Brandpreventieforum Forums Bouw WDBDO verbouwing

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2955 |

Onze garage is gebouwd tegen de zijgevel van onze woning en tegen de zijgevel van de buren. De buren hebben geen garage. Er is dus 1 garage tussen onze woning en die van de buren.
    Aan de achterzijde van de garage loopt de zijgevel van het huis van de buren nog 4 meter door, omdat hun woning wat verspringt tov onze woning.

Boven de zijgevel van onze woning en boven de zijgevel van de woning van de buren is op een hoogte van 1.30 vanaf het platte dak van de garage het schuine dak met dakpannen. Daaronder zit beton en vanaf de zolder is dat houtwerk/beplating.
    Die 1.30 vanaf het garagedak tot de rand van de dakgoot bestaat uit gevelbeplating van hout bij de buren en van Keralit aan onze kant.

Nu wil ik deze garage gaan benutten als keuken. Een doorgang maken in de muur, zodat deze bereikbaar is vanuit de woonkamer. Aan de achterzijde van deze keuken willen we tuindeuren plaatsen met glas over de gehele breedte van de garage (n.m. 3 meter breed).

Mijn vragen zijn:
    1. Met hoeveel minuten WDBDO moet ik rekening houden bij deze verbouwing en functiewijzing.
    Is dat 60 of is dat 30 minuten ?
    2. Geldt die hoeveel minuten ook voor de binnenzijde naar onze woning of alleen naar die van de buren ?
    3. Mogen de tuindeuren over de gehele breedte worden toegepast of moet een afstand worden gehouden tov de buren ?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Al nagekeken of dat mag volgens het bestemmingsplan? Zo niet heb je toestemming van de gemeente nodig om af te wijken.

Voor de WBDBO geldt een minimum van 30 minuten, maar wanneer je constructie al beter brandwerend is moet je dat in stand houden. Dus misschien moet je 60 min. realiseren. Wanneer je garage nog niet geisoleerd is kun je daar misschien wat in verzinnen (voorzetwanden, dubbel gips etc.)

Tussen je woning en je keuken hoef je geen voorzieningen te maken.

Je moet er voor je tuindeuren rekening mee houden dat er over een afstand van minimaal 2 meter loodrecht op het glas gemeten geen perceelsgrens ligt. Wanneer je deuren haaks op de erfgrens staan, heb je daar dus geen last van en mag je desnoods je hele gevel van glaspui voorzien.

j de v
    Bijdrager

Joachim, bedankt voor het meedenken !
    Het lijkt me dat de garage qua wbdbo in de orde is, omdat deze immers ook een autobrand zou moeten kunnen weerstaan. Of zie ik dat verkeerd ?
    Door de nieuw aan te brengen deurdoorgang ontstaat nu 1 brandcompartiment, waarvan de wbdbo richting de buren hetzelfde blijft, n.m. die van de garage.

Wat betreft de tuindeuren kan ik je niet helemaal volgen. Wat bedoel je met minimaal 2 meter loodrecht op het glas ?
    Het nieuw aan te brengen kozijn van de tuindeur grenst pal aan de blinde muur van de buren. Is dat in orde ?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Dat van die autobrand in de garage zie je verkeerd.
    Je buren mogen geen last hebben van die brand, maar als je eigen huis zou afbrandden zou dat tot het normale risico behoren.

j de v
    Bijdrager

Louis, volgens mij mogen de buren binnen de grenzen die wbdbo stelt wel last hebben van een brand. Mijn punt is dat een auto met benzinetank in een garage voor een behoorlijke brand kan zorgen, terwijl de garage volgens bouwbesluit een nevenfunctie is.
    Als ik deze garage betrek bij de woning wordt het 1 brandcompartiment en nu is mijn vraag hoeveel minuten wbdbo in de nieuwe situatie van toepassing is ? 20, 30 ,60 ?

Joachim zegt 30, maar misschien ook 60. Zoeken op internet levert ook 20. Ik zou graag weten hoe ik dit moet zien voordat ik een omgevingsvergunning aanvraag, zodat ik de juiste info aanlever.
    Hopelijk kunnen jullie mij helpen hierbij.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Doelstelling is dat de brand binnen het brandcompartiment blijft. Gargae en woonhuis mogen inderdaad binnen 1 brandcompartiment liggen
    Als de brand langer duurt dan de weerstand tegen branddoorslag van het brandcompartiment, dan krijgen de buren er inderdaad last van. Taak van de brandweer om te zorgen dat de brand tot jouw brandcompartiment beperkt blijft.

In beginsel bij nieuwbouw is de eis 60 minuten.
    De minimale eis voor bestaande bouw is 20 minuten.

Bij verbouw komt artikel 2.85 om de hoek kijken:

Op het gedeeltelijk vernieuwen of veranderen of het vergroten van een bouwwerk zijn de artikelen 2.82 tot en met 2.84 van overeenkomstige toepassing, waarbij in plaats van het in die artikelen aangegeven niveau van eisen wordt uitgegaan van het rechtens verkregen niveau en een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van ten minste 30 minuten.

Mijn conclusie zou zijn dat je dus een WBDBO van 30 minuten moet aanhouden. (Beter mag natuurlijk ook)

j de v
    Bijdrager

Met dit antwoord kan ik verder, top !

Heb ik nog 1 vraag, hoe zit het met spiegelsymmetrie in dit geval ? Kan ik die 30 minuten op die een of andere manier nog splitsen ? Het gaat om 1 garage tussen 2 woningen, dus niet 2 gekoppelde garages.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Zou kunnen, maar waarom zou je dat willen? Bijna alle bouwproducten zijn getest op minimaal 30 minuten. Wanneer je minder gaat realiseren is het bijna niet aan te tonen dat het voldoet. Je stenen muur zal van zichzelf al voldoende brandwerend zijn, en je plafond ga je neem ik aan ergens mee bekleden wanneer het van hout is. Gips is een goede kandidaat.

Spiegelsymmetrie gaat trouwens uit van je eigen gespiegelde situatie, dus of de buren nu een woning op de erfgrens hebben staan, een garage of helemaal niets, dat maakt niet uit voor de bepaling van je WBDBO.

En voor wat betreft je wagenbrand, dat wordt niet gezien als extra risico. De garage heeft ‘overige functie’, en de benzine in je tank telt niet mee bij de vuurbelasting of bij de opslag van gevaarlijke stoffen.

j de v
    Bijdrager

Beste mensen,

De buren hebben geen raampartij op de erfgrens. De muur bestaat uit een betonnen karkas van 15 cm dik, met spouwmuur/stenen aan buitenzijde.

Ik vroeg me af hoe zit het als ik een lichtkoepel wil plaatsen in het platte dak van de garage ?
    Je zou zeggen dat dit ten goede komt bij brand, omdat de vlammen omhoog kunnen en dit uitbreiding van de brand vertraagd.

Moet deze lichtkoepel dan nog voldoen aan bepaalde eisen qua brandwerendheid of maakt dat niets uit ?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.