4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2642 |

Beste medeforumleden.

Ik hoor allerlei geluiden uit de markt dat voor het aanleggen van watermistinstallaties geen certificeringen nodig zijn zoals bij de aanleg van sprinklerinstallaties.

Wat ik ervan begrepen heb is dat via een P van E wel met de lokale overheid consensus moet zijn en vervolgens de aanleg van het systeem op basis van leveranciergegevens(er zitten duidelijk verschillen in de specs van verschillende leveranciers) ge-engineerd dient te worden. Na oplevering zou dan een leverancierscertificaat voldoen aan de eisen daaromtrent.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen wat de loop van het (administratieve) proces is en wat de minimale eisen zijn waaraan een installateur moet voldoen teneinde bevoegd te zijn voor het instaleren van een dergelijke installatie.

Met groet, Michel van den Berk

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Een kort antwoord op complexe materie:

Ik hoor allerlei geluiden uit de markt dat voor het aanleggen van watermistinstallaties geen certificeringen nodig zijn zoals bij de aanleg van sprinklerinstallaties.

Of je nu sprinkler, watermist of een andere systeem gebruikt in het kader van gelijkwaardigheid , je moet de kwaliteit van de installatie aantonen middels certificering. Hierin zit geen verschil of het nu sprinkler is of watermist.

Wat ik ervan begrepen heb is dat via een P van E wel met de lokale overheid consensus moet zijn en vervolgens de aanleg van het systeem op basis van leveranciergegevens(er zitten duidelijk verschillen in de specs van verschillende leveranciers) ge-engineerd dient te worden. Na oplevering zou dan een leverancierscertificaat voldoen aan de eisen daaromtrent. .

Een verklaring van de leverancier heb je niets aan naar mijn mening, een slager zal altijd zeggen dat die jouw goed vlees verkocht heeft.

Het grote verschil tussen sprinkler en watermist is dat bij sprinkler de gehele installatie aangelegd kan worden volgens een voorschrift (b.v. NFPA 13). Bij watermist is er een basis voorschrift (b.v. NFPA 750) aangevuld met informatie (DIOM) van een leverancier waaruit moet blijken dat zijn systeem geschikt is voor het beveiligen van de aanwezige risico’s. Elke leverancier heeft zijn eigen beperkingen en mogelijkheden.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen wat de loop van het (administratieve) proces is en wat de minimale eisen zijn waaraan een installateur moet voldoen teneinde bevoegd te zijn voor het instaleren van een dergelijke installatie.

Vanuit de in het Bouwbesluit 2012 aangegeven certificerings schema’s zijn voor alle installaties de procedures het zelfde. Of het nu sprinkler is of watermist dit maakt niet uit.

michel van den berk
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste Kruisje,

Zopu je mij de letterlijke benaming kunnen geven van de afkorting ; DIOM.

Groet Michel van den Berk

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://acronyms.thefreedictionary.com/DIOM

Acronym Definition
    DIOM Dragons In Our Midst (book series by Bryan Davis)
    DIOM Digital Input/Output Module (computing)
    DIOM Design, Installation, Operation and Maintenance Manual
    DIOM Diploma in Industrial and Operations Management (Singapore)
    DIOM Digital Integration Of Mortars
    DIOM Distributed Interoperable Object Model (database systems)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.