Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand vuurlast asfaltvloer

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2329 |

Ik heb een asfaltvloer van ongeveer 2.000 m² waar ik de vuurlast van moet bepalen. Kan iemand mij hiermee helpen?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

Dikte asfaltlaag? ZOAB?

michel b
    Bijdrager

Dikte is 25 mm… Het is nog onbekend of zoab wordt toegespast. Misschien dat u hier de voor als na delen in kunt geven?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 324

ZOAB staat voor zeer open asfaltbeton. Aan alle voordelen kleven nadelen. In beginsel hebben we dus te maken met 50.000 liter asfaltbeton. De onbrandbare bestandelen in liters (het mineraal aggregaat) mogen we hier vanaf trekken.
    De verhouding tussen de mineralen en de bitumen is dus van wezenlijk belang bij de berekening.

michel b
    Bijdrager

Ik heb ondertussen de verbrandingswaarden van asfaltbitumen gevonden (40 MJ/kg) en een soortelijk gewicht van ongeveer 2.200 kg/m³.

Ik kom dus tot de volgende berekening: (2000 x 0,025) x 2.200 x 40 = 4.400.000 MJ = (4.400.000 MJ / 19) = 231.579 kg vh = (231.579 / 2.000) = 115.8 kg vh/m².

Indien ik dus de verhouding weet tussen de mineralen en de bitumen kan ik hier dus de onbrandbare materialen vanaf halen?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Hoe wil je zo’n vloer aan het branden krijgen? Is dat nu echt realistisch of is dit een papieren excercitie? :F:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.