Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Waaraan moeten Brandmelders tegenwoordig voldoen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1450 |

Wij hebben een bouwvergunning aangevraagd om een kamer op ons platte dak te plaatsten naast twee bestaande kamers. Wij krijgen de bouwvergunning terug met het verzoek om 10 RookMelders te plaatsten die voldoen aan NEN 2555 en huisinstallatie moet voldoen aan NEN 1010. Volgens mijn onderzoek houdt dit in dat in alle kamers een bedraade rookmelder op 230 volt moet komen en dat deze rookmelders met een draad met elkaar verbonden moeten zijn. Is dit zo? Leuk voor nieuwbouw, maar dit houdt voor ons in dat we alle plafonds en veel muren moeten openen en daar hebben wij weinig zin in. Zouden we geen Rookmelders kunnen gebruiken die draadloos met elkaar verbonden zijn en waarbij de batterij elk uur gechecked wordt? Brandveiligheid heel belangrijk, maar vraagt de gemeente nu niet teveel? arjan

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De rookmelders moeten worden aangesloten zijn op de 230 VAC met batterij backup. Aangezien een bouwwerk normaliter is voorzien van een lichtinstallatie op basis van "centraaldozensysteem" is het m.i. mogelijk om zonder te hakken en te breken, door gebruik te maken van de al aanwezige buisleidingen, dit systeem te maken. Volgens mij is dit een kwestie van de verbindingsdraad -om onderscheid met de rest van de installatie te maken meestal in een rode kleur- met behulp van een trekveer aan te brengen.
    Ik weet echter niet of NEN1010 toestaat om deze extra draad door leidingen en dozen te trekken van de verschillende groepen; voor de normale bedrading (blauw, bruin, geel/groen en zwart) is dit volgens mij niet toegestaan.

J. Nieuwland

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Je kan beter met de vraag beginnen waarom je er 10 !! rookmelders moet plaatsen.
    Heb je soms een tekening waarop je dat kan aangegeven?

Rookmelders zijn verplicht in de vluchtroute vanaf je nieuwe slaapkamer tot aan de voordeur.
    Elke ruimte die je doorheen moet lopen moet gededecteerd worden

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

Misschien is de vluchtroute langer dan 15 meter en is hier gebruik gemaakt van de gelijkwaardige oplossing om alle voor mensen toegankelijke ruimtes te detecteren met NEN2555 melders.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik neem aan dat je als aanvrager het plan getoetst hebt aan het bouwbesluit. O.a. artikel 2.146 lid 6 van het bouwbesluit(http://www.bouwbesluitonline.nl) stelt het volgende:

Als de afstand langer is voldoe je niet aan het bouwbesluit en kan de bouwvergunning geweigert worden. Er is een ‘standaard’ gelijkwaardigheid tot een afstand van 25 meter dat verblijfsruimten, naast alle verkeersruimten, in dit geval voorzien moeten worden van gekoppelde rookmelders.

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

Mag ik wat twijfel plaatsen bij de rechtamtigheid van de eisen? Ik ken het bouwplan natuurlijk niet, maar als jer ergens een kamer bijbouwd dan hoeft niet je gehele huis te voldoen aan de nieuwbouweisen. Met andere woorden:volgens mij kan en mag een gemeente dit helemaal niet eisen als er geen sprake is van nieuw- of herbouw.

Ik wil in ieder geval nog wel met Guust meegaan dat de vluchtroute deel uitmaakt van de nieuwe kamer. De rest hoeft ehct niet aan nieuwbouw te voldoen…

In ieder geval zou ik bezwaar maken tegen de vergunning voordat de 6 weken voorbij zijn. Zodra de vergunning onherroepelijk is moet het namenlijk wel!

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik zou graag eerst de vraag beantwoord willen zien wat de functie van het object is.
    We gaan wel allemaal uit van een woning maar gaat het hier soms om een pension?

Bij particulieren kan men niet meer eisen dan de basis eis, samenvallende vluchtroute.
    Dan blijft de vraag waar komt dat getal van 10 melders vandaan?

Even een reactie over het doorkruisen van verschillende 230v groepen. dat is niet toegestaan.
    Men gaat bij de NEN2555 uit van 1x 230v groep die bedoeld is voor de rookmelders. Dan is onderling koppelen geen probleem.
    Zodra men deze melders over meerdere groepen verspreid mag men die niet zomaar gaan koppelen. (NEN1010)
    De enige uitzondering die men toestaat is de aardleiding in badkamers en dat is hier dus absoluut niet het geval.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik zou graag eerst de vraag beantwoord willen zien wat de functie van het object is.
    We gaan wel allemaal uit van een woning maar gaat het hier soms om een pension?

Bij particulieren kan men niet meer eisen dan de basis eis, samenvallende vluchtroute.
    Dan blijft de vraag waar komt dat getal van 10 melders vandaan?

Even een reactie over het doorkruisen van verschillende 230v groepen. dat is niet toegestaan.
    Men gaat bij de NEN2555 uit van 1x 230v groep die bedoeld is voor de rookmelders. Dan is onderling koppelen geen probleem.
    Zodra men deze melders over meerdere groepen verspreid mag men die niet zomaar gaan koppelen. (NEN1010)
    De enige uitzondering die men toestaat is de aardleiding in badkamers en dat is hier dus absoluut niet het geval.

NEN2555 moeten juist NIET op een aparte groep aangesloten worden maar op een lichtgroep!!!! Gewoon de stroom bij een lichtpunt vandaan halen en een beroep doen op gelijkwaardigheid van draadloze melders (NEN2555:2008)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.