Brandpreventieforum Forums Bouw wbdbo op basis van spiegelsymetrie

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1104 |

In een nieuwbouwwijk wordt een blok woningen geplaatst. Nu wil een bewoner als meerwerkoptie een aanbouw met lichtkoepel plaatsen. Nu dient deze lichtkopel 30 minuten brandwerend te zijn, om overslag naar de buren te voorkomen. Nu is het een kostbare zaak om de lichtkoepel 30 minuten uit te voeren. Mag nu als alternatief de ramen bij de buren brandwerend gemaakt worden. Wie kan mij hier antwoord op geven. In het bouwbesluit is hier over niets te vinden, enkel dat men uitgaat van spiegelsymetrie. ALs het mogelijk ook graag een eventueel artikel nr waar dit te vinden is in het bouwbesluit of toelichting

brandoverslag
    Bijdrager
    Post count: 5

De WBDBO tussen de woningen onderling moet 60 minuten zijn.
    Met andere woorden 30 minuten van de lichtkoepel en en 30 minuten van het raam van de buurman.

Misschien ligt de koepel ver genoeg van het raam van de buurman vandaan en is de stralingsintensiteit in de ontvangende ruimte lager dan 15 KW/m2.
    Dit moet aan de hand van de NEN 6068 bepaald worden.
    waardoor er een lager WBDBO aan de lichtkoepel gegevn kan worden.

maggi
    Bijdrager
    Post count: 5

Je kunt er met de NEN 6068 niet aan rekenen. Kijk even in hoofdstuk 6.6 van de NEN 6068 (6.6.1 en 6.6.2), daar staat een vuistregel. Het komt er op neer: of je treft voorzieningen bij de koepel of bij op de opgaande gevel. Je hoeft niet bij zowel de dakopening als bij de opgaande gevel voorzieningen te treffen. Het hangt er dus ook vanaf hoe ver de opgaande gevel van de dakopening is verwijderd. Ik ken jouw situatie niet m.b.t. afstanden dus ik kan geen pasklaar antwoord geven.

Aan : let op dat je het niet hebt over een WBDBO van een lichtkoepel maar over de brandwerendheid. Tastbare onderdelen hebben geen WBDBO.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Het is voldoende om in het dak of de gevel 30 min aan te brengen en de andere constructie een klasse 2 brandvoortplanting te geven. M.a.w.:
    1. het dak 30 min en de opgaande gevel klasse 2 of
    2. de gevel 30 min en het dak klasse 2.
    Zodra een gevel of dak 30 min heeft komt er geen straling meer uit.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het lastige is deze casus is dat je een publieksrechtelijke eis privaatrechtelijk op wilt lossen.

Jij voldoet niet aan de eisen, je vraagt de buurman of hij jouw verplichting op zich wil nemen. Het is mogelijk middels een notariële akte, daarmee is het tussen jou en je buurman geregeld. Als iemand gaat verhuizen, blijft de verplichting staan.

Echter als je ruzie krijgt met je buurman, en hij haalt zijn brandwerendheid weg, dan is dit ineens niet alleen een kwestie van de rijdende rechter. Jullie voldoen ook ineens niet meer aan het Bouwbesluit. Vervolgens moet de gemeente als handhaver daar tussen gaan zitten. Veel gemeenten willen hier dus niet aan meewerken.

Trouwens een lichtkoepel brandwerend uitvoeren is al deze rompslomp niet waard hoor! Met het tarief van de notaris en de besprekingen met de gemeente ben je waarschijnlijk duurder uit.

succes er mee!

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Het is voldoende om in het dak of de gevel 30 min aan te brengen en de andere constructie een klasse 2 brandvoortplanting te geven. M.a.w.:

Misschien ligt het aan mij (ben geen brandpreventist) maar m.i. strookt deze werkwijze totaal niet met het toepassen van spiegelsymetrie. Wanneer je de brandoverslag tussen twee aparte woningen (percelen) beschouwt hoef je er in feite toch alleen voor te zorgen dat je ‘eigen helft’ voldoet. M.a.w. je dak 30 minuten, en die buurman ziet maar dat’ie het regelt (om het maar even heel simpel te stellen). Of zie ik nu wat over het hoofd?

peter
    Bijdrager

Misschien ligt het aan mij (ben geen brandpreventist) maar m.i. strookt deze werkwijze totaal niet met het toepassen van spiegelsymetrie. Wanneer je de brandoverslag tussen twee aparte woningen (percelen) beschouwt hoef je er in feite toch alleen voor te zorgen dat je ‘eigen helft’ voldoet. M.a.w. je dak 30 minuten, en die buurman ziet maar dat’ie het regelt (om het maar even heel simpel te stellen). Of zie ik nu wat over het hoofd?

Je hebt gelijk. Je ziet niet direct wat over het hoofd. Ik beschrijf een niet bij spiegelsymmetrie horend voorbeeld maar een voorbeeld met overslag van dak naar opgaande gevel. Dat is inderdaad geen spiegelsymmetrie. Dan is simpelweg 4
    30 min in je eigen brandcompartiment voldoende zonder naar de brandklasse te kijken.

Ik heb de originele vraag nog eens betantwoord maar dat op dat specifieke geval beschouwd.

peter
    Bijdrager

In een nieuwbouwwijk wordt een blok woningen geplaatst. Nu wil een bewoner als meerwerkoptie een aanbouw met lichtkoepel plaatsen. Nu dient deze lichtkopel 30 minuten brandwerend te zijn, om overslag naar de buren te voorkomen. Nu is het een kostbare zaak om de lichtkoepel 30 minuten uit te voeren. Mag nu als alternatief de ramen bij de buren brandwerend gemaakt worden. Wie kan mij hier antwoord op geven. In het bouwbesluit is hier over niets te vinden, enkel dat men uitgaat van spiegelsymetrie. ALs het mogelijk ook graag een eventueel artikel nr waar dit te vinden is in het bouwbesluit of toelichting

Brandoverslag vanuit een lichtkoepel is alleen te beoordelen volgens de vuistregels van NEN 6068. En dat zijn letterlijk vuistregels. Er kan met de SDK-brandkaart gelijkwaardigheid aangetoond worden. Maar dan kom je al snel op een veilige afstand van minimaal 2,5 m. Er moet dan een strook van 2,5 m vanaf de erfgrens 30 min uitgevoerd worden.

Het gebouw op het andere erf is niet relevant. Het gaat om het spiegelen van je eigen brandcompartiment op de erfgrens. Brandwerend maken van ramen bij buren doet dus niet er zake.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.