met de eisende partij afstemmen en ik denk dat een groene handmelder plaatsen een goedkopere oplossing is als een hele lange discussie :wink: .

p.s. heb je wel een goede gestabiliseerde voeding gebruikt voor de sloten?

suc6

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

wellicht dat de desbetreffende brandpreventist ook akkoord gaat met een groot pictogram "bediening nooddeur" die met een pijl naar de rode drukknop wijst?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

wellicht dat de desbetreffende brandpreventist ook akkoord gaat met een groot pictogram "bediening nooddeur" die met een pijl naar de rode drukknop wijst?

Of schilder je de het rode kastje groen….. :twisted: :twisted:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.