Brandpreventieforum Forums Bouw Wanneer spreekt men van een hoofddraagconstructie?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 68
    #339 |

De volgende situatie.

Een klein industriepand. Een bedrijfsruimte met inpandig een 3-laags kantoor. De tweede verdieping ligt op meer dan 5 meter boven peil. Staalconstructie.

In mijn advies geef ik aan dat deze "hoofddraagconstructie" op basis van de hoogte een brandwerendheid met betrekking tot bezwijken van 90 minuten dient te bezitten.

Het verweer van de ontwerper:
    – het gebouw is kleiner dan 1000 m2
    – het gebouw heeft niet meer dan drie bouwlagen
    dus
    er is hier geen sprake van een "hoofddraagconstructie onder brandomstandigheden" volgens de NEN 6702 en het praktijkboek Bouwbesluit.

In de genoemde stukken wordt een onderscheid gemaakt tussen "hdc onder brandomstandigheden" en "hdc onder andere omstandigheden".

Wellicht een leermoment voor mij. Maar ik ben er altijd van uitgegaan dat elke verdiepingsvloer van een verblijfsgebied door een hoofddraagconstructie wordt gedragen.

Iemand die mij hier wat zinnigs over kan zeggen?

Ik ben benieuwd.

R.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

De omschrijving van de hoofddraagconstructie moet je uit de NEN afleiden. Hierin staat dat het de constructie is welke voorkomt dat er een ‘voortschrijdende instorting’ plaatsvind. Wanneer je terugredeneert is dat een instorting over meerdere brandcompartimenten.

Nog een criterium uit de NEN is dat je maximaal 3 verdiepingen mag combineren in één hdc.

Een gebouw met één compartiment en minder of gelijk aan 3 verdiepingen kan dus géén hdc hebben. De eis uit het bouwbesluit hierop is niet relevant.

Wél stelt het bouwbesluit nog eisen aan het bezwijken van vluchtroutes, en aan rookverspreiding. Weerstanden tegen bezwijken of branddoorslag vertalen zich natuurlijk wel terug in de constructie. De vloeren van het kantoor dienen altijd minimaal 30 min. stand te houden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2277

Toen het mij werd uitgelegd werd het voorbeeld gegeven van een flatgebouw met tientallen verdiepingen. Per 3 verdiepingen was er voorzien in één BC, de hoofddraagconstructie vormde dus ‘vakken’ per 3 verdiepingen, met een weerstand van 120 min. Binnen deze vakken lagen nog twee verdiepingsvloeren, die elk een weerstand van 30 min. moesten hebben. Het instorten van die vloeren mocht niet tot gevolg hebben dat de hdc het begaf, dus de laagste vloer (met hdc functie) moest het bezweken gewicht van de twee vloeren welke daarboven lagen kunnen dragen.

kakadu
    Bijdrager
    Post count: 68

Thanx Engeltje

Een duidelijk antwoord.

Zoals je aangeeft blijft voor mijn object dan nog over BB art 2.9 lid 1,
    bouwconstructie rookvrije vluchtroute 30 minuten. Dit betekend dat
    alleen nog de constructie van het trappenhuis die 30 minuten-eis krijgt.

Het zal niet meevallen de constructie van het trappenhuis
    onafhankelijk te maken van de constructiedelen welke de
    verdiepingsvloeren dragen maar dat is aan de constructeur.

Goed weekend,

R.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.