Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Wakker Dier zoekt brandweerlui met hart voor dieren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2104 |

Beste Brandweer, ik ben op zoek naar hulp tegen stalbranden…

Als brandweer probeer je altijd een brand te beperken tot één brandcompartiment. Maar wat als dat compartiment nou vol zit met 30.000 kippen, 3.000 varkens of 300 kalfjes…..? Voor deze dieren kan je niets doen. :(

120.000 dieren verbrandden al in stalbranden dit jaar. Stallen vallen onder lichte industrie en daarmee is een kip niet beter beschermd worden dan een WC-rol in een opslagloods.

Vind jij dat de regels beter kunnen? Help dan mee. Wakker Dier zoekt één brandweerman/vrouw die met ons een radiospot wil maken. En we zoeken meerdere mensen om later samen met ons via internet en een actie andere mensen te overtuigen om hun handtekening te zetten voor betere brandveiligheid in stallen.

Ben jij die stoere brandweerman/vrouw? Stuur me dan een mail (hanneke@wakkerdier.nl) met je gegevens, motivatie (bv liefde voor dieren, persoonlijke ervaring stalbrand) en liefst ook met een foto van jezelf.

Dank je wel! Hanneke
    Kijk ook op: http://www.wakkerdier.nl/brandcampagne.php en http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/brand.php

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Met alle respect, de individuele brandweer man heeft hier niets over te zeggen.
    Begin eens bij het ministerie, zij zijn tenslotte de uitgever van het gebruiksbesluit, maar heb niet de illusie dat je de eerste bent die dit aan kaart en als het veranderd ben je jaren verder.

Begrijp me goed, ik ben het volledig met je eens, maar je kunt je energie beter in andere acties steken.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ben het ook met je eens, er moeten duidelijke, betere maar ook bruikbare regels en richtlijnen komen voor de bouw van veehouderijen. Ook de adviseurs van de brandweer vinden het niet erg prettig dat levende have niet als vuurlast wordt doorberekend waardoor zeer grote brandcompartimenten tot de mogelijkheden behoren. Wel weet ik dat er op regionaal niveau diverse beleidstukken en ontwikkeld of in ontwikkeling zijn op dit gebied.
    Maar zoals Richard ook al aan geeft, het is beter als het ministerie hier regelgeving op los laat.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

@ Hanneke,

Wij hebben wel een concept ontwikkelt voor rundveestallen > dan 2.500 m2 waarbij voor ons, hoewel dat geen bouwkundige grondslag is, dierveiligheid het uitgangspunt was.

Wel wil ik de bal terugkaatsen naar de ondernemers die met de dieren werken en daaraan hun brood verdienen. Zij mogen natuurlijk meer doen als de wet nu voorschrijft. Een bron slaan en wat leiding werk en detectie aan het plafond lijkt me niet al teveel kosten in verhouding tot de kostprijs van een nieuw te bouwen stal.

Ik ben wel bereid om over een concept mee te denken de andere aspecten laat ik graag voorbij gaan.

hanneke van ormondt
    Bijdrager

Beste Richard, Johan en AB,

Wat wij willen doen is juist precies de overheid aanspreken voor betere regelgeving. Maar we willen dat graag doen samen met een brandweerman. Wij zoeken één brandweerman die in een radiospotje en internetfilmpje nederland wil vragen om een petitie te tekenen voor betere regels. En die petitie willen we met veel brandweerlui op brandweerwagens in Den Haag aanbieden… De boodschap zal veel duidelijker aankomen als niet alleen wij, maar ook de brandweer zegt dat het beter moet en kan voor de dieren.

Hoe die nieuwe regels er precies uit moeten komen te zien, laten we over aan de experts. Dat zijn wij niet. Wij zien alleen dat dieren nu helemaal níet worden beschermd tegen brand….

Ik denk dat je als brandweerman wel een beetje lef moet hebben om met je stem op de radio te laten weten wat je er van vindt… als jullie zo iemand kennen, dan hoor ik het graag! Groetjes Hanneke

ab
    Bijdrager

Hanneke,

Probeer het eens via de landelijke netwerken van de brandweer.

ab
    Bijdrager

@ iemand,

Iemand heeft mij een persoonlijk bericht gestuurd maar tijdens het openen ging er iets fout.

Graag nog en keer sturen!?

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Ook de adviseurs van de brandweer vinden het niet erg prettig dat levende have niet als vuurlast wordt doorberekend

Dieren wel als vuurlast meenemen is niet de oplossing van het probleem. Je gaat er dan juist vanuit dat de dieren mogen verbranden… Je zou beter randvoorwaarden kunnen stellen bij gebruik van stallen: ga vooraf bedenken hoe de dieren ontruimd kunnen worden, wellicht door extra deuren, hekken open sturen ofzo. Detectie kan zinvol zijn, een slow whoop in de stal zelf niet denk ik, dan raken de dieren alleen maar meer in paniek. :paashaas:

It burns us, preciousssss !!!

