Brandpreventieforum Forums Bouw Weerstand brandovergang dak naar opgaande gevel

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1357 |

Wij gaan een aanbouw plaatsen tegen een woning. De WBDBO is 60 minuten (reductie niet mogelijk). Wat moet de WBDBO van het dak van de aanbouw worden naar de spiegelsymmetrische woning, rekening houdend met dat er in de opgaande gevel boven de aanbouw een bestaand raamkozijn zit (= gevelopening).

Ik heb horen zeggen dat of de gevel of het dak een WBDBO van 30 minuten moet hebben en niet allebij. Klopt dit? zo ja, waar staat dit en hoe zit dit dan met de brandoverslag naar het raamkozijn?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

bedoel je de wbdbo van de aanbouw naar de buren of van de aanbouw naar de bovengelegen verdieping ?

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Waar ligt de perceelgrens?

michel van der bie
    Bijdrager

Ik bedoel inderdaad de WBDBO van het dak van de aanbouw naar de opgaande gevel (van der 1e verdieping) van de buren (=spiegelsymmetrische woning)

De aanbouw komt tegen de hoekwoning van een rijtjeshuis en loopt tot aan de perceelgrens

peter
    Bijdrager

De aanbouw komt tegen de hoekwoning van een rijtjeshuis en loopt tot aan de perceelgrens

De situatie bij de buren is irrelevant. Spiegel je eigen aanbouw op de perceelgrens. Er is dan geen opgaande gevel. Je moet dan kiezen uit:
    a. Een verticale brandmuur die boven het dak uitsteekt. De vereiste hoogte weet ik zo even niet.
    b. Een brandwerend dak van ten minste 2,5 m vanaf de perceelgrens.
    Hier kan formeel niet aan gerekend worden.

michel van der bie
    Bijdrager

Het punt is dat in de bestaande toestand op de eerste verdieping een raamkozijn van de slaapkamer zit. Deze zit zo’n 1.5 meter vanaf de erfscheiding. Daaronder komt in de nieuwe situatie het dak van de aanbouw.

Als ik bovenstaande spiegel, volgens de regels, heeft het gespiegelde compartiment dus ook op de begane grond een aanbouw en op de 1e verdieping ook een raamkozijn.

Nu is er volgens mij een eis met betrekking tot brandoverslag van de aanbouw van de woning naar het gespiegelde brandcompartiment van 60 minuten. Dus ook een verticale brandoverslag van de aanbouw naar de 1e verdieping van de gespiegelde woning. (een kruislinkse brandoverslag, zoals aangegeven op blz 32 van Brandveiligheid: Ontwerpen en Toetsen, deel B)

Hier is ook een wbdbo eis van 60 minuten. Nu wil ik weten of je dit zou kunnen ondervangen door het dak 30 minuten brandwerend te maken.

peter
    Bijdrager

Ah, dit maakt het helder. Er zijn dus drie trajecten die beoordeeld moeten worden:
    1. Vanuit het dak naar de gespiegeld opgaande gevel.
    2. Vanuit het dak naar het gespiegelde dak.
    3. Vanuit het raamkozijn in horizontale richting naar het gespiegelde raamkozijn.
    Beide moet je ondervangen door het dak en het raamkozijn elk 30 min te maken. Ook als de eis 60 min is.

Ad. 1 en 2: Voor het dak is het sowieso nodig omdat ja anders brandoverslag van dak naar gespiegeld dak krijgt. Of je maakt een brandmuur op de erfgrens die boven het dak uitsteekt.

Ad. 3: De horizontale afstand tussen het raamkozijn en het gespiegelde raamkozijn is minder dan 5 m. Dan moet je altijd de gevel waarin het raamkozijn zit 30 min maken.

michel van der bie
    Bijdrager

Oke dat is duidelijk. Maar wat nu als het kozijn verder van de erfgrens zit en de totale afstand groter dan 5 meter wordt (of nog groter).

Het probleem is dat het kozijn bestaand is en dat we daar niets aan gaan doen. De gehele opgaande gevel doen we niets aan en het zou ook raar zijn om hem nu in eens 30 minuten brandwerend te maken. Indien ik alleen het dak 30 minuten brandwerend maak. Zit ik dan niet al goed?

peter
    Bijdrager

Oke dat is duidelijk. Maar wat nu als het kozijn verder van de erfgrens zit en de totale afstand groter dan 5 meter wordt (of nog groter).

Vanaf 5 meter mag je formeel rekenen. Sommige "brandweren" staan informeel ook minder toe.

Het probleem is dat het kozijn bestaand is en dat we daar niets aan gaan doen. De gehele opgaande gevel doen we niets aan en het zou ook raar zijn om hem nu in eens 30 minuten brandwerend te maken.

Dan moet je toetsen op 20 min, zijnde eis voor bestaande gebouwen.

Indien ik alleen het dak 30 minuten brandwerend maak. Zit ik dan niet al goed?

Niet zonder meer.

Er ontstaat een situatie waar de wet niet adequaat op "reageert". Je hebt een bestaand brandcompartiment. Die moet voldoen aan de eisen voor bestaande gebouwen. In dit geval moet het raamkozijn 20 min zijn naar haar spiegeling. Nu breid je het compartiment uit met een lager deel. Dat deel is nieuwbouw en moet dus aan de eisen van 60 min voor nieuwbouw voldoen. Dit wringt. Een compartiment met zowel een eis van 20 als van 60 min. Maar ja.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.