Brandpreventieforum Forums Bouw weerstand op bezwijken verdiepingsvloer

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2674 |

Beste mensen,

misschien ben ik een beetje abuis, maar ik twijfel opeens aan een uitgangspunt wat ik vaak tegen kom. (bijvoorbeeld op de website bouwen met staal) in relatie tot de brandwerendheid van verdiepingsvloer in utiliteitsbouw. (indsutriefuncties)

De situatie: ik heb een industriefunctie; groot 2000m2, hoog 10 meter.
    over een (klein)gedeelte is een verdiepingsvloer (ook industriefunctie) gemaakt van ongeveer 200m2. totaal GO is dus 2200m2.

Volgens mij mag dit allemaal liggen in hetzelfde brandcompartiment, en is de verdiepingsvloer geen subbrandcompartiment. Omdat artikel 2.102 lid 9 niet wordt aangestuurd voor industriefuncties. Nu zegt men vervolgens dat de draagconstructie van de vloer i.v.m. artikel 2.10 lid 4, 90min brandwerend moet worden bekleed. (reductie van 60min mogelijk)

echter alles ligt in 1 brandcompartiment, en bij instorten van dit compartiment is geen sprake van voortschrijdende instorting van andere compartimenten. In dat geval hoef ik de draagconstructie van de verdiepingsvloer toch niet brandwerend te bekleden?

Kunnen jullie me weer even op het goede spoor zetten?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

artikel 2.10 lid 4

Een bouwconstructie van een gebruiksfunctie met een vloer van een gebruiksgebied hoger dan 5 m boven het meetniveau of lager dan 5 m onder het meetniveau bezwijkt bij brand in een brandcompartiment waarin de bouwconstructie niet ligt, niet binnen 90 minuten door het bezwijken van een bouwconstructie binnen of grenzend aan het brandcompartiment.

Dus zolang je een brandcompartiment heb heb je geen eis (oude hoofddraagconstructie.

Wel kunnen er eisen volgen voor de draagconstructie als er spreke van ven vluchtroutes uit andere brandcompartimenten en brandwerende scheidingen

Als jouw hal geen brandscheidingen heeft geldt er geen eis,

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.