Brandpreventieforum Forums Bouw WDBDO tot 2,5 meter uit erfgrens

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 15
    #1874 |

Ik zoek het antwoord op de volgende vraag:
    Voor een bedrijfspand dat gebouwd wordt op de erfgrens stelt de gemeente dat niet alleen de zijgevel die op de ergrens staat 30 minuten brandwerend moet zijn (WBDBO gebruikmakend van de spiegelsymmetrie) maar dat ook de voorgevel met deuropeningen tot 2,5 meter uit de erfgrens moet voldoen aan bovenstaande brandwerendheid van 30 minuten. Met andere woorden, een toegepaste deur in de voorgevel dient 30 minuten brandwerend te zijn, of deze deur dient verplaatst te worden tot buiten de afstand van 2,5 meter vanaf de erfgrens. Klopt deze stelling ? en zo ja, welk artikel in het Bouwbesluit regelt dit ?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Doet de gemeente niet correct. In art. 2.106 lid 1 en lid 5 van het bouwbesluit kun je lezen dat er een WBDBO aanwezig moet zijn, en dat je ter plaatse van een erfgrens met spiegelsymmetrie moet werken. De WBDBO wordt bepaald met behulp van de NEN6068, en die gaat uit van doorslagmodellen (direct vlamcontact) en hittestralingsmodellen.

Voor niet-brandwerende openingen die in elkaars zichtlijn liggen wordt er gesteld dat je een onderlige afstand van ten minste 5 meter of 3x de vlamafstand uit die opening moet hebben om met het stralingsmodel te mogen rekenen. Wanneer de afstand kleiner is moet je met het doorslagmodel rekenen omdat direct vlamcontact aannemelijk is. Dit is een loodrechte afstand, een deur om een hoek heen heeft hier dus niet mee te maken. Zou ook onlogisch zijn, omdat vlammen en straling vanuit die deur echt niet bij de spiegelsymmetrische deur komen.

Voor de voordeur kan het nog zo zijn dat je voor het daartegenover liggende perceel een brandwerendheid moet hebben, maar wanneer je aan de openbare weg ligt is de afstand meestal groot genoeg om de volledige WBDBO te laten vervallen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik vraag me nu overigens wel af wat die gemeente eist voor de rest van de voorgevel? Zoals gezegd, wanneer er openbare weg tegenover ligt kan de WBDBO waarschijnlijk compleet vervallen.

peter hulscher
    Bijdrager
    Post count: 1

Bestaand bedrijfspand wordt woning. Betreft smalle straat; voorgevel < 5 meter (4,9 m1) verwijderd van tegenoverliggende gevel. WBDBO 30 min. voldoet? Overige panden nog geen aanpassingen.
    Pand heeft plat dak. Bedoeling is om dakopbouw te plaatsen. Buren rechts hebben dit al, zonder WBDBO. Waar moet onze zijgevel aan voldoen? Er blijft ruimte tussen de gevels (goot met 2x schuin dak)
    Gr.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Veel vragen en veel gegevens voortbordurend op een andere vergelijkbare situatie. Dus eventuele antwoorden op je vragen zijn nooit goed toepasbaar op uw situatie.

Tip: open een nieuw onderwerp met schets erbij. Dat geeft meer kans op adequate reacties.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Bestaand bedrijfspand wordt woning. Betreft smalle straat; voorgevel < 5 meter (4,9 m1) verwijderd van tegenoverliggende gevel. WBDBO 30 min. voldoet? Overige panden nog geen aanpassingen.
    Pand heeft plat dak. Bedoeling is om dakopbouw te plaatsen. Buren rechts hebben dit al, zonder WBDBO. Waar moet onze zijgevel aan voldoen? Er blijft ruimte tussen de gevels (goot met 2x schuin dak)
    Gr.

Overigens wil ik best een (wiskundig willekeurige) gooi doen.

Bestaand bedrijfspand wordt woning: Bouwbesluit bestaande woningen aanhouden (conform artikel Bouwwereld van Bouwbesluitbedenker de heer Nico Scholten). Heeft u al eens gekeken wat de eisen dan zijn?

Afstand voorgevel tot tegenoverliggende gevel is niet relevant. Wat is de afstand tot de hart van de openbare weg?

"Overige panden nog geen aanpassingen." Niet relevante opmerking. Er wordt getoetst op spiegelsymmetrie. De werkelijke afstand tot andere gebouwen is niet relevant.

"Pand heeft plat dak." Enig idee wat u met deze opmerking voor ogen heeft?

"Bedoeling is om dakopbouw te plaatsen." Wat moeten we met deze informatie?

"Buren rechts hebben dit al, zonder wbdbo." Rechts, links? Zonder wbdbo? Ik kan er geen touw aan vast knopen. Waar doelt u op met deze informatie?

"Waar moet onze zijgevel aan voldoen." Huh? Nou ja, gewoon, net zoals alle ander bouwkundige zaken: het Bouwbesluit. (Punt.)

"Er blijft ruimte tussen de gevels (goot met 2x schuin dak)" Tja, cryptischer kan je het niet krijgen…

Het kan aan mij liggen maar ik kan geen touw aan een vraag vast knopen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.