Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Wat vinden jullie van de elitaire clubjes?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1101 |

Hier in Nederland zijn er zoals de meeste weten allerlei verschillende clubjes die een poging doen een soort van autoriteit te worden op het gebied van brandpreventie. Een aantal hiervan hebben een bepaalde air over zich, waarbij mij het nut van het clubje mij totaal ontgaat.
    Dan vraag ik me altijd af, wat is het nut nu precies van zo’n overleg voor de gemiddelde adviseur of preventiemedewerker die daadwerkelijk uitvoerend bezig is.

Een aantal voorbeelden van die clubjes vind ik:

[*]Brandraad08: http://www.brandraad.nl/
      Dit is een netwerk clubje van een aantal hoog geplaatsten uit het bedrijfsleven en onder andere ook Rene Hagen van het NIFV. Nu vraag ik me af wat het nut is van zo’n clubje voor de adviseurs en preventisten op de werkvloer. Want hier besteed toch iemand die van belastinggeld betaald word zijn tijd aan.[/*:m]
      [*]VVBA: http://www.vvba.nl/
      Dit zou een vertegenwoordiging van brandveiligheids adviseurs moeten zijn. Probleem is alleen dat, als ik de website mag geloven, ze zo weinig leden hebben dat nog geen 5% van de adviesbureau’s hierbij is aangesloten. Daarnaast heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat ze er ook alles aan doen dit zo te houden door rare toelatingseisen en een toelatingsprocedure die lijkt op een studenten ontgroening.[/*:m]
      [*]European Fire Academy: http://www.europeanfireacademy.com/cms/show
      Dit is een club die, als ik het goed lees op de website, door het NIFV is geïnitieerd. Hier vraag ik mij ook weer af, wie heeft er in Nederland baat bij dat er een aantal hoog geplaatsten met elkaar babbelen over allerhande zaken. Als je een Europees netwerk opzet, zorg dan dat deze zo toegankelijk is dat de preventisten en adviseurs van die landen met elkaar in contact komen. (een europees brandpreventieforum?)[/*:m][/list:u]

Zoals je hier boven kan lezen ben ik erg kritisch over deze clubjes. Wat vinden jullie van deze clubs?

reinoud scheres
    Bijdrager
    Post count: 1

Vooral laten bestaan die clubjes. Laat ze maar lekker met elkaar praten. Zolang ze ons maar niet lastig vallen met hun ‘wetenschap’.

Als je je als clubje echt serieus neemt, dan zorg je er juist voor dat velen van je horen en dat je een toegevoegde waarde bent. De clubjes die jij net noemde doen dat zeker niet. Ik denk daarom dat niet al te serieus met deze clubjes moet worden omgegaan.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Vooral het clubje van Aqua+ (brandraad08) is soms erg irritant aanwezig in de pers met zijn lobby voor sprinkler. Met name het voorbeeld van het Armandomuseum dat wordt genoemd raakt kant noch wal. De brand was waarschijnlijk veroorzaakt door dakdekkers. D.w.z. aan de buitenzijde van het gebouw. Voor de sprinkler aan de binnenzijde van het gebouw in werking zou zijn getreden was de brand waarschijnlijk al onbeheersbaar voor welke vorm van sprinkler dan ook. De heren en dames die deze clubjes bemannen doen dit voornamelijk om hier status aan te ontlenen zodat meer geld gevraagd kan worden voor het geven van lezingen e.d. Van een daadwerkelijke bijdrage aan brandveiligheid is volgens mij geen sprake.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

@Reinoud
    Da’s nou net de ellende. Dergelijke ‘kenners’ vallen de bouwwereld niet lastig met hun wetenschap, die gasten zoeken zien hun heil in de media. Lekker burgers opstoken…

En wat betreft Aqua+, heb tijdens m’n opleiding Bouwkunde een keer een workshop van ze gehad. Onderwerp: brandpreventie. Op voorhand leek dat een interessant uurtje te worden, achteraf viel dat nogal tegen. Ik hoef hier vast niet te vertellen wat de ‘beste’ oplossing was ;-)

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Daarnaast heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat ze er ook alles aan doen dit zo te houden door rare toelatingseisen en een toelatingsprocedure die lijkt op een studenten ontgroening

Wat vindt je rare eisen? (altijd benieuwd naar sappige details)

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Laat ik het zo zeggen: Als de BOVAG elk aspirant lid verzocht twee door hem gerepareerde auto’s aan te leveren, en vervolgens de concurenten spijkers op laag water laat zoeken, dan had de BOVAG wellicht een vergelijkbaar ledenaantal gehad als VVBA.

Een beroepsvereniging hoort een beroepsgroep te vertegenwoordigen, dat kan alleen als er een substantieel percentage van de beroepsgroep word vertegenwoordigd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.