15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 222
    #822 |

Zijn er personen die ervaring hebben met een watermistbeveiliging? Dit betreft een soort sprinklerinstallatie gebaseerd op NFPA voorschriften. Ik heb een dergelijke installatie voorgeschoteld gekregen ter beoordeling, dit op basis van gelijkwaardigheid ivm overschrijding van maximale brandcompartimentgrootte.

Is ergens op het net een werkende watermistbeveiliging te zien / vinden?

Graag reactie!

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

In de tunnels van de A73 ter hoogt van Roermond zijn volgens mij [woordenboek]watermist[/woordenboek] systemen gebruikt.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik denk dat [woordenboek]watermist[/woordenboek] de toekomst is voor veel situaties. Van welke fabrikant is de installatie, marioff? Je hebt binnen watermist nog verschillende ‘druppel’ grotes. Soms wordt het wel erg snel watermist genoemt :wink:

jano
    Bijdrager

Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie.

enekel kreten die ik tegen kom:

VBB 2008 (vast opgestelde brandbeheers en blussystemen).
    certificering overeenkomstig brandcompartimentsklasse B conform memorandum 65 van VVB 2008(?).

FM NFPA

CCvDL (?????) mbt lift

gevarenklasse light hazard en special hazard worden toegepast.

enz. enz.

leuk, een keer wat anders

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie

Heb je ook nog een document waarop het inspectie plan opgesteld is? Of heeft de inspectie instelling alles zelf bedacht?

certificering overeenkomstig brandcompartimentsklasse B conform memorandum 65 van VVB 2008(?).

Dit heeft betrekking op het certificeren van de installatie volgen de LPS 1233

FM NFPA

Dit zou de ontwerp norm kunnen zijn, bijvoorbeeld de NFPA 750

CCvDL (?????) mbt lift

Dit is een stuk over hoe om te gaan met sprinklers in liftmachine kamers, volgens de NFPA moeten deze gesprinklerd worden. Dit is in NL niet toegestaan.

Dit is de risico indeling, light hazard is o.a kantoor/klaslokalen enzo (zoals het VAS:NIII-H7.5 kent enzo). Special hazard duidt op een hoge vuurbelasting. Het systeem dient specifiek ‘listed’ te zijn voor het aanwezige risico.

een FAQ: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3737/is_199907/ai_n8853627

jano
    Bijdrager

Volgens het concept inspectieplan is het van marioff, betreft een hi fog watermistinstallatie

Heb je ook nog een document waarop het inspectie plan opgesteld is? Of heeft de inspectie instelling alles zelf bedacht?

Dit heeft betrekking op het certificeren van de installatie volgen de LPS 1233

FM NFPA

Dit zou de ontwerp norm kunnen zijn, bijvoorbeeld de NFPA 750

CCvDL (?????) mbt lift

Dit is een stuk over hoe om te gaan met sprinklers in liftmachine kamers, volgens de NFPA moeten deze gesprinklerd worden. Dit is in NL niet toegestaan.

Dit is de risico indeling, light hazard is o.a kantoor/klaslokalen enzo (zoals het VAS:NIII-H7.5 kent enzo). Special hazard duidt op een hoge vuurbelasting. Het systeem dient specifiek ‘listed’ te zijn voor het aanwezige risico.

een FAQ: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3737/is_199907/ai_n8853627

He bedankt ben al weer wat wijzer. Ik krijg trouwens een filmpj(s) toegestuurd van de leverancier. Het is voor het eerst -bij mijn weten- dat een dergelijk systeem in onze gem. toegepast zal gaan worden.

je eerste vraag: ik heb een inspectieplan van een gerenommeerd bedrijf en install. tekeningen waarop ik ja moet zeggen en of kanttekeningen kan plaatsen. daarnaast heb ik van een ander gerenommeerd buro een document dat vervolgens weer verwijst naar het inspectieplan. Voor de rest geen document waarop het inspectieplan opgesteld is, er wordt verwezen naar oa NFPA e.d. en naar de VVB 2008 (overigens te downloaden bij het CVV).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wat mij vooral opvalt is dat er verschillende eisenpakketten (LPS, NFPA, FM-global) door elkaar worden gebruikt, die wellicht niet op elkaar en op de europese wetgeving aansluiten…

Heb je het idee dat je hiermee een duidelijk, concreet voorstel is gedaan over wat voor installatie er nu eigenlijk inkomt?

Wat ik op de site van Marioff lees is dat ze hun systemen zelf ontwerpen, en dat elk systeem uniek is. Is de installatietekening die jij hebt rechtstreeks van Marioff afkomstig, of door hen goedgekeurd?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wat mij vooral opvalt is dat er verschillende eisenpakketten (LPS, NFPA, FM-global) door elkaar worden gebruikt, die wellicht niet op elkaar en op de europese wetgeving aansluiten…

LPS+VVB=certificeren

FM-NFPA=ontwerp installatie

De overige zijn norm documenten over het ontwerp van de installatie. De NFPA en FM zijn normen die in de basis toepasbaar zijn in Nederland, wel is het noodzakelijk deze voor een aantal aspecten aan te passen aan de Nederlandse situatie.

De FM datasheets zijn de eisen zoals gesteld door FMglobal (verzekeraar) en kan je zien als een aanvulling op de NFPA (13). Voordeel van de FM datascheets is dat deze vaak in meer speciafieke situaties voorzien dan de NFPA.

je eerste vraag: ik heb een inspectieplan van een gerenommeerd bedrijf en install. tekeningen waarop ik ja moet zeggen en of kanttekeningen kan plaatsen. daarnaast heb ik van een ander gerenommeerd buro een document dat vervolgens weer verwijst naar het inspectieplan.

