Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Vuurlastberekening botenopslagloods

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 252
    #1057 |

Binnen ons bedrijf krijgen wij wel eens aavragen voor het opstellen van een brandbeveiligingsconcept voor botenopslagloodsen aan de hand van BvB.
    Voor het opstellen van de bijbehorende vuurlastberekening zijn kengetallen benodigd van boten. Er zijn heel veel kengetallen bekend, maar ik heb echter nog geen kengetallen van boten kunnen vinden. Dit zal waarschijnlijk komen doordat de diversiteit van boten ook zeer groot is, maar volgens mij zou het toch wel onderzocht kunnen worden als je boten indeeld in bepaalde klassen (bijvoorbeeld plezier bootjes van polyester, kleine jachten tot 7.500 kg, middelgrote jachten tot 9.000 kg en grotere jachten tot 12.500 kg). Weet iemand of hier (richt)kengetallen van bekend zijn, of dat er op dit moment onderzoek wordt verricht hierna? Gezien de grote brand van enige tijd geleden in een botenopslagloods, met verschikkelijke gevolgen, zou het wel aandacht verdienen.

Een vaak onderschat aandachtspunt bij een botenloods is de brandstoftanks in de boten. Deze worden bij stalling vaak volgetankt om technische mankementen aan de boot te voorkomen. Ik ben daarom van mening dat bij een vuurlastberekening van botenopslagloodsen naast de boten met inventaris ook nadruk gelegd moet worden op de volle brandstoftanks van deze boten. Wat is jullie mening hierover?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Denk dat je moet aansluiten bij de materialen waarvan de boot gemaakt is.
    Dus zoveel kg hout / polyester / touw en dan optellen.
    M.i. hoort daar in dit geval ook de brandstof bij.

cu,
    Loe

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Een oud-collega van me had die vraag ook een keer. Je zou eens kunnen kijken of hij nog kengetallen heeft.

s.jellema apeding bjhsafetyservices punt nl

zeg maar dat Joachim je doorverwezen heeft.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

kengetallen? lastig om een genieriek waarde te bepalen
    – roeiboot;
    – sloep;
    – klein zeiljacht;
    – groot zeiljacht;
    – klein jacht;
    – middelgroot jacht;
    – groot jacht;
    – associaal groot jacht.

Als het vaker voorkomt dat je deze vraag krijgt loont het om hier een iets fundamenteler onderzoek te doen naar mogelijke kengetallen (deze bestaan m.i. niet, ik heb ooit een keer zelf de boel voor een botenloods uitgetrokken).

Net als het stuurwiel, de matrassen en het zeil is ook de brandstof een onderdeel van de variabele vuurbelasting. Deze dient dus ook meegewogen te worden!

Succes er mee

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Beste Jarnold,

Heb jij over dit onderwerp nog iets kunnen vinden.
    Ben namelijk bezig met de caravanstalligen en daar worden ook boten gestald.
    eventueel van polyester of hout.

Ik hoor het graag

Guust

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Beste Guust,

Ik heb geprobeerd je een pb te sturen, maar die staat nog in mijn uitbox (geen idee waarom het niet verzonden wordt…). Ik heb wel wat info voor jou. Als je mij je e-mailadres even doorgeeft, zal ik wat naar je versturen.

Groet, Jarnold

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.