Brandpreventieforum Forums Gebruik Wanneer een brandmeldinstallatie en wanneer niet

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #586 |

Ik heb even een vraag over iets wat ik nooit goed begrepen heb.

Ik heb een voorbeeld:

We nemen een winkel welke rechthoekig is en aan één van de korte zijde een ingang heeft. De lange zijde van het rechthoek ik 15 meter en de korte zijde is 14 meter (oké het is bijna een vierkant :D )
    Aan de andere korte zijde (dus tegenover de ingang) bevinden zich nog drie ruimten, te weten: een magazijn(205m²), een keuken (15m²), en een kantoor(8m²). Er is geen nooduitgang in deze ruimten. De enige toe- en uitgang is dus de hoofdingang.

Begrijpen jullie het nog :?

Nu is mijn vraag, als ik kijk naar de modelbouwverordening 11e versie, artikel 2.6.2 etc. en tabel 10 en 11, wat zou er dan in moeten.
    En wat moet er in het magazijn, is dit een verblijfsruimte?

En wat zou er in moeten als de drie ruimten op de korte zijde komen te vervallen (dus dan enkel een rechthoekige winkel van 15 bij 14 meter met één ingang)

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

qua oppervlak is het pand te klein (210 m2) voor een brandmeldinstallatie en een ontruimingsalarminstallatie. Maar het is wel mogelijk dat op basis van art. 2.6.2 lid2 het pand voorzien moet worden van een bmi (ruimtebewaking) met een automatische ontruimingsalarminstallatie. Het een en ander is echter afhankelijk van de bouwkundige staat van het pand.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik ga voor artikel 2.6.1. lid 3

B&W kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het 1e en 2e lid indien de aard en de geringe omvang van de gebruiksfunctie daartoe aanleiding geeft.

8)
    cu,
    Loe

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Even een vraag voor de duidelijkheid, het achter de winkel zitten drie ruimten waaronder een magazijn. werken er mensen in het magazijn (dit is meestal wel het geval bij een winkel) en is er niet een koffiekamer of iets dergelijks gemaakt.

De (eventuele) mensen in deze ruimten kunnen dus alleen vluchten via de winkel?

pdandré
    Bijdrager
    Post count: 46

Even een vraag voor de duidelijkheid, het achter de winkel zitten drie ruimten waaronder een magazijn. werken er mensen in het magazijn (dit is meestal wel het geval bij een winkel) en is er niet een koffiekamer of iets dergelijks gemaakt.

De (eventuele) mensen in deze ruimten kunnen dus alleen vluchten via de winkel?

Inderdaad, er kan alleen gevlucht worden via de winkel.
    En we gaan er vanuit dat het magazijn alleen wordt gebruikt als opslag en er in principe geen mensen aan het werk zullen zijn. Maar incidenteel kan dit wel voorkomen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Ik ga voor artikel 2.6.1. lid 3

B&W kunnen ontheffing verlenen van het bepaalde in het 1e en 2e lid indien de aard en de geringe omvang van de gebruiksfunctie daartoe aanleiding geeft.

8)
    cu,
    Loe

Eens met Pyro_loe, aansturen op ontheffing en adviseren/eisen dat de gebruiker 4 gekoppelde NEN2555 melders ophangt zonder pve etc.

lekker praktisch toch?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.