Brandpreventieforum Forums Bouw wbdbo op perceelgrens

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #866 |

Vraag over de wbdbo.

Ik heb een brandcompartiment die met de buitenmuur precies op de perceelgrens staat. Het compartiment dient een wbdbo te bezitten van 60 minuten art 2.106 lid 1. Nu wordt in artikel 2.106 lid 5 uitgegaan van spiegelsymmetrie. Aan mijn pand grenst meteen een ander gebouw. Is het nu zo dat ik op basis van spiegelsymetrie een wbdbo mag hebben van 30 minuten. (buurman ook 30 minuten op basis van spiegelsymmetrie totaal 2 x 30 = 60min.) Immers zegt het bouwbesluit dat men mag rekenen met spiegelsymmetrie. Dus beide 30 minuten. Volgens mij is het dus 30 minuten. Wie kan mij helpen ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

klopt

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Helemaal goed beredeneerd!

Let er wel op dat de eis niet geldt voor het gebouw van je buren, maar voor een gespiegelde, fictieve, versie van je eigen gebouw. Ook wanneer er dus niets op het buurperceel had gestaan, moet jij nog steeds 30 minuten garanderen.

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

En is die brandwerendheid van binnen naar buiten of van buiten naar binnen?
    Of in beide richtingen?

Moderator

In de NEN6068 kun je lezen dat er ‘uitbreidingstrajecten’ zijn welke je moet onderzoeken op hun prestatie. Er is dus wel degelijk een richting aan de WBDBO gekoppeld, en de uitkomsten kunnen verschillen naar gelang de richting waarin je de zaak bekijkt.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

In de NEN6068 kun je lezen dat er ‘uitbreidingstrajecten’ zijn welke je moet onderzoeken op hun prestatie. Er is dus wel degelijk een richting aan de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag gekoppeld, en de uitkomsten kunnen verschillen naar gelang de richting waarin je de zaak bekijkt.

He, dat is verrassend; er is hier wel eens iemand op het forum geweest die het tegendeel beweerde:

… dus al dat geneuzel van ‘buiten en binnen’ is nergens voor nodig.

bouw-f1/weerstand-tegen-branddoorslag-brandoverslag-erfgrens-t142.html?hilit=richting%20brandwerendheid

Ben je van mening veranderd? :mrgreen:

Moderator

Nee, niet echt… :mrgreen:

Die discussie ging over spiegelsymmetrie. Wanneer je het een uitbreidingstraject dan bekijkt, bepaal je de voor je gevel eigenlijk in beide richtingen tegelijk de WBDBO, en maakt het hele trajectgebeuren niet meer uit… ben nog steeds van mening dat de gevel dan 50% van de gevraagde WBDBO dient te garanderen, en dat de draagconstructie hierop afgestemd dient te zijn.

Hakselaar heeft deze vraag ook in een andere thread gesteld, en ik ging ervan uit dat ze algemeen bedoeld was. Een WBDBO heeft voor de berekeningsmethode een richting. Of die richting voor de uitkomst uitmaakt is een tweede.

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Klopt, ik wordt er ook een beetje dol van.

In mijn geval staat er een gevel op de perceelsgrens waarvan de WBDBO van buiten naar binnen is. Bouw en woningtoezicht heeft echter de eis omgedraaid en wil van binnen naar buiten omdat de "brand" in het compartiment moet blijven.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Daar hebben we in die vorige discussie een heleboel woorden aan vuil gemaakt. Mijn mening is: wanneer je een brandwerendheid van je gevel van buiten naar binnen realiseert (dus zonder brandwerende draagconstructie) voldoe je aan het Bouwbesluit. Een gemeente heeft geen poot om op te staan als ze een brandwerendheid van buiten naar binnen (dus met brandwerende draagconstructie) eisen. Of je dat wílt realiseren is een tweede; ik zou dat in ieder geval niet met droge ogen bij een gemeente durven verdedigen…

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Als de scheiding OP de perceelsgrens is gebouwd, wordt de scheiding bij spiegelsymetrie een inwendige scheiding; binne-buiten en buiten-binnen is dan niet meer interessant.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.