Brandpreventieforum Forums Gebruik wel of geen brandmeldinstallatie?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1318 |

Ik zit met een vraag. of er in de volgende winkel nu wel of juist niet een brandmeldinstallatie geeist wordt volgens gebruiksbesluit.

Situatie:
    De winkel is 5mtr breed en 20 meter diep. alleen begane grond. er is 1 uitgang (voordeur) in de winkel
    dus zou er conform gebruikbesluit art. 2.2.1 lid1 (bijlage 1: tabel) er geen brandmeldinstallatie in hoeven want de winkel is kleiner dan 500 M2 en heeft niet meer dan 1 bouwlaag.

Nu is er achter in de winkel een kantoor gemaakt waardoor de vluchtweg vanaf de deur van het kantoor naar buiten meer dan 10 meter is (dus doodlopend eind) en hierdoor dus ruimte bewaking in zou moeten.(art 2.2.1 lid4)

Hoe moet ik hiermee omgaan.

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

Een volgens mij geaccepteerde toegepaste methode is het aanbrengen van gekoppelde rookmelders aangesloten op het lichtnet op basis van de NEN 2555. Hiermee wordt hetzelfde doel bereikt

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik zit met een vraag. of er in de volgende winkel nu wel of juist niet een brandmeldinstallatie geeist wordt volgens gebruiksbesluit.

Situatie:
    De winkel is 5mtr breed en 20 meter diep. alleen begane grond. er is 1 uitgang (voordeur) in de winkel
    dus zou er conform gebruikbesluit art. 2.2.1 lid1 (bijlage 1: tabel) er geen brandmeldinstallatie in hoeven want de winkel is kleiner dan 500 M2 en heeft niet meer dan 1 bouwlaag.

Nu is er achter in de winkel een kantoor gemaakt waardoor de vluchtweg vanaf de deur van het kantoor naar buiten meer dan 10 meter is (dus doodlopend eind) en hierdoor dus ruimte bewaking in zou moeten.(art 2.2.1 lid4)

Hoe moet ik hiermee omgaan.

Gewoon een simpele OAI laten ophangen met ruimte bewaking. Mocht de eigenaar dat niet willen dan zal hij of zijn adviseur een beroep moeten doen op artikel 1.4 GB. Hij zal met een onderbouwing moeten komen en dat zal door de overheid getoetst moeten worden op gelijkwaardigheid. Laten we aub de rolverdeling wel helder houden :wink:

De aanvrager vraagt iets aan, zijn adviseur bedenkt iets ‘leuk’ en de overheid toetst. Als de adviseur niets creatief weet te verzinnen dan zal zijn klant moeten investeren… :wink:

Een NEN2535 installatie geeft wel iets meer zekerheid dan een NEN2555 installatie… Wordt bijvoorbeeld een storing of een fout bij een NEN2555 installatie gedetecteerd? :roll:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Een volgens mij geaccepteerde toegepaste methode is het aanbrengen van gekoppelde rookmelders aangesloten op het lichtnet op basis van de NEN 2555. Hiermee wordt hetzelfde doel bereikt

deze gelijkwaardigheid is m.i. alleen bedoeld voor woonfuncties
    (zie gelijkwaardigheden van de Vereniging Stadswerk)

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

deze gelijkwaardigheid is m.i. alleen bedoeld voor woonfuncties
    (zie gelijkwaardigheden van de Vereniging Stadswerk)

maar….
    De Vereniging Stadswerk is niet de bevoegde instantie, dus mag je het gewoon onderbouwd bij de Gemeente indienen als gelijkwaardigheid. Gezien de situatie en het doel (voorkomen dat er iemand in een ruimte zit en niet doorheeft dat er verderop in zijn vluchtroute een brand woedt) is de 2555 optie m.i. prima te verdedigen, hoewel cf. NEN 2535 meer zekerheden geboden worden.

blaine
    Bijdrager
    Post count: 8

Bedankt iedereen, voor het meedenken.
    Ben toch maar voor de "veilige optie" gegaan en een BMI conform NEN2535 aangeboden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.