Brandpreventieforum Forums Bouw Wanneer trappenhuis?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1690 |

Het Bouwbesluit definieert een trappenhuis als "een verkeersruimte waarin een trap ligt". Is daarmee een verkeersruimte met daarin een gering hoogteverschil van enkele treden (3 à 4) ook een trappenhuis? Of is een dergelijke verkeersruimte gewoon een gang?

Han

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je hebt in het bouwbesluit ook zoiets als een ‘trapvormige vloer’, ik denk dat dat het verschil is wat je zoekt. Wanneer een ruimte ALLEEN voor het huisvesten van de trap en verkeersroutes bedoeld is, is het een trappenhuis.

han de jonge
    Bijdrager
    Post count: 2

Joachim,

Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat hier echter om een aanvrager van een verbouwplan die een gang met een gering hoogteverschil (4 treden) als trappenhuis wil aanmerken om zo gebruik te kunnen maken van de portieksituatie (waarbij qua toegangen tot woonfunctie en samenvallen van vluchtroutes binnen de regels van het Bouwbesluit bijna alles mag). Terwijl als het als een gang wordt aangemerkt er ten aanzien van die aspecten veel strengere eisen gelden.

Ik zie een trappenhuis als een verkeersruimte die een verbinding legt tussen twee of meerdere bouwlagen. Maar dat staat niet zo in het Bouwbesluit. Een leemte in de regelgeving?

Han

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Wanneer een ruimte ALLEEN voor het huisvesten van de trap en verkeersroutes bedoeld is, is het een trappenhuis.

Het bouwbesluit geeft een defintie van trappenhuis: "een verkeersruimte waarin een trap ligt. Daarnaast geeft het BB an dat een trap toegepast dient te worden idnei een hoogte verschil van tenminmste 21 cm moet worden overbrugt. Een verkeerruimte wordt gedefinieerd als: "een ruimte anders dan een ruimte in een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte of een TR, bestemd voor het bereiken van een andere ruimte."

Met deze 2 definities is naar mijn idee afgebakend wanneer sprake is van een trappenhuis.

marcel veenboer
    http://www.vector-fsc.nl

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.