Brandpreventieforum Forums Bouw watersproei gordijn

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1676 |

Ik heb ter beoordeling een pve van een (sprinkler) watergordijn gekregen. Men wil dit watergordijn toepassen als gelijkwaardige oplossing voor een brandwerende scheiding in een (bestaande) industrie hal.
    Ik weet inmiddels dat dit formeel niet als gelijkwaardigheid kan worden toegepast maar heeft iemand misschien ervaring met deze sproeischermen ? en is het toepassen van zo’n scherm wellicht toch mogelijk onder bepaalde voorwaarden ?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik weet inmiddels dat dit formeel niet als gelijkwaardigheid kan worden toegepast maar heeft iemand misschien ervaring met deze sproeischermen ? en is het toepassen van zo’n scherm wellicht toch mogelijk onder bepaalde voorwaarden

Hoezo mag dit formeel niet als gelijkwaardigheid?

Wat ik me even afvraag wat is het normatieve uitgangspunt (VAS/NFPA/FM) wat hiervoor gehanteerd is.

johan
    Bijdrager

informatie heb ik van een inspectiebureau.
    Volgens de indiener van het voorstel gaat met het scherm aanbrengen op basis van de NFPA 13 voorschriften 7.9.7 uitgave 2007

–kruisje–
    Bijdrager

Weet je het zeker? 7.9.7 bestaat niet namelijk niet.

Je hebt wel 7.8 dat gaat over het beschermen van openingen (exposure protection)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een inspectie-instelling beoordeeld toch of een installatie doet wat de belanghebbende partijen hebben vastgelegd dat het systeem moet doen?

Volgens mij past het dan niet dat zij aangeven wat gelijkwaardig is….

De aanvrager dient een gelijkwaardigheid in B&W dienen deze te beoordelen.

NFPA is een norm voor de sprinkler

Dit voorschrift zegt niet over wanneer je een wand kan sprinkleren. Hooguit hoe je een wandsprinkler uit moet voeren.

In de VS is de eis voor bijvoorbeeld de wand vastgelegd in de local building code, national building code, international building code, uniform building code, NFPA 5000, gedeeltes van de NFPA 101 (enz. enz, weinig eenheid dus).

De aanvrager dient aan te geven hoe de wandkoeling invulling geeft aan de eis uit het Bouwbesluit (WBDBO 30 of 60).
    NEN 6069 -> temperatuur <140 gemiddeld en 180 max, afdichting e.d.
    Is aantoonbaar (testrapport o.i.d.)gemaakt dat de volledige xxx m2 met de sprinkler zodanig gekoeld wordt en overeind blijft?
    (kost wlel een dikke emmer water waarschijnlijk)

johan
    Bijdrager

Weet je het zeker? 7.9.7 bestaat niet namelijk niet.

Je hebt wel 7.8 dat gaat over het beschermen van openingen (exposure protection)

owkeej ! dat verklaard dat ik 7.9.7 niet terug kan vinden ;)

johan
    Bijdrager

Een inspectie-instelling beoordeeld toch of een installatie doet wat de belanghebbende partijen hebben vastgelegd dat het systeem moet doen?

Volgens mij past het dan niet dat zij aangeven wat gelijkwaardig is….

De aanvrager dient een gelijkwaardigheid in B&W dienen deze te beoordelen.

NFPA is een norm voor de sprinkler

Dit voorschrift zegt niet over wanneer je een wand kan sprinkleren. Hooguit hoe je een wandsprinkler uit moet voeren.

In de VS is de eis voor bijvoorbeeld de wand vastgelegd in de local building code, national building code, international building code, uniform building code, NFPA 5000, gedeeltes van de NFPA 101 (enz. enz, weinig eenheid dus).

De aanvrager dient aan te geven hoe de wandkoeling invulling geeft aan de eis uit het Bouwbesluit (weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag 30 of 60).
    NEN 6069 -> temperatuur <140 gemiddeld en 180 max, afdichting e.d.
    Is aantoonbaar (testrapport o.i.d.)gemaakt dat de volledige xxx m2 met de sprinkler zodanig gekoeld wordt en overeind blijft?
    (kost wlel een dikke emmer water waarschijnlijk)

Het gaat hier om een voorstel om enkel een watergordijn aan te brengen, zonder wand ….