De uitgangspunten document moet je als eerste toetsen. Op basis hiervan wordt door de inspectie instelling een inspectie plan opgesteld. Hierin staan de afkeur criteria van de installatie genoemd. Installatie tekeningen zou ik nooit goedkeuren als gemeente, dit is voor de verantwoordelijkheid van de installateur (en heb je er wel verstand van?)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

watermist = kleine druppels = zeer effectief bij branden van beperkte grootte en vermogen.

Hierdoor met name geschikt voor light hazard en ordinary hazard (m.n. OHI).
    Scholen, kantoren, ziekenhuizen, maar let op bij opslag (linnenkamer, kantoorproducten en dergelijke, deze vallen vaak al buiten dit risico (op te lossen door beperkt m² in b30 schil te pakken maar wel meesprinkleren.

Laat je bij de toetsing niet leiden door alleen de goeie naam van het rapport maar blijf kritisch (er zijn nu ook een paar VS banken met een zeer goede reputatie, maar om daar nu al je geld aan toe te vertrouwen)

jano
    Bijdrager

Hoi mensen bedankt voor het meedenken. !!

Ik kan hier wel wat mee, alert zijn is de boodschap

palmpie
    Bijdrager

watermist = kleine druppels = zeer effectief bij branden van beperkte grootte en vermogen.

Hierdoor met name geschikt voor light hazard en ordinary hazard (m.n. OHI).
    Scholen, kantoren, ziekenhuizen, maar let op bij opslag (linnenkamer, kantoorproducten en dergelijke, deze vallen vaak al buiten dit risico (op te lossen door beperkt m² in b30 schil te pakken maar wel meesprinkleren.

Laat je bij de toetsing niet leiden door alleen de goeie naam van het rapport maar blijf kritisch (er zijn nu ook een paar VS banken met een zeer goede reputatie, maar om daar nu al je geld aan toe te vertrouwen)

Waarom niet in linnenkamers e.d.? Op schepen gebruiken ze het in de machinekamers.. :)

Het heeft er ook mee te maken hoeveel liter water er gebruikt wordt per minuut. Als het marioff is, testen ze alles van te voren om zeker te zijn dat het werk. Je zou eens contact op kunnen nemen met de NL importeur http://www.firetechnology.nl/ Je kan natuurlijk altijd een technische man van hun uitnodigen voor wat informatie over het systeem. Het is natuurlijk wel subjectief maar wellicht steek je er wat van op! :)

Er staan op hun site ook nog wat downloads

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Je zou eens contact op kunnen nemen met de NL importeur http://www.firetechnology.nl/ Je
    kan natuurlijk altijd een technische man van hun uitnodigen voor wat informatie over het systeem. Het is natuurlijk wel subjectief maar wellicht steek je er wat van op! :)

Of je kan even een prive bericht sturen: member/FireTechn/

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het voordeel van toepassing [woordenboek]watermist[/woordenboek] is de beperkte hoeveelheid water die benodigd is.

Watervoorziening is "duur". Bij watermist kan je met een beetje suppletie als met 5 m³ water volstaan.

Uit financiëel oogpunt is een watermistsysteem concurrerend t.o.v. conventionele systemen vanwege dit punt. Als het systeem meer water vraagt zal het ook duurder worden, waardoor het financiële voordeel afneemt.
    (ik ga het even niet over gevolgschade hebben, want dat vinden de meeste aanvragers niet echt relevant).

Wat kan er branden in een machinekamer, lappen en smeerolie, dit is niet echt als
    Heb je een grote hoeveelheid, dan moet je meer water geven. Dit is bij een boot doorgaans niet het probleem, op het land wel (€).

palmpie
    Bijdrager

Het voordeel van toepassing watermist is de beperkte hoeveelheid water die benodigd is.

Watervoorziening is "duur". Bij watermist kan je met een beetje suppletie als met 5 m³ water volstaan.

Uit financiëel oogpunt is een watermistsysteem concurrerend t.o.v. conventionele systemen vanwege dit punt. Als het systeem meer water vraagt zal het ook duurder worden, waardoor het financiële voordeel afneemt.
    (ik ga het even niet over gevolgschade hebben, want dat vinden de meeste aanvragers niet echt relevant).

Wat kan er branden in een machinekamer, lappen en smeerolie, dit is niet echt als
    Heb je een grote hoeveelheid, dan moet je meer water geven. Dit is bij een boot doorgaans niet het probleem, op het land wel (€).

5 m3 is wel erg weinig. Als je een beetje mistsyteem heb zit je al tegen de 20 m3 (wat is bijv je maximum gebied en je standtijd?). Een deel kan je natuurlijk suppleren. Met deze hoeveelheden hoef je geen supergrote water aansluiting te hebben en/of een enorme voorraadtank. Daar zit ook een groot deel van de (financiele en ruimte) winst.
    De hoeveelheden zijn natuurlijk nog niets vergeleken met het gebruik van een conventioneel systeem… :wink: Ook het leiding werk is veel kleiner.

Maar misschien kan het fire techn lid er meer over vertellen? :wink:

firetechn
    Bijdrager
    Post count: 6

Beste forum-members,

We (Fire Technology) hebben intussen contact gehad met de topic-starter.

Indien gewenst wil ik op dit forum ingaan op jullie vragen mbt watermist. Ik zal trachten om jullie van een zo objectief mogelijk antwoord te voorzien.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.