Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Vuurlast aardappelen en bloembollen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 117
    #2234 |

Voor een agrarisch bedrijf ben ik op zoek naar de verbrandingswaardes van aardappelen, uien en bloembollen. Nadeel van de alom bekende Nibra-lijsten is dat hier wel levensmiddelen op staan, maar helaas vind ik deze "rauwe" producten niet terug.

In het algemeen valt het op dat de verbrandingswaarde van de levensmiddelen gemiddeld onder de verbrandingswaarde van 1 kg vh ligt (varierend in ongeveer 15-16 MJ). Maar ik zou niet durven stellen dat een kg aardappelen of uien overeenkomt met ca. 15 MJ. Juist omdat vooral uien en misschien in mindere mate aardappelen een hoog vochtgehalte bevatten, waarmee de verbrandingswaarde in mijn ogen vrij laag is. De vraag is dan, welke waarde?

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Je moet zoeken op voedingswaarden. Dit is namelijk hetzelfde als verbrandingswaarden. In de levensmiddelenbranche is dit ook van belang. Zie deze link voor meer info: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/

Succes

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

http://www.voedingswaardetabel.nl/watiswat/energie/
    Hier staat de energie in J/100 g bij, vergeet niet de warmtecapaciteit van water af te trekken voor de netto-verbrandingswaarde.

bakero
    Bijdrager

Bedoel je daarmee dat je het gedeelte / gehalte aan water per 100 gram nog afhaalt van het totale gewicht? De verbrandingswaarde is dan toch hetzelfde?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Bedoel je daarmee dat je het gedeelte / gehalte aan water per 100 gram nog afhaalt van het totale gewicht? De verbrandingswaarde is dan toch hetzelfde?

Nee, maar het lijstje dat wordt weergegeven bevat, in tegenstelling tot de Nibra-lijst, -verbrandingswaarden. Om een aardappel of een ui te kunnen verbranden moet eerst het water er uit. De energie hiervoor moet je er eerst in stoppen en mag je dus van de bruto-verbrandingswaarde aftrekken om tot de -verbrandingswaarde te komen.
    100 g aardappel bevat 357000 J en 75 g water van ca 20 g. Dit water moet verwarmd worden tot 100 graden. Dit kost 25116 J. Vervolgens moet dit water nog verdampen, dit kost nog eens 169200 J. Blijft over 162684 J = ca 1,6 MJ/kg
    (In uien zit nog meer water)

bakero
    Bijdrager

Voel me opeens heel dom :oops:

Nee na wat puzzelen snap ik het verhaal. Je hebt zeker een natuurkundige achtergrond? Van vroeger had ik het verhaal over verdampen van water ook moeten weten :D …Bedankt

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Voel me opeens heel dom :oops:

Nee na wat puzzelen snap ik het verhaal. Je hebt zeker een natuurkundige achtergrond? Van vroeger had ik het verhaal over verdampen van water ook moeten weten :D …Bedankt

:oops: MAVO

bakero
    Bijdrager

Zegt niks… met flink doorleren kom je ook ver 8)

bloembol ~ aardappel?

Met zulke minieme vuurlast maakt het verschil ook weinig uit.

bakero
    Bijdrager

(In uien zit nog meer water)

Klopt, in een ui zit nog meer water en de verbrandingswaarde van de ui is nog lager ook. Maar bereken je dit op dezelfde manier, blijkt dat het meer energie kost om het water te verdampen dan de verbrandingswaarde van de ui is.

Ik zal de verbrandingswaarde dan maar op 0 houden… Of kun je stellen dat dit een negatieve vuurlast is en in die zin positief bijdraagt aan de verlaging van de vuurlast? :wink: :wink:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Ik zal de verbrandingswaarde dan maar op 0 houden… Of kun je stellen dat dit een negatieve vuurlast is en in die zin positief bijdraagt aan de verlaging van de vuurlast?

Uien als passieve blusinstallatie gaat denk ik wel erg ver. :?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.