Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand WBDBO ‘lenen’ bij buren

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #356 |

Hallo
    Ik heb een gevel op 6 meter van de perceelsgrens. De ‘totale’ WBDBO eis bedraagt 90 minuten. Uit mijn WBDBO berekeningen blijkt dat de afstandbijdrage 60 minuten is. Nu vraag ik me even af: mag ik te allen tijde 30 minuten van de buren ‘lenen’? Of mag deze waarde nooit hoger zijn dan de eigen brandwerendheid van de eigen gevel. Toegelicht: omdat de afstandbijdrage 60 minuten is zou mijn eigen gevel een brandwerendheid van 0 mogen hebben. Immers, de vereiste WBDBO bedraagt 90 minuten; ik heb 60 min afstandbijdrage+30 minuten van de buren, dan zou ik er al zijn! Maar voor mijn gevoel klopt dat niet omdat je er dan vanuit gaat dat de buurgevel 30 minuten brandwerend is, terwijl je eigen gevel 0 is. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en hoor graag jullie reacties!

Ronald

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

bouwbesluit:
    je hebt niks te maken met het pand van de buren
    je kijkt naar een spiegelsymetrisch geplaatst gebouw

en als je dan kunt volstaan met afstandscriterium: prima

cu,
    Loe

anonymous
    Bijdrager

Dank voor je reactie. Maar je gaat toch uit van een precies gelijk gebouw bij spiegelssymetrie? Als je eigen gebouw dan 0 minuten brandwerend is (exlusief afstandcriterium) dan mag je er dus wel vanuitgaan dat de spiegelssymetrische gevel 30 minuten is?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Nee, een identiek spiegelsymmetrisch gebouw.

Dus jij 0 minuten…
    dan is dat andere (denkbeeldige identieke) gebouw ook 0 minuten

en moet de WBO komen vanuit de afstand

cu,
    Loe

anonymous
    Bijdrager

Bedankt! Dit bevestigt mijn eigen gedachten!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Let er nog wel even op dat wanneer je een gebouw hebt dat onder de wet milieubeheer valt, er straks bij gebruik een strengere eis geldt voor de brandoverslag.
    De AMVB’s eisen een straling van maximaal 15 KW/m2 , niet op een spiegelsymmetrisch gebouw.

Tijdens de behandeling van de bouwvergunning zou je hier niet op gewezen kunnen worden, omdat de milieuvergunning geen weigeringsgrond hiervoor is.

J>

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.