Brandpreventieforum Forums Bouw WBDBO Bouwbesluit 2012

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2519 |

Bouwbesluit 2012 zegt dat de WBDBO tussen twee BC’s in beginsel 60 minuten moet zijn. Op grond van 2.84 lid 3 kan hier 30 minuten van gemaakt worden indien voldaan wordt aan de voorwaarden die hierbij horen. Tot zover niks nieuws onder de zon t.o.v. Bouwbesluit 2003.
    Echter bij lid 7 (spiegelsymmetrie) gaat er, bij woningen, volgens mij iets mis (of er gaat bij mij iets mis). Omdat nl lid 4 voor woningen niet aangestuurd wordt mogen brandcompartimenten dus ook op verschillende percelen liggen om die 30 minuten reductie te krijgen. Als we dan ook nog eens uitgaan van gelijke monniken, gelijke kappen hoeft de brandwerendheid van een gevel op de perceelsgrens dus maar 15 minuten te zijn om tot een WBDBO van 30 minuten te komen.

Mis ik iets of is die eis versoepeld??

gr

Arno

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Hoewel het niet zo bedoeld is, denk ik, trek je volgens mij wel de juiste conclusie.
    Conversiefoutje!?

Stel de vraag eens bij deHelpdesk van VROM.

arno lommers
    Bijdrager

Goed idee, heb ik gelijk gedaan. Ik zal het antwoord hier posten zodra het binnen is.

gr

Arno

mabr elenbaas
    Bijdrager
    Post count: 11

Paste je deze gedachte ook toe met BB 2003?

Groet Diederik

eric van der veen
    Bijdrager
    Post count: 6

In de oude situatie had je 2 uitzonderingsregels voor woningen. Dit wil niet zeggen dat je aan beide regels moest voldoen om op 30 minuten te komen. De regel zoals die in dit bouwbesluit staat, is zoals die er vroeger ook was, met de hoogte eis gekopieerd uit de oude 2e uitzonderingsregel. De andere uitzonderingssituatie is blijkbaar komen te vervallen voor woningen. Dit wil volgens mij zeggen dat onderlinge brandcompartimenten (op het zelfde perceel) van woonfunties een WBDBO van 60 minuten blijven houden en niet gereduceerd mogen worden (indien je niet aan de uitzondering voldoet). ‘Woongebouw’ is komen te vervallen, misschien heeft het samentrekken en weglaten hier iets mee te maken.
    Maar ook in de oude regelgeving kan ik je redenering voorstellen.
    Als zal je dan natuurlijk wel de permanente vuurbelasting moeten aantonen/berekenen.

arno lommers
    Bijdrager

Antwoord helpdesk VROM:
    Antwoord:
    Inderdaad. Indien twee aangrenzende brandcompartimenten op verschillende percelen liggen, en een wbdbo van 30 minuten is vereist, dan kan uit oogpunt van spiegelsymmetrie worden volstaan met, per brandcompartiment een wbdbo van 15 minuten maar dan wel in twee richtingen en voor beide compartimenten. Ook dan is de resultante de beoogde 30 minuten (15 + 15 = 30 minuten).
    Inhoudelijk is hier geen sprake van een wijziging.

Met vriendelijke groet,
    Helpdesk Bouwregelgeving

arno lommers
    Bijdrager

Eric, je hebt gelijk. Ik zag lid 2 (oude Bb, 2.106) over het hoofd, dus vrom heeft ook gelijk dat er inhoudelijk niets is veranderd.

gr

Arno

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Antwoord helpdesk VROM:
    Antwoord:
    Inderdaad. Indien twee aangrenzende brandcompartimenten op verschillende percelen liggen, en een wbdbo van 30 minuten is vereist, dan kan uit oogpunt van spiegelsymmetrie worden volstaan met, per brandcompartiment een wbdbo van 15 minuten maar dan wel in twee richtingen en voor beide compartimenten. Ook dan is de resultante de beoogde 30 minuten (15 + 15 = 30 minuten).
    Inhoudelijk is hier geen sprake van een wijziging.

Met vriendelijke groet,
    Helpdesk Bouwregelgeving

Wel interessant als er sprake is van een brandoverslagtraject: een 15 minuten brandwerende gevel moet volgens NEN 6068 als semi-opening worden beschouwd. Dan moet je dus ook de situatie beoordelen waarbij de gevel helemaal open is. En als het dan niet voldoet, moet je voorzieningen treffen van… ehm… hoeveel minuten?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

:F: :F: AUW

Wetgever die WBDBO en brandwerendheid door elkaar haalt

eric van der veen
    Bijdrager
    Post count: 6

Wat kruislijst bedoelt:
    De WBDBO eis is 30 minuten.
    De constructie in de gegeven situatie moet je berekenen op branddoorslag, de totale brandwerendheid moet op 30 minuten uitkomen.
    Je kan 2 dingen doen:
    1. brandwerendheid van de werkelijke + gespiegelde situatie als geheel doorrekenen op 30 minuten brandwerendheid.
    2. brandwerendheid van de werkelijke doorrekenen op 15 minuten brandwerendheid van zowel binnen naar buiten als van buiten naar binnen, dan weet je pas zeker dat je de 15 minuten brandwerendheid ook in gespiegelde situatie haalt.

Rekeken met alleen van binnen naar buiten op 15 minuten en dan denken dat je 30 minuten brandwerendheid hebt als deze gespiegeld wordt is niet goed. De constructie is dan gespiegeld en voldoet misschien maar aan 5 minuten brandwerendheid. In dit geval zou er sprake zijn van een semi-transparante opening, zoals Jan zegt.

Het is niet zo moeilijk om 30 minuten brandwerendheid te halen in 1 richting, ik zou nooit kiezen voor 15 minuten.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… berekenen op branddoorslag …

Hoe doe je dat, berekenen op branddoorslag??

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.