kruislijst
    Bijdrager

Hoe groot is het gat?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Wanneer ik aan het woordje ‘sproeien’ denk, denk ik meer aan een nevel. Wanneer je een dergelijk systeem op zichzelf staand (dus zonder ‘echt’ fire-curtain) wilt gebruiken zul je er toch voor moeten zorgen dat het een echte ‘muur’ van water wordt, zie het gequote stukje hieronder. (op de een of ander manier moet ik ook aan de clip van Kane in Ahoy denken, voor ‘Rain on me’…)

wanneer je op nfpa.org de zoekfunctie gebruikt op ‘water curtain’ krijg je ook een paar interessante links. Je ziet dan wel dat de term meer gebruikt wordt in de petrochemie en off-shore, voor het met grote hoeveelheden water koelen en van de brand afschermen van kwetsbare objecten.

http://www.nfpa.org/faq.asp?categoryID= … st=1#23373

http://www.nfpa.org/assets/files/PDF/Re … heatre.pdf

There is no guidance in this recommended practice for
    design and installation of an automatic sprinkler system intended to protect an
    exposed surface or openings of a building. The term “water curtain” is used
    in NFPA 80A, but in NFPA 13 a water curtain is a single line of sprinklers
    installed over the top of an opening such as the proscenium of a stage or a
    vertical opening through a floor. By simply requiring an “automatic outside
    water curtain” [80A:5.1(2)(d)] or an “automatic deluge water curtain” [80A:
    Tables 5.6.1(a)-(d)],
    NFPA 80A is recommending a single line of sprinklers
    at the top of the wall. It is surely not the intent to recommend that an exposed
    wall of a 10-story building be protected by a single line of sprinklers at the
    top of the tenth story. Instead of creating a definition of the term “water
    curtain”, which already is commonly accepted and understood as a single line
    of sprinklers, one suggestion is to call these “exposure protection systems”.
    Additionally, it should be noted that NFPA 13 only stipulates that for exposure
    systems the minimum working pressure be 7 psi at any sprinkler with all
    sprinklers protecting the exposed surface operating (13:11.2.3.7) and gives
    limited criteria for window and cornice sprinklers (13:14.7). No other criteria
    are given such as a minimum surface density for walls. Guidance is needed
    from the technical committee so that adequate usable and enforceable criteria
    may be presented in either or both documents.

Leuke vraag lijkt me dan vervolgens hoe je zoiets functiebehoudend krijgt voor de duur van je vereiste WBDBO.

johan
    Bijdrager

Joachim, dank je ! hier kom ik wat verder mee !

firetechn
    Bijdrager
    Post count: 6

Nog even een aanvullende reactie

Er zijn specifieke testen beschikbaar voor watermist systemen waarin een vergelijking gemaakt is tussen het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand en wat het verschil is indien tussen deze brandhaard en het aan te stralen object een waterscherm actief is.

Bij deze testen is vastgesteld dat in geval van een geactiveerd scherm de temperaturen van het aangestraalde object tot +/- 100°C beperkt kunnen worden.
    Deze test is formeel bedoeld voor een scheiding tussen een met watermist beveiligd gebied en een onbeveiligd gebied, maar zou tevens toegepast kunnen worden voor een scheiding tussen compartimenten e.e.a. afhankelijk van de ter plaatse aanwezige omstandigheden alsmede brandlast

–kruisje–
    Bijdrager

Er zijn specifieke testen beschikbaar voor watermist systemen waarin een vergelijking gemaakt is tussen het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand en wat het verschil is indien tussen deze brandhaard en het aan te stralen object een waterscherm actief is.

Heb je daar een rapportje van? Is dit gelijkwaardig aan een 30/60 EI/EW scheiding?

kruislijst
    Bijdrager

het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand

Volgens de NEN 6069 wordt de warmtestraling op een meter gemeten, en de temperatuur direct aan de niet verhitte zijde.

Ik sluit me aan bij Kruisje dat ik graag deze testrapportages zou willen zien. Wellicht biedt dit een oplossing.

firetechn
    Bijdrager
    Post count: 6

Beste,

Deze documenten zijn strikt vertrouwelijk en kunnen ter inzage worden voorgelegd.

Indien gewenst kunnen we hiervoor eens een afspraak maken.

Online verspreiden van deze documenten is niet verstandig.

Via deze link kunt u een afspraak maken.

Groeten,

Fire Technology

–kruisje–
    Bijdrager

Deze documenten zijn strikt vertrouwelijk en kunnen ter inzage worden voorgelegd.

Indien gewenst kunnen we hiervoor eens een afspraak maken.

Online verspreiden van deze documenten is niet verstandig.

Waarom is dat niet verstandig?

Als je deze documenten wilt gebruiken voor een bouwaanvraag vallen deze ook onder de WOB.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.