Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Vuurlast kippenmest.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1930 |

Ik heb onlangs een vuurlastberekening gemaakt voor een kippenstal. De gemeente heeft als opmerking dat de vuurlast van de in de stal aanwezige kippenmest meegenomen dient te worden.

Nu staat in de standaardlijsten van verbrandingswaarden geen waarde voor kippenmest. Op internet kom ik wel een aantal verbrandingswaardes van kippenmest tegen. Deze waarde varieerd van 9 tot 17 MJ/kg droge stof. Nu wordt in de onderhavige situatie de mest in de stal gedroogd tot 55% droge stof voordat het de stal verlaat.

De vraag is nu of ik de kippenmest moet meenemen en zo ja, wat voor een verbrandingswaarde moet ik dan aanhouden voor mest met 55% droge stof?

BvD, Luc.

maggi
    Bijdrager
    Post count: 5

De vuurlast van de kippenmest moet inderdaad worden meegenomen. De kippen zelf niet. Voor kippenmest met en DS% van 55 moet je 13,5 MJ/Kg aanhouden. Daarbij neem ik als uitgangspunt dat een 1 kuub kippenmest een massa heeft van 700 Kg in dat geval.

Voor gemiddelde droge stof percentages van andere soorten mest hanteer ik de volgende site:

http://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.