Brandpreventieforum Forums Bouw wanneer moet ik een overdruktrappenhuis toepassen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2655 |

In een recent overleg met BWT en Brandweer op mijn werk werd iets gemompeld over een overdruktrappenhuis. Het gaat om twee brand- en rookvrije trappenhuizen (60 minuten) die in een open atrium van een open (in aanbouw zijnde) parkeergarage staan. In de bouwvergunning wordt niks geëist, in de rapporten over brandveiligheid en ventilatie van de parkeerlagen in het geval er 3 auto’s in de brand staan wordt ook niks genoemd.

De algemene vraag is nu: wanneer moet ik een overdruktrappenhuis toepassen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Beetje warrig verhaal wat je schetst maar overdruktrappenhuizen worden over het algemeen toegepast in hoge gebouwen (>70m uit mijn hoofd) en als gelijkwaardigheid voor het weg laten van voorportalen bij trappenhuizen. (BB 2012 >20m/BB2003 >50m)

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Maar als men iets mompeld… dan heb jij het toch niet gehoord.
    Pas als er een eis op tafel komt te liggen moet je dat soort dingen gaan afvragen. toch??

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Das lekker..

Het bevoegd gezag komt er achter dat men iets vergeten heeft op te merken en proberen dat mompelend achteraf recht te breien.
    In principe is de afgegeven omgevingsvergunning leidend. Dit is een overeenkomst tussen aanvrager en het bevoegd gezag ook al wijkt deze af van wettelijke eisen. Maar ja, heb je wel een vergunning en niet een (brand)veilig gebouw om te gebruiken.
    Nu is die openparkeerplaats als niet besloten gebruiksgebied ook een brandcompartiment. Wanneer de ook open extra beschermde vluchtroute daarop uitkomt bestaat natuurlijk wel degelijk de mogelijkheid dat bij een calamiteit dat trappenhuis zich met rook vult. Er had dus ook een WBDBO scheiding moeten zitten tussen dat niet besloten brandcompartiment en het trappenhuis.
    Kun je (in overleg) met het oog op veilig gebruik dus twee dingen doen. Brandscheiding als nog aanbrengen of het trappenhuis op overdruk zetten als gelijkwaardigheid om in ieder geval rookverspreiding in het trappenhuis te voorkomen.

brand preventje
    Bijdrager
    Post count: 5

In het Bouwbesluit 2012 is GEEN eis opgenomen voor het plaatsen van een overdruk trappenhuis. Dus de overheid kan deze ook niet eisen!!!
    Als aanvrager kan je wel een gelijkwaardigheidsvoorstel (Nb. gemotiveerd aangeven waarom het gelijkwaardig is volgens jou) doen op basis van artikele 1.3. van het BB 2012. Het bevoegd gezag moet deze aanvraag dan beoordelen en als ze het niet akkoord vinden GEMOTIVEERD (dus niet op basis van alegmeen beleid of mening van een brandpreventist) afwijzen. Dit is een arobabel besluit, er kan dus tegen in beroep gegaan worden via de AWB. :

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.