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Inderdaad, het gaat ook niet zo zeer om de grootte van de compartimenten. In 1000 m2 kan je nog steeds een hoop dieren kwijt die bij brand niet weg kunnen. Is de oplossing dan korter loopafstanden voor dieren, BMI in stallen en vluchtdeuren die bij brandmelding zelf open gaan (en ook alle hokken met de dieren)? Altijd minimaal 2 onafhankelijke vluchtroutes voor alle dieren?…

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Deuren opensturen zodat de dieren naar buiten kunnen is niet een oplossing, althans niet bij pluimvee. Zelfs al zet je deur open en probeer je de dieren naar buiten te krijgen….ze gaan echt niet, blijven zitten waar ze zitten.

Stel dat je 1000 varkens loslaat door de deuren open te sturen….waar blijven ze dan? op de autosnelweg na een wandeling?

J. Nieuwland

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

ik heb geen ervaring met de zelfredzaamheid van dieren maar volgens mij is een natuurlijke reactie dat ze op de vlucht gaan voor brand. Maarja het is de vraag of ze na een ‘leven’ in een megastal nog natuurlijke reacties over hebben.. Voorkomen dat ze naar de snelweg rennen lijkt me vrij makkelijk door hekjes (gewoon prikkeldraad ofzo) om het erf te plaatsen, toch?

It burns us, preciousssss !!!

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Pluimvee dat op de vlucht slaat kun je vergelijken met mensenmassa’s die vluchten. Ze schrikken ergens van en vliegen op een grote bult, waarbij de onderste verstikken/verdrukt worden. Daarnaast denk ik dat wanneer volwassen varkens in paniek vluchten een hekje of prikkeldraad ze niet tegen zullen houden. Overigens heb ik wel ervaring met pluimvee en reacties (niet icm brand overigens).
    Overigens wordt het overgrote deel van dieren in de intensieve veehouderij inpandig in afgescheiden ruimten gehouden om kannibalisme en opvliegen te voorkomen, een andere reden hiervoor is de voermethode.
    Het opensturen van de buitendeuren is dan niet voldoende.

J. Nieuwland

hanneke van ormondt
    Bijdrager

De oplossing bestaat tuurlijk uit meerdere dingen: vooral preventief, slachtoffers beperken als er toch brand uitbreekt en zorgen dat de slachtoffers goed geholpen worden. Maar wat wij vooral willen doen, is zorgen dat de minister een team van experts aan de gang zet om de juiste oplossingen te bedenken zodat de regels snel worden aangepast.

Wie voelt zich geroepen ons te helpen? En op de radio en in een internetfilmpje Nederlanders op te roepen om een petitie naar de minister te ondertekenen?

Groetjes Hanneke

hanneke van ormondt
    Bijdrager

Beste brandweermannen… ik heb nog steeds niemand die mij durft te helpen met campagne voeren. Elke brandweerman in Nederland lijkt het met ons eens te zijn en vindt dat de regels beter moeten en kunnen. Ook krijg ik echt van alle kanten inhoudelijk advies…. dan moet er toch ook iemand zijn die dat publiekelijk durft te zeggen in een radiospot??
    Zo kunnen we samen de minister overtuigen betere regels in te voeren!
    Help!

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Misschien heel vervelend, maar alles draait hier om geld.
    Een gemiddelde varkensstal van 2.500 m2 wordt met bc’s van 1.000 m2 naar schatting minimaal E 100.000,– duurder door twee extra brandwerende scheidingen met voorzieningen in het centrale ventilatiekanaal. Alternatief zou een sprinkler kunnen zijn, maar dat kost nog wel iets meer (e 50/m2=>E 125.000). Dit moet natuurlijk tijdens de economische levensduur (10-15 jr?) terugverdiend worden en zal moeten worden doorberekend in de vleesprijs.
    Is Nederland wel bereid om meer te betalen voor het vlees van de ‘veilig’ opgegroeide varkens of kiezen we er voor om vlees van varkens te importeren die ergens ver weg waar ze uberhaupt nog nooit van brandcompartimenten hebben gehoord en zeer waarschijnlijk nog minder diervriendelijk opgegroeid zijn en die daar met behulp van groeihormonen en dioxinevoer groot zijn geworden?

Verder lijkt het een illusie dat de dieren zelfstandig de schuur kunnen verlaten. Ontruimen (ook van een bc van 1.000 m2) is geen optie want hier heb je uberhaupt geen tijd voor. Enfin, je zult toch echt een risico moeten accepteren. De grootte van dit risico zou het echte punt van discussie moeten zijn en zal uiteindelijk een polderoplossing zijn, vastgesteld door alle stakeholders: agrarisch ondernemers, brandweer nederland, bowoto, verzekeraars, dierenvrienden (en dat is de gemiddelde agrarisch ondernemer toch stiekem ook wel hoor!) etc.

Succes met je zoektocht!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.