6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #1526 |

Beste forumleden,

Heeft er iemand al in kaart gebracht wat de gevolgen zijn (implementatie) voor gemeentelijke en/of regionale brandweerkorpsen met betrekking tot de WABO?

Ik denk aan advisering/afgifte gebruiksvergunningen/gebruiksmeldingen, advisering bouw-, milieuvergunningen etc.

Ik hoor graag jullie acties en of ervaringen tot op heden.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Heb je het artikel van Huib al gelezen: http://www.brandpreventieforum.nl/artik … bruik.html

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik denk aan advisering/afgifte gebruiksvergunningen/gebruiksmeldingen, advisering bouw-, milieuvergunningen etc.

Het doel van de Wabo is tot één omgevingsvergunning met verschilende componenten te komen. De toetsing van elk van die componenten verschilt niet zo heel erg van de toetsing die nu wordt gedaan. Het grote verschil is dat al die verschillende toetsingen op de een of andere manier in 1 besluit gecombineerd moeten gaan worden. Onder dat besluit komt de handtekening van het ‘bevoegd gezag’. Hoe gemeenten dat mandateren is aan hen, maar je kunt je afvragen of het handig is voor de verschillende componenten verschillende mandaten te hebben. Ik denk het niet.

Veel gemeenten willen dit insteken door een soort ‘vergunning-coordinator’ te benoemen. Dit is bij voorkeur een jurist met algemene kennis van de componenten. Deze coordinator ontvangt de aanvraag voor omgevingsvergunning, bepaalt of zijn gemeente inderdaad bevoegd gezag is, zet de adviesverzoeken naar de diverse toetsers uit en combineert de uitkomsten hiervan tot aanpassingsverzoeken of een besluit. Wiens handtekening daaronder komt is nog even afwachten, maar ik neem aan dat de afdelingsmanager Vergunningen dat zou worden.

Het is dus bij een gecombineerde aanvraag (bouwen/slopen/milieu/gebruik) niet meer zo dat een bouwplantoetser of een preventist zelf een besluit op kan gaan stellen voor zijn deelgebiedje. Die vergunningssystematieken komen allemaal te vervallen, je het dus straks bijvoorbeeld niet meer zoiets als een ‘bouwvergunning’. Heel hoofdstuk 4 wordt uit de Woningwet geschrapt. (dus ook de onderverdeling in licht/regulier/gefaseerd, en alle aanhoudings- en verdagingsgronden)

Je kunt je dus ook gaan afvragen hoe we straks moeten gaan handhaven. Het is de bedoeling van VROM dat ook handhaving integraal gaat verlopen, maar dat zal nogal wat voeten in de aarde hebben. Is nu nog niets voor geregeld.

Ook moet VROM zich eens achter de oren krabben of ze het zelf allemaal wel gaan halen. Vooralsnog kent de Landelijke Voorziening (OLO) bijvoorbeeld nog geen mogelijkheid om de milieucomponent aan te vragen… En ook de aansluiting van bedrijven aan de OLO is problematisch omdat bedrijven nu nog geen digiD hebben.

Ik vraag me ernstig af of het per 1.1.2010 allemaal rond is.

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

Of de OLO op tijd klaar is, weet ik ook niet. Alleen DigiD is geen probleem: je kan inloggen met de via de KvK verkrijgbare bedrijfsDigiD (zie http://www.kvk.nl/handelsregister/020_H … rijven.asp)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Heb je al geprobeerd of dat kan? Tot voor kort was er namelijk een aanslutingsprobleem tussen OLO en KvK..

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

Yep, ik heb zelf een KvK voor bedrijven en het werkt. Ook het milieuformulier is ingebouwd. Hou er wel rekening mee dat niet iedereen bij de ‘echte’ versie kan! VROM zet niet de laatste versies op omgevingsloket.nl.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.