Brandpreventieforum Forums Bouw wat is nou een logiesFUNCTIE

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #1884 |

Help!
    Ik ben bezig met de bouwplantoets van een pand met een kantoorfunctie. Daarin liggen op de eerste verdieping 5 logeerkamers (ja inderdaad, heel bijzonder). Ik ben er nu al een tijdje mee bezig, dus misschien dat ik daarom even het licht niet meer zie, maar ik loop aan tegen het volgende.

In het BB staat bij de definitie van GEBRUIKSFUNCTIE: "gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid vormen". Hieruit maak je volgens mij op dat de 5 logeerkamers in mijn voorbeeld 1 logiesfunctie vormen… toch??

Vervolgens staat in datzelfde BB als definitie van LOGIESGEBOUW: "gebouw of gedeelte van een gebouw, waarin twee of meer logiesfuncties liggen, die zijn aangewezen op een of meer gemeenschappelijke verkeersroutes." Daaruit maak ik dan weer op dat elke logeerkamer 1 apart logiesfunctie is en dat deze 5 logiesfuncties er dan voor zorgen dat ik die (omdat het er dus meer dan twee zijn) moet beschouwen als logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw….toch??

Maar dan kijk ik vervolgens in het Gebruiksbesluit voor de eis voor een BMI. Daar lees ik in de tabel van Bijlage 1 dat wanneer de "gebruiksoppervlakte van de gebruiksFUNCTIE groter is dan 250 m2" er een BMI met volledige bewaking in moet. Hier wordt met de logiesfunctie dan weer die 5 kamers tezamen bedoeld….toch??

Ligt dit nou aan mij, of is dit wel wat vaag?? Wie o wie kan me helpen? :roll:

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Je beredenering over een logiesgebouw klopt niet helemaal. Je moet eerst kijken naar het gebruik. Een vakantiehuisje is ook een logiesfunctie, maar de slaapkamers (waarschijnlijk meer dan 2) zijn geen subbrandcompartimenten en is er dus gen sprake van een logiesgebouw. Binnen zo’n logiesfunctie is er sprake van zogenaamde ‘sociale cohesie.’

Om een gebouw als logiesfunctie te kunnen bestempelen moet er inderdaad sprake zijn van twee of meer logiesfuncties, die aangewezen zijn op gemeenschappelijke verkeersroutes. In bijvoorbeeld een hotel is er geen sprake van sociale cohesie; de gasten zijn zelfstandig aanwezig en kunnen dus elkaars veiligheid beïnvloeden. Art. 2.116, lid 1, vereist dat een niet-gemeenschappelijke ruimte in een subbrandcompartiment ligt. Wanneer er dan twee of meer kamers zijn, met gemeenschappelijke verkeersroutes is er dus sprake van een logiesgebouw. Volgens art. 2.136, lid 1, zijn de subbrandcompartimenten dan tevens rookcompartimenten.

Voor de oppervlaktebepaling m.b.t. de aanwezigheid van een brandmeldinstallatie moet je de oppervlakte van de logiesfunctie rekenen plus het naar rato toe te kennen oppervlak van de gemeenschappelijke ruimten (NEN 2580). Wanneer je dan conform deze methodiek de grenswaarde overschrijdt (250 m2) zal dan de logiesfunctie van een BMI met volledige bewaking voorzien moeten worden. Voor de aanwezigheid van een BMI van een eventueel onder de logiesfunctie gelegen bijeenkomstfunctie moet je dus weer apart uitgerekenen.

Hopelijk kom je zo wat verder!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Wat ook meespeelt, brandpreventist, is dat je in jouw beeld de ‘gebruiksfunctie’ alleen aan de ‘verblijfsruimte’ koppelt. Daarbij vergeet je dat ook verblijfsgebieden en het GO een gebruiksfunctie hebben. Hoe zou je anders kunnen bepalen hoe groot bijvoorbeeld je compartimenten worden bij een gebouw (of neem een willekeurige andere eis op GO-niveau als voorbeeld).

Wanneer je ziet dat de BMI in het Gb is gebaseerd op een oppervlakte aan GO, en over verdiepingen heen werkt, lijkt het me logisch dat de benadering hetzelfde is als bij de bouwbesluiteisen op GO-niveau. Met ‘de gebruiksfunctie’ wordt dan ‘alle gedeeltes van het GO die in dat gebouw voor de ‘logiesfunctie’ zijn bestemd’ bedoeld.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Voor de oppervlaktebepaling m.b.t. de aanwezigheid van een brandmeldinstallatie moet je de oppervlakte van de logiesfunctie rekenen plus het naar rato toe te kennen oppervlak van de gemeenschappelijke ruimten (NEN 2580). Wanneer je dan conform deze methodiek de grenswaarde overschrijdt (250 m2) zal dan de logiesfunctie van een BMI met volledige bewaking voorzien moeten worden. Voor de aanwezigheid van een BMI van een eventueel onder de logiesfunctie gelegen bijeenkomstfunctie moet je dus weer apart uitgerekenen.

Hopelijk kom je zo wat verder!

Als je volgens bovenstaande redenering tot de conclusie bent gekomen dat sprake is van logiesfuncties gelegen in een logiesgebouw, maar deze worden gezamenlijk geexploiteerd, vormen ze samen toch weer een grotere gebruikseenheid, dus gebruiksfunctie. Het gezamenlijk oppervlak (incl het toegerekende gemeenschappelijk oppervlak) moet dan aan de grenswaarde worden getoetst.

Het probleem zit er een klein beetje in, dat de term ‘gebruiksfunctie’ op twee manieren wordt gebruikt. Zowel om een gebruikseenheid aan te geven, als om de eigenschap van de gebruikseenheid, , aan te geven.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Wat ik me dan afvraag: waarom ben je bezig om er zelf een functie aan te koppelen? Dat is in eerste instantie de taak van de aanvrager dus dat zal uit de stukken moeten blijken